![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tycker inte att du ska nedvardera mig bara for att jag har bott nagra ar i utlandet. Tvartom sa tycker jag att jag kan se klarare pa vissa saker an vad jag gjorde nar jag fortfarande bodde i Sverige. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja då vet du!
Vad kostar en flaska Baygon i Grekland nu förresten? |
|
|||
|
|||
![]()
Vad ar Baygon? Alkohol? For en grek ar den dyrare i Grekland an vad den ar for en svensk i Sverige, da grekerna tjanar sa mycket mindre. For det ar val sa man ska jamfora om man vill vara rattvis eller hur? For ovrigt har alkohol blivit mycket dyrare i Grekland det senaste aret da skatten har hojts.
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja det vet jag inte sa dar pa bar hand. Fragar du for att jamfora priser? Eller for att du ska aka till Grekland och vill vara utrustad?
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Louisa, tack för förtydligande.
Jag tror ändå det är svårt att jämföra. Vi har ju trots allt mycket högre skattetryck och högre skattebetalningsvillighet än i Grekland. Och då har ändå skattetrycket sjunkit de senaste åren. Men dina upplevelser om bättre skola och sjukvård i Sverige stämmer säkert. Om sparpaketet främst drabbar de som har det dåligt ställt, så förstår jag ju att man känner sig orättvist behandlad. Sedan är ju a-kassa och sjukförsäkringar sociala försäkringar, som komplicerar det hela. De går ju utanpå skattesystemet. Eva L, jag håller med dig i del. D v s en friskola kan ju t ex få öppna skola i en lokal som blivit utdömd för att bedriva kommunal skola i. Men andra faktorer, såsom lön och hur väl man lyckas profilera sig har ju också gjort att många kommunala skolor helt enkelt blir väldigt eftersatta i vissa kommuner. Vi tycker säkert olika här, men jag känner att det blir lite off topic för mig att kommentera det mer än så. (Jag är väldigt engagerad i Barnverket och jag vet att lätt skulle kunna spåra ur här. ![]() Jag arbetar även inom landstinget och vi har olika upplevelser här med, förstår jag. Nog bäst att vi lämnar vidare debatt därhän. Och dessutom gick jag också på semester igår. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller. //Kikh |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sen tror jag inte att det ar Greklands enda problem. Problemet har inte bara varit att folk inte betalat sin skatt utan ocksa att inkomsterna som staten fick anvandes till andra onodiga saker, som inte alltid tjanade medborgarna. Eller stoppades pa olika satt i egen ficka. |
![]() |
|
|