Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Ja det trodde jag alla begrep men uppenbarligen inte. Visst är det trevligt att handla på Bondens marknad under hösten eller i en av de få gårdsbutiker som finns här i norrland men större delen av året skulle vi sakna massor av varor om inte grossisterna fanns och eftersom vi inte längre lever i ett småskaligt jordbrukssamhälle skulle det nog bli svält för en del.
Eva
|
Eftersom en stor del av de Grekiska bönderna faktiskt lever i småskaliga jordbrukssamhällen, med stora familjer vari många arbetslösa finns att tillgå, löner det sig faktiskt för dem att kringgå grossisterna. I de små byarna och lantbrukarsamhällena här har de inga andra jobb att gå ifrån till, det gäller att hålla ihop och hjälpas åt för att försörja sin familj och behålla de odlingar man har. Eftersom jag själv kommer från ett litet jordbrukssamhälle i Norrland minns jag precis vad bönderna tyckte när priserna på mjölk, potatis, kött och spannmål dumpades av svenska grossister och uppköpare. Och jag kommer precis igåg varför många småbönder fick gå ifrån gårdar och varför stora delar svensk odlingsmark ligger i träda idag.
Det går inte att jämföra dagens Sverige med dagens Grekland med mindre än att man subtraherar 30-50 år av Sveriges utveckling i jämförelsen, något man får insikt i om man tillbringar längre tid med lokalbefolkningen än några soliga sommarveckor på en pytteö vart år. Här arbetar man ofta manuellt- med böjda ryggar- över potatis, rotfrukter och grönsaker. Getter mjölkas fortfarande för hand i stor utsträckning och ex. oliver som säljs på marknader är allra oftast marinerade/saltade i någons privata kök. Åsnor används i jordbruket än idag, och i de fall traktorer finns så är de flesta sedan andra världskriget precis som plogar och tillbehör. Grossisterna har redan fickorna fulla, och tack vare import samt alla produkter som måste raffineras kommer de nog att sitta tryggt hur än bonden väljer att sälja sina grödor.
//Kikh