![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden. Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her. (Hele artikkelen finner du her: http://www.nrk.no/okonomi/har-ikke-f...yn-1.10980927*) Luftfartstilsynet, som har ansvaret for å føre tilsyn med om lag 5000 ansatte i norsk luftfart, har ikke ført et eneste tilsyn med Ryanair. Det kan gå ut over sikkerheten, mener ekspert. Anthony Wagstaff er avdelingsdirektør i Flymedisinsk institutt, som blant annet har ansvaret for flyoperativt arbeidsmiljø i Forsvaret. Han påpeker at det kan gå ut over sikkerheten når det ikke føres tilsyn med arbeidsforholdene. – Tilsyn er viktig for å korrigere og sørge for at man opererer i henhold til lov, forskrift og intensjon, sånn at arbeidsmiljøet og sikkerheten blir optimal, sier Wagstaff til NRK. Wagstaff mener arbeidsmiljø spiller en spesielt viktig rolle for sikkerhet når det gjelder luftfart. – Hvis man er trøtt og sliten, og er påvirket av forhold rundt seg som gjør at man ikke kan yte optimalt, så reagerer man heller ikke så bra hvis det skjer ting. Wagstaff påpeker at en sliten kabinarbeider kan være mindre oppvakt når det gjelder å ta opp avvik, eller påpeke feil gjort av kolleger. – Alt dette er deler av å ivareta optimal sikkerhet, sier Wagstaff, som mener det er viktig at det førtest tilsyn med alle enheter innen luftfarten. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I medierna har Ryanair blivit kritiserade för bristande säkerhet vid flera tillfällen, hårda arbetsförhållanden och stressade piloter. Men Ryanair har flugit i 21 år i Europa och de har aldrig haft en allvarlig olycka under den tiden. I listan över säkra flygbolag hos tyska flygtidningen Aero International placerar sig Ryanair på nionde plats med högsta säkerhetsbetyg. Listan bygger på statisk från Jet airliner crash data evaluation centre. SAS kommer på 31:a plats och British Airways på 14:e. Vad gäller arbetsförhållandena har lågprisflygbolagen inte bara förändrat resandet i Europa, utan även arbetet ombord på planen. Flight International skriver i en artikel från januari i år att det som en gång var en övre gräns för hur mycket en pilot får flyga, nu är ett mål bland lågprisflygbolagen. Men inget flygbolag i Europa hittar på sina egna arbetsscheman eller säkerhetsrutiner. Flyg i Europa är genomreglerat, ytterst av respektive lands luftfartsmyndighet, men också av gemensamma EU-regler, så kallade Joint Aviation Requirements. Varje arbetsschema måste följa dessa regler och ingen pilot får flyga mer än 900 timmar per år. Hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/resa/article10937864.ab |
![]() |
|
|