![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
En liten undran från en som inte kan så mycket grekiska.
![]() Förstår ni vad dom sjunger eller är det musiken och rytmen som är bra. Själv tycker jag mycket om grekisk musik men vill gärna veta vad texten handlar om innan jag kan säga att jag tycker om en bit. Detta är absolut ingen kritik, jag är bara så himla nyfiken på om alla kan texterna för jag tycker det är jättesvårt att höra vad dom sjunger eftersom jag inte kan språket så bra. / Ingegerd |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu kan jag så pass mycket grekiska att jag förstår texterna, men det gör varken till eller från. Tycker jag om en sång, så gör jag det, oavsett texten. Ofta är det ju fråga om stor melodramatik, olycklig kärlek och dylikt. Inga större poetiska mästerverk, men det gäller ju det mesta inom musiken. Numera händer det ofta när jag hör en låt jag inte har lyssnat på på länge och börjar sjunga med, att jag plötsligt inser: Jaha! Det är DET jag sjunger om!!! ![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
www.stixoi.info I vänstra spalten hittar du högst upp ordet Αλφαβητικά och om du klickar på det får du upp en sida med det grekiska alfabetet. Där klickar du på den bokstav som sångtiteln börjar med, och sedan är det bara att bläddra sig fram. Ibland ser du en liten flagga när du har tagit fram texten. Det betyder att texten är översatt till något annat språk. Lycka till! Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset. Jag ska absolut gå in där och titta.
/ Ingegerd Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-17 klockan 09:56. Anledning: Lång citering |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg finner fram teksten på www.stixoi.info som nevnt i innlegget over.
Jeg bruker listen med oversikt over de ulike artister,og da kommer det frem en rubrikk med de av sangene artisten har som er tekstet. ![]() Klikk 'ανα ερμηνευτη' for å finne denne. MYE ENKLERE ENN Å LETE I EN ALFABETISK LISTE MED ALLE SANGENE,som nevt i innlegget over. ![]() Men du må vite hvem artisten er da! Videre så oversetter jeg tekstene selv,men dette vil ta noe tid i starten om en ikke kan så mye alt. Men man lærer mye ved å gjøre det. ![]() Grekerne snakker kanskje fort men de synger veldig tydelig! ![]() Har også fått til å skrive nesten hele teksten til sanger jeg ikke har funnet tekst til. Faktisk er det slik jeg har lært det meste jeg kan av gresk. Da jeg begynte med dette for ca 5 måneder siden så kunne jeg ingenting. Tar også et online kurs ved siden av for grammatikkens skyld,men ordforrådet har jeg ervervet gjennom sang tekster. Skal en lære gresk er det aller beste å lære alfabetet først da... Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-17 klockan 09:56. Anledning: Lång citering |
|
|||
|
|||
![]()
Självklart var det grekiskt hos mej med bland annat:
Mazonakis Ploutarxos Nikos Vertis Anna Vissi Elena Papariziou Natasa Theodoridou Och självklart zorba dansen var ju mee....vi GREKER DANSAR DEN MYCKET PÅ FESTER! ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|