![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Lyssna på Kallifatides sommarprogram
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/216106?programid=2071 le och skratta åt hans erfarenheter av att, som invandrare bara kunna tre svenska ord. En härlig timme att njuta av. Avstå musiken. Hans berättande är fantastiskt, hans musiksmak är skral. Men han har väl gjort, som vår greklärare brukade tänka: lyssna aldrig på grekisk musik! Då blir längtan efter Grekland alltför svår! / Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Underbar läsning! Och Irapétra väcker minnen, trots att det snart är 25 år sedan jag var där.
Och om konsten att lära sig, och lära ut det grekiska språket finns det mycket att skriva om. Hälsningar! Sjöborren - som 5 gånger påbörjat en kurs i grekiska, men av olika anledningar hoppat av. Eller så hoppade läraren ... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det har gått 12 år sedan jag skrev om mina erfarenheter från vårt boende på Kreta och vad språk då betyder för förståelse för varandra. Jag kunde aldrig tro, att jag skulle kunna sitta hela kvällar och samtala på grekiska, men det går utan att få huvudvärk, Övning ger färdighet!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Bravo Janni, kala kanis....jag har väl kommit över de största hindren numera, och pratar på för fullt utan att bry mig om grammatiken- gör fortfarande fel efter alla dessa år. Men uppenbarligen duger det ändå. Tjejen i bageriet, max 17 år, sa igår : tänk så bra ni pratar grekiska...Lilla du, sa jag, jag har tränat sen långt innan du var född...
|
![]() |
|
|