![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Måndagsexemplar tror jag nog inte riktigt på, då hade det varit ännu sämre.... Netwolf: ja, på dina bilder är ju skillnaden i skärpa väldigt tydlig. Men jag är så dålig på kvällsbilder, oavsett om det är med kamera eller iphone. Det blir dåligt hur jag än gör. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Att ta kvällsbilder utan stativ är svårt. Jag brukar använda ett glas, en flaska eller en mur för att hålla kameran stilla. Annars blir det oskarpt! Jag har funderat på att uppdatera min TZ5 till en TZ40 som "resekamera". Men blir lite orolig om kvaliteten är ojämn på olika exemplar. Deia ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
- har en Iphone 4S, og er blandet fornøyd med bildekvaliteten. Datteren min har en Iphone 5 og den tar mye bedre bilder synes jeg, så det har vel skjedd en forbedring ![]() Jeg har nylig oppgradert fra TZ10 til TZ40, jeg skal ikke si at jeg ikke kommer til å trenge murer o a for å få de aller beste kveldsbildene heretter, men TZ 40 e r bedre / har en funksjon som heter "håndholdt" ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är inte riktigt skärpan som är problemet med mina bilder, tycker jag, utan det där blåsticket som ligger över bilderna och de dåliga kontrasterna. Här är ett exempel till, kameran först, iphone sedan. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Idag använder vi inte bilder på samma sätt som tidigare. Kvalitén är inte lika viktig längre för de allra flesta. Bara de syns på nätet, det räcker för många. Men snart är mobilernas kameror lika bra som många pocketkameror. Jag ska eventuellt köpa en nyare iPhone, och det ska bli spännande att se jämförelsen. Som jag skrev tidigare använder jag inte zoomen lika mycket längre. Vidvinkeln och makron använder jag dock mycket. Hur är det med makro och vidvinkel på iPhone? |
|
||||
|
||||
![]()
Tycker det ser ut som om linsen är smutsig..? Övre bilden ser ju "dimmig" ut...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tveka inte att byta upp dig från trean när nya femman kommer, det är som att gå från symaskin till racercykel ![]() Bilderna på Sifnoskatten som du la in - är inte de tagna med en äldre Lumix? Och inte bearbetade i efterhand? Isåfall fattar jag inte hur de kan vara så mycket klarare än mina. ![]() Nja, det är nog inte så enkelt tyvärr. Linsen är väl skyddad. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() Sifnoskatt fotograferad med Lumix TZ5. |
|
||||
|
||||
![]()
Även den är ju mycket bättre än mina... Om än inte lika vass som de du har med systemkameran.
|
|
||||
|
||||
![]()
Å här en bild från samma plats, men med annan katt.
![]() Taget med Sony DSC W70 /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Men plutt då... (både katten och tösen)
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Något som är väldigt viktigt är var man mäter ljuset. Jag "hämtar" många gånger ljuset på en annan plats än där motivet finns, och sedan håller jag inne avtryckaren, flyttar kameran, och knäpper av. Test det någon gång.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Vilket ljus tar du, det starkaste? |
|
||||
|
||||
![]()
Det man ska tänka på/använda är att även fokus hamnar där, så man mäter på "lagom" avstånd... På t.ex. iPhone kan man bara peka på skärmen på ett ställe där skärpan/ljuset ska mätas innan man trycker av!
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är ju klart, fokus har jag alltid använt så. Men att jag kunde göra det samma med ljuset hade jag aldrig tänkt på så det aka jag helt klart testa.
|
|
||||
|
||||
![]()
Titta i displayen så ser du vilket ljus som passar bäst. Om jag till exempel ska fota en strand där mina ögon ser ett blått hav, kanske kameran inte ser det blåa vattnet. Då mäter jag ljuset på något annat ställe, tittar i displayen, och när vattnet i displayen är lika blått som i verkligheten tar jag med mig de ljusinställningarna och knäpper av.
Jag använder oftast IA. Den enda ändringen jag har gjort i IA är att blixten är avstängd. Om jag vill använda blixt – vilket jag ytterst sällan gör – byter jag från IA till P, där jag har blixt på alltid. Blixt använder jag nästan bara om jag ska fota låt säga ett rum, och få med utsikten. Då mäter jag ljuset utomhus (typ genom ett fönster) sedan backar jag och tar bilden. Då blir det ljus både inne och ute. |
|
||||
|
||||
![]()
Aha, perfekt! Det där sista borde lösa problemet med att lunchtallriken blir så mörk när man vill ha med havet utanför också
![]() Tusen tack för mycket bra tips. Jag har blixt på - eller auto, är det väl - även i IA-läget, för att få till bilder där det är både skugga och ljus. Men ska definitivt testa din metod för jag vet ingen som får sånt tryck i färgerna utomhus som du får. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|