![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Nä du, wolfen, där har du fel, anser jag. Om du ser dig om i Europa, kan du konstatera att i de tio återstående monarkierna råder demokrati och politisk stabilitet. Hur motsägelsefullt det än kan verka så är monarkin som styrelseskick numera en garant för fortsatt demokratiutveckling. Skälet till det är enkelt; utvecklad demokrati är en förutsättning för dynastiernas överlevnad i Europa av idag. Alltså framträder dess representanter som starka förespråkare för och försvarare av demokratin. Det är stabilitetsskapande och gynnar oss alla. Med detta kortfattande cirkelresonemang som grund är det fullständigt rationellt att vara monarkist idag och inom överblickbar framtid.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jamen visst är det väl fantastiskt att vi bor i ett land där det finns prinsar och prinsessor som bor i slott.
Fast egentligen så är jag nog en förespråkare för demokrati och religionsfrihet. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker att vi kan sälja ut vårt kungahus, till den privata marknaden. Det skulle nog bli ett bra tillskott till statskassan. ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Att Konstantinos kunde avskedas utan att någon hade något emot det berodde på ett långt missnöje med kungligheters försök att lägga sig i politiken, det är i allafall den bild jag fått mig uppmålad. Om kungligheterna sköter sitt jobb att bara vara skvallerobjekt sitter de säkert...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
/Wolfen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() En fungerande demokrati har enligt min åsikt inget med om det är monarki eller republik att göra. /kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Der har du et viktig poeng, kimmen. Likevel har jeg tenkt at monarkiet er en anakronisme, hva skal vi med det? Den yngre garden i familien (- 40) var sterkt uenig da temaet kom opp under en middag. Nå, etter det siste stortingsvalget, heller jeg noe mer i retning av dem. En blå-blå president?, helst ikke ![]() Men sant skal sies ![]() ![]() |
![]() |
|
|