![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Denna typ av meny kanske kan vara bra om man är en stor familj som aldrig ätit grekiskt förr, men definitift inget för "finsmakare"... En annan grej som tycker är trist med dessa trerättersmenyer är att grekerna själva aldrig skulle äta tre separata rätter efter varandra. De beställer oftast in all mat samtidigt, och så kommer den in (och äts) allt eftersom den blir färdig. Det är precis det som är så genuint med det grekiska sättet att äta. Det där med förrätt, varmrätt, dessert är ett franskt påfund som inte hör hemma i Grekland. Inte för mig i alla fall... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Marianne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Däremot som barnfamilj så uppskattar vi om man får frågan om barnets mat (oftast "huvudrätt") skall tas in så fort som möjligt, ett hungrigt och gnälligt barn gör ingen glad... För att återkoppla till huvudfrågan om turistmenyer - på våran första resa till Kreta stötte vi å "fenomenet" med tre förutbestämda rätter och vin till ett fast pris. Som ovana resenärer var det ett sätt att börja smakupplevelsen av grekisk mat. Allt eftersom så har vi börjat prova på att beställa in rätter som man inte vet vad det är men låter gott och oftast blivit nöjda samt upptäckt nya goda maträtter. Däremot har man upplevt att antalet rätter på många restauranger/tavernor (på de charterorter som vi besökt) varierar stort. Från några till väldigt många räter - tror inte ägarna att turister äter något annat än grekisk sallad, tzaziki, moussaka eller souvlaki? //Åke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bägge våra barn ÄLSKAR tzatziki! Väldigt praktiskt om man kommer med hungriga barn med litet tålamod - tzatzikin brukar ju alltid komma in först, och hur ofta har de inte fått sin egen tzatziki? Jo, det är inte så sällan det. Marianne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
//Åke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är normalt inte något jag ser på mindre orter, men t.ex. på en ankomst-/avreseort (som t.ex. Chania) kan man hitta dylikt. Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Trerättersmenyer är tyvärr jättevanliga på "gångstråken" i turistbyarna runt Chania. Går man upp en bit från vägen eller ännu bättre, frågar någon ur lokalbefolkningen, så hittar man alltid toppenställen
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det är säkert enormt oartigt att glo som jag gör när jag långsamt passerar förbi en taverna - men jag får oftast en riktigt bra bild av standarden på stället genom att se vad andra petar i sig. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |