![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja, jag tänker lite att jag gör säkert en massa omedvetna "fel" som turist i Grekland. Och då räcker det med dem, jag behöver ju liksom inte göra mig ännu dummare genom att bryta mot regler som jag förstår att jag är på väg att bryta mot. Citat:
Nej, det är förstås illa även mot dem som valt en strand just för att där är förbud mot nakenbad. |
|
|||
|
|||
![]()
När vi är i Grekland, så tänker vi alltid att vi är på besök. Och kollar, lite ödmjukt - hur gör man? Vad är seden här, hur äter man, hur beter man sig? "Känn efter - hur är atmosfären - vad är rätt här?" Och glädjen när man "gör rätt" och smälter in/visar respekt och blir - liksom - godkänd... Jag fattar inte när man gör precis tvärtemot alldeles okänsligt och bara går efter sina egna behov och normer. Det är så respektlöst.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, man kan ju i alla fall försöka. Sedan gör man säkert fel ändå, men det kan räcka med de omedvetna felen.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, precis, men jag tror att de kan "se och känna" om man försöker. Om man har ett öppet sinne och är lyhörd, de måste ju ändå ursäkta oss, vi är ändå "olyckliga" nordbor
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det här är en fråga jag funderat mycket över. Vad "gör vi med paradiset". Därför åker jag idag gärna till platser där det råder någon slags jämvikt mellan besökaren och befolkningen. Lesvos är en sån plats. Det är härligt med nakenbad på rätt ställe och en livsstil som inget har med dekadens att göra. De flesta öar har ju också stränder där det är tillåtet. Finns en på Folegandros där både de som vill bada nakna och de som vill skyla sig samsas ganska bra. Jag tror inte de som lägger sig på en olämplig plats gör det av elakhet oavsett nationalitet utan det är tidens anda. Idag tar många sig rätten att vara egoistiska, kunskap om kultur i dess hela bemärkelse, religion och traditioner är ibland försvinnande liten. Eva
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Narcisisstiska primadonnor av bägge könen blir synliga i paradiset.
När ens egna normer inte längre är relevanta, elle man slängt dem i havet för en vecka eller två, släpper de alla stilen och missuppfattar att det nu inte finns några normer alls. Grekerna har ju inga normer eftersom man inte ser/förstår dem. Och respekt och hänsyn drunknar redan i första drinken på planet. Grekland erbjuder oss alla att vara någon annan än den vi vanligen släpar på. Erbjuder ett alternativt jag. Utan gamla normer. Problematiskt minnsann! |
|
||||
|
||||
![]()
Kan bara hålla med föregående talare om att visa respekt är A & O. Vanligt sunt förnuft och hyfs kommer man långt med.
När jag strövar runt i en grekisk by i arla morgonstund, försöker jag göra mig nästan osynlig, ja nästan så jag håller andan. Bara för att få betrakta det grekiska vardagslivet, när fiskarna landar sin fångst och byprästen går runt och hälsar på sina medlemmar. Det är livskvalité det! /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
När vi var på Tinos i somras såg vi en kvinna som kröp in i kyrkan Panagia Evangelistra. Jag tog inget kort av henne fast jag gick runt med kameran i högsta hugg. Det kändes helt enkelt som om det vore en kränkning av henne och hennes tro.
Man kan också vända på det, det är inte alltid grekerna visar respekt heller. Min väninna och hennes 30 åriga dotter var på Rhodos en vecka nu i oktober. Dottern är en blond tvåbarnsmor och de var där för att vila upp sig. De unga männen var som flugor runt dottern! Det kändes obehagligt och kränkande. Som om vi vore tillbaka på 70-talet! ![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan också vända på det, det är inte alltid grekerna visar respekt heller.Just det!
Det handlar inte om nationalitet, utan om karaktär. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Men att det också, för en del, innebär att de lämnar normer, hyfs och sans hemma - visst är det så. Och det är beklagligt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har Grekland att tacka för så mycket, Sunny
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Något som jag undrat över är att man ofta på Kalimera och på olika FB - sidor om Grekland ser så fina närbilder på grekiska äldre män och kvinnor. Frågar ni innan om ni får fotografera eller tar ni bara kort? Själv vågar och vill jag aldrig ta kort på folk.... verkar så närgånget....
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker också att det där är skitsvårt. Ibland frågar jag, när jag känner att det funkar. Men i övrigt har jag mest ryggar på mina bilder. Jag kan inte släppa känslan av att jag behandlar människors ibland hårda vardag som ett Skansen där jag går runt och kollar. Jag klarar inte det.
|
|
|||
|
|||
![]()
När vi gick en kväll i Chanias gränder i september så satt ett helt underbart par i en gränd utanför deras hus. Vi hälsade Kalispera och jag tyckte de var så vackra. Jag visade kameran och frågade på knackig grekiska och med kamera och kroppsspråk om jag fick ta ett kort och de sa ja. Så visade jag kortet jag tagit och de log stort . De var så söta!!!!! Det fotot gillar jag!
En gång tidigare har jag tagit en bild på en underbar dam i Rethymno 2006 i Rethymno. Hon gav mig blommor i en gränd och när jag tog ett kort och sen visade henne så bara tittade hon , på kortet, på oss och sen gjorde hon korstecknet! Då visste jag inte riktigt vad hon menade....var hon glad eller??? Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() I den underbara boken "Tales from a Greek Island" berättar Roger Jinkinson hur de bofasta i Diafani (på Karpathos) i möjligaste mån håller sig undan under de timmar varje dag som turistbåtarna ligger inne, för att slippa bli betraktade som turistföremål och belägrade av turister med kameror när de försöker sköta sina dagliga sysslor. Jag tycker det känns hemskt att vi inskränker deras vardagsliv på detta sätt. Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Måste man inte bygga en relation, få deras förtroende, innan man trycker av? Jag ser en kontakt som byggts upp under flera år. Alltid kamera synlig men inte att anväåndas de första tre gångerna. Alltså måste man återvända och återvända och återvända.
Armenistis byggdes inte på en dag. |
|
||||
|
||||
![]()
På Chalki träffade jag på en äldre dam, som var en exakt kopia av min nu bortgångna farmor. Hon kunde ingen engelska, men jag bad en yngre grek att tolka. Och jodå, det gick fint, att ta kort. Men först ville hon snygga till sig lite
![]() /Netwolf |
![]() |
|
|