Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-12, 23:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Vin och apelsiner

Litt om appelsinplukking:
En gresk nabo i Nafplio, Christina, eier sammen med husbonden en gård med mange typer sitrusfrukter. Mens vi hang opp klesvasken i dag spurte jeg henne om appelsindyrking.
Hun fortalte at det gror svært mange typer appelsiner og andre sitrusfrukter i Hellas, noen blir modne sent i oktober, andre kan henge på trærne til begynnelsen av juni. Men de fleste appelsinene plukkes "fra jul til påske", for å sitere henne.
Så dere er nok litt sent ute, men Christina sa også at det er helt greit for bonden om folk plukker noen appelsiner om de skulle finne trær som har frukt i mai. Men noen organisert plukking kunne hun ikke tenke seg ville foregå da.
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 00:25
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Vi var i Kato Stalos i juni-14 och då åkte vi på en utflykt med det lilla motordrivna tåget,turen seven village som var mycket trevlig,uppskattades av alla och vi var i åldersspannet 10-70 år.Då åkte vi bla genom apelsinlundar där det dignade av oranga frukter och ett stopp var på en taverna där vi drack färskpressad apelsinjuice och på ett annat ställe var det avsmakning av apelsiner och till försäljning stora påsar med apelsiner.Jättegoda!
Turen gick genom Agia Marina och Platanias där man oxå tog upp passagerare.
Monica😍
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 16:51
Tremere Tremere är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012

Tack för alla era svar!

Nu har jag bättre koll på läget
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 18:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Kommer ihåg något om apelsinodling. När vi bodde i Grekland hade vi inte TV de första åren. (Köpte en lagom till första månlandningen...) Det gjorde att jag gärna lyssnade på radio för att lära mig grekiska. Ett föredrag handlade om apelsiner . Man sa att eftersom turisterna ville ha färskpressad juice mitt i sommaren måste man i Grekland börja odla sorten Valencia som skördas sommartid. Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 19:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kommer ihåg något om apelsinodling. När vi bodde i Grekland hade vi inte TV de första åren. (Köpte en lagom till första månlandningen...) Det gjorde att jag gärna lyssnade på radio för att lära mig grekiska. Ett föredrag handlade om apelsiner . Man sa att eftersom turisterna ville ha färskpressad juice mitt i sommaren måste man i Grekland börja odla sorten Valencia som skördas sommartid. Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
Måhända var det den sorten vi fick njuta av både med ögonen och munnen.Goda att äta och dricka och vackert att skåda då det på många ställen slingrade sig blomman för dagen i apelsinträden effektfull färgkombination.
Monica
Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 05:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
Ibland känner jag mig så tacksam för att få ta del av perspektiv som finns på ett ämne: Olika arter exempelvis, eller olika ursprung.
Befriande. Tack!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.