![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Litt om appelsinplukking:
En gresk nabo i Nafplio, Christina, eier sammen med husbonden en gård med mange typer sitrusfrukter. Mens vi hang opp klesvasken i dag spurte jeg henne om appelsindyrking. Hun fortalte at det gror svært mange typer appelsiner og andre sitrusfrukter i Hellas, noen blir modne sent i oktober, andre kan henge på trærne til begynnelsen av juni. Men de fleste appelsinene plukkes "fra jul til påske", for å sitere henne. Så dere er nok litt sent ute, men Christina sa også at det er helt greit for bonden om folk plukker noen appelsiner om de skulle finne trær som har frukt i mai. Men noen organisert plukking kunne hun ikke tenke seg ville foregå da. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi var i Kato Stalos i juni-14 och då åkte vi på en utflykt med det lilla motordrivna tåget,turen seven village som var mycket trevlig,uppskattades av alla och vi var i åldersspannet 10-70 år.Då åkte vi bla genom apelsinlundar där det dignade av oranga frukter och ett stopp var på en taverna där vi drack färskpressad apelsinjuice och på ett annat ställe var det avsmakning av apelsiner och till försäljning stora påsar med apelsiner.Jättegoda!
Turen gick genom Agia Marina och Platanias där man oxå tog upp passagerare. Monica😍 |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla era svar!
Nu har jag bättre koll på läget ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kommer ihåg något om apelsinodling. När vi bodde i Grekland hade vi inte TV de första åren. (Köpte en lagom till första månlandningen...) Det gjorde att jag gärna lyssnade på radio för att lära mig grekiska. Ett föredrag handlade om apelsiner . Man sa att eftersom turisterna ville ha färskpressad juice mitt i sommaren måste man i Grekland börja odla sorten Valencia som skördas sommartid. Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat: