![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag håller med om att där är otroligt vackert....Vi ska tillbaka till Zagori i sommar! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så kul att det är fler än jag som gillar fastlandet. Zagoria-omr. besökte vi mycket på den tiden vi åkte till Parga(91-99). Lätt att nå därifrån med hyrbil. I området finns hur mycket som helst. bl.a Papingo. Denna min pärla på fastlandet. Ett område som gjort för vandring! Härifrån kan man nå vandringsleden in i "Farangari Vikou!" Att dessutom att övernatta en-två nätter i Papingo är en höjdare. Det finns "rooms to rent" till normala priser där. Glömmer aldrig en gång vi var där. Vid midnatt när vi gick hem för att kvarta in, blev vi sittandes på en bänk och beundrade en sagolik stjärhimmel. Har inte sett dess like förr el. senare ! mvh Tom |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hej ! Nja... vandra och vandra ? Vi gick från Megalo Papingo till Mikro Papingo,ca: 8km t.o.r ! En tillräcklig dagstur för oss. En helt fantastisk natur,man vandrar på stensatta småvägar och korsar vattendrag med dessa underbara stenbroar. Hela tiden i skuggan av den väldig klippväggen mot berget Astraka ca:2400möh. Jag kan ju rekomendera ett häftigt boende "Pension Astraka". Där har man hela tiden bergsväggen i blickpunkten. Mvh Tom http://www.epirus.com/astraka/photo/pict03l.gif http://www.epirus.com/astraka/photo/pict01l.jpg Senast redigerad av Tom den 2006-02-27 klockan 17:49. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tom skrev:
Ett område som gjort för vandring! Härifrån kan man nå vandringsleden in i "Farangari Vikou!" Kul att fler i forumet gillar att vandra! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har du några bilder därifrån Lissi?
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag har pappersbilder därifrån i ett album som min dotter fått...så just nu kan jag inte scanna över dem heller eftersom vi inte bor i samma stad... Ett elände med att man blivit så bortskämd med digitala foton.. I guideboken jag har över Greklands fastland finns bilder.
En fantastisk byggteknik som gick i arv från far till son genom århundraden och som nu inte finns kvar. I Zagoriadistriktet finns MÅNGA sådana broar. Jag tror säkert att de Kalimerianer som bor i området kan ha bilder! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har tyvärr inte sett så mycket av fastlandet.Vill gärna göra det.
Något som dock sitter som en glimrande pärla i mitt sinne är Nafplion.Vi var ju där i januari och det är verkligen en alldeles förtjusande stad!Omgivningarna är också vackra med sina apelsinodlingar. Epirus är ett annat önskemål. |
|
|||
|
|||
![]()
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria.. (Jag har tidigare gett byn fel namn!
![]() Här kommer bilden. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes. Den er bygget i nesten den samme teknikken, men det ser ut til et buen er litt spissere.
Hvis broen virker kjent for noen som aldri har vært på de kanter, er jeg blitt fortalt at den var avbildet på de gamle 5000-drachme-sedlene. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Tack för härliga bilder Lissi och JohnS! |
|
||||
|
||||
![]()
En gång, på den tiden då vi körde via Jugoslavien, besökte vi vänner i Aridea norr om Pella. Där finns varma källor , hett vatten kommer ur berget och blandas med kallt från en annan ström. Jätteskönt bad, finns en kurort där-
Stranden Lagouvardos på Västra Peleponnesos var vårt stamställe i många år. Här dånar hela västerhavet in mot stranden i mäktiga dyningar. Man behövde inte titta ut ur tältet för att veta hur vädret var, det hördes. Jag kan få häftiga längtansattacker tillbaka till den tiden. Sand i maten, tusenfotingar i tältet, en liten gasollåga att steka fisk på- , men det var så fina kvällar med hela himlen full med stjärnor, och massor av goda vänner. Lugn och äventyr i blandning. |
![]() |
|
|