Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-23, 09:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
. Har 44 byar kvar och hoppas se några av dem senare i livet.
Då får Du inte missa byn Kilpi! Alldeles i närheten finns en av de fantastiska stenbroarna som är byggda som romarna gjorde..
Jag håller med om att där är otroligt vackert....Vi ska tillbaka till Zagori i sommar!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Då får Du inte missa byn Kilpi! Alldeles i närheten finns en av de fantastiska stenbroarna som är byggda som romarna gjorde..
Dit vill jag verkligen, och till Papingo, och till... Ja, alla byarna.
Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 20:31
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Dit vill jag verkligen, och till Papingo, och till... Ja, alla byarna.

Så kul att det är fler än jag som gillar fastlandet.
Zagoria-omr. besökte vi mycket på den tiden vi åkte till Parga(91-99). Lätt att nå därifrån med hyrbil. I området finns hur mycket som helst. bl.a Papingo. Denna min pärla på fastlandet.

Ett område som gjort för vandring! Härifrån kan man nå vandringsleden in i "Farangari Vikou!"
Att dessutom att övernatta en-två nätter i Papingo är en höjdare. Det finns "rooms to rent" till normala priser där.

Glömmer aldrig en gång vi var där. Vid midnatt när vi gick hem för att kvarta in, blev vi sittandes på en bänk och beundrade en sagolik stjärhimmel.
Har inte sett dess like förr el. senare !

mvh Tom
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 13:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Så kul att det är fler än jag som gillar fastlandet Zagoria-omr. Ett område som gjort för vandring! Härifrån kan man nå vandringsleden in i "Farangari Vikou! Att dessutom att övernatta en-två nätter i Papingo är en höjdare. Det finns "rooms to rent" till normala priser där.
Att vandra mellan byarna i Zagoria är en av mina största drömmar. Och att bo några nätter i Papingo ser jag verkligen fram emot. Vandrade ni där?
Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 17:29
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Att vandra mellan byarna i Zagoria är en av mina största drömmar. Och att bo några nätter i Papingo ser jag verkligen fram emot. Vandrade ni där?

Hej !
Nja... vandra och vandra ? Vi gick från Megalo Papingo till Mikro Papingo,ca: 8km t.o.r ! En tillräcklig dagstur för oss.
En helt fantastisk natur,man vandrar på stensatta småvägar och korsar vattendrag med dessa underbara stenbroar. Hela tiden i skuggan av den väldig klippväggen mot berget Astraka ca:2400möh.
Jag kan ju rekomendera ett häftigt boende "Pension Astraka". Där har man hela tiden bergsväggen i blickpunkten.
Mvh Tom

http://www.epirus.com/astraka/photo/pict03l.gif

http://www.epirus.com/astraka/photo/pict01l.jpg

Senast redigerad av Tom den 2006-02-27 klockan 17:49.
Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 23:20
Alez Alez är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Att vandra mellan byarna i Zagoria är en av mina största drömmar. Och att bo några nätter i Papingo ser jag verkligen fram emot.
Det är nog bland det underbaraste vi sett i Grekland Att bo i Papingo är verkligen som att bo i en drömby. Missa det inte!! Utmärkt på vår, sommar och höst Dit ska jag abolut tillbaka för att vandra upp till sjön
Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 17:18
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Tom skrev:

Ett område som gjort för vandring! Härifrån kan man nå vandringsleden in i "Farangari Vikou!"

Kul att fler i forumet gillar att vandra!
Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 09:24
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Alldeles i närheten finns en av de fantastiska stenbroarna som är byggda som romarna gjorde..
Har du några bilder därifrån Lissi?
Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 09:56

Jag har pappersbilder därifrån i ett album som min dotter fått...så just nu kan jag inte scanna över dem heller eftersom vi inte bor i samma stad... Ett elände med att man blivit så bortskämd med digitala foton.. I guideboken jag har över Greklands fastland finns bilder.
En fantastisk byggteknik som gick i arv från far till son genom århundraden och som nu inte finns kvar. I Zagoriadistriktet finns MÅNGA sådana broar. Jag tror säkert att de Kalimerianer som bor i området kan ha bilder!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 11:51
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag har tyvärr inte sett så mycket av fastlandet.Vill gärna göra det.
Något som dock sitter som en glimrande pärla i mitt sinne är Nafplion.Vi var ju där i januari och det är verkligen en alldeles förtjusande stad!Omgivningarna är också vackra med sina apelsinodlingar.
Epirus är ett annat önskemål.
Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 13:55

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du några bilder därifrån Lissi?
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria.. (Jag har tidigare gett byn fel namn! ) De är unika för området..Detta är en av de bäst bevarade... Jag finns med på bilden för att man ska se proportionerna..Är det inte en fantastisk bro?? Vi var där i juli så det fanns inget vatten under bron... I "Första klass reseguider Athen och fastlandet" s 207 kan man läsa mer om traktens historia och om broarna.
Här kommer bilden.

Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 15:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes. Den er bygget i nesten den samme teknikken, men det ser ut til et buen er litt spissere.

Hvis broen virker kjent for noen som aldri har vært på de kanter, er jeg blitt fortalt at den var avbildet på de gamle 5000-drachme-sedlene.

Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 11:16
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria..
Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes.
Vilka fantastiskt vackra broar! Zagoria har jag varit i, men missade tyvärr den bron. Peloponnes hoppas jag komma till i sommar, då ska jag se bron i Loussios-dalen!

Tack för härliga bilder Lissi och JohnS!
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 18:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

En gång, på den tiden då vi körde via Jugoslavien, besökte vi vänner i Aridea norr om Pella. Där finns varma källor , hett vatten kommer ur berget och blandas med kallt från en annan ström. Jätteskönt bad, finns en kurort där-

Stranden Lagouvardos på Västra Peleponnesos var vårt stamställe i många år. Här dånar hela västerhavet in mot stranden i mäktiga dyningar. Man behövde inte titta ut ur tältet för att veta hur vädret var, det hördes.

Jag kan få häftiga längtansattacker tillbaka till den tiden. Sand i maten, tusenfotingar i tältet, en liten gasollåga att steka fisk på- , men det var så fina kvällar med hela himlen full med stjärnor, och massor av goda vänner. Lugn och äventyr i blandning.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.