![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Japp ok, verkar dock endast som spekulationer i dagsläget, så man får vänta med att boka flyg och hotell så att man säkert vet att det finns förbindelser😊
De lär ju tappa turister om inte båtfrågan löses snart ... |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska också åka i september, bokade för längesedan och är inte det minsta orolig. Ska åka en söndag och använder de inte Sea star eller har köpt en ny båt så har de säkert ordnat en ersättningsbåt. De senaste gångerna jag varit på Tilos har jag kommit med Fedon två gånger och Dodekanisos Express en gång, de har ersatt på söndagsturen. Jag har åkt på egen hand och det har varit lättfixat.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ok låter ju bra...har du ngt boende att rekommendera?@inkfish
|
|
||||
|
||||
![]()
Det finns nog nästan ingenstans där det är så lätt att hitta goda boendealternativ som på Tilos (dvs, det är svårt att välja)
![]() Mina två favoriter är: http://irinoula.gr/ Jättefina, bekväma välutrustade studios med sköna sängar. Har allt utom hänförande havsutsikt men ändå bara några sekunders promenad till stranden. (Ligger precis bakom f d glasskaféet längs strandpromenaden). Och http://www.tilosrooms.gr/ (Annas Studios) Ljust, fräscht med högt läge över hamnen och betagande utsikt över havet. Båda ställena har trevligt och hjälpsamt värdskap. Båda finns på booking men det är bättre att kontakta dem direkt via mail. |
|
||||
|
||||
![]()
Skulle vilja pusha för ett alternativ till dessa kanonbra boenden. Och det är Blue Sky alldeles vid hamnen. Där kan du sitta på den stora balkongen och kolla på färjorna och alla båtar som lägger till. Ett skådespel utan like. Lägenheterna har AC och är på två våningar med sovrummet högst upp. Klicka på www.tilostravel.co.uk och kolla.
|
|
||||
|
||||
![]()
Annas ser trevligast ut, bodde vid stranden senast o då hade man ju tillgång
till hotellets solsängar, hur funkar det då man väljer tex Annas? Hyra hos nån taverna?@inkfish |
|
||||
|
||||
![]()
Solsängarna hör till hotell eller restauranger men det räcker att du köper något att dricka så är det okej att du ligger där.
(Åtminstone har det varit så hittills. Jag förstår egentligen inte varför Tilos inte gör som andra öar och tar betalt, de får ju betala hyra för strandrensam där de har sängarna. Fast naturligtvis tycker jag att systemet med gratis/mot dricka är jättebra för de som vill ha solsängar). |
|
||||
|
||||
![]()
Ja det är ju toppen! Ja vi får se vad det blir, tycker flygstolarna är lite väl dyra ännu, brukar vänta in i det sista om jag reser själv fast nu är vi flera så då kanske man inte vågar vänta iaf inte med att boka boende. Sist jag var på Tilos var 2010, första veckan i juni, då inga problem att få billig flygstol eller önskat boende...😊
|
|
||||
|
||||
![]()
Fick just svar på att det inte kommer finnas nån båt till Tilos på
Söndagar enl en hotellägare på Tilos...som det ser ut idag. Man kanske ändå ska boka charter det kanske är säkrare med tanke på detta? För ving och apollo måste väl se till att fixa båt för dem som bokat? |
|
||||
|
||||
![]()
Tidigare år, när Sea Star strulat, har chartern inte fixat egen båt. Det har inte behövts, för Tilos har ordnat söndagsförbindelsen. Jag har alltså åkt två gånger med Fedon och en med Dodekanisos Express, alla tre gångerna är det Tilos kommun som ordnat det och charterns resenärer har varit med på samma båt. Medan jag alltså köpt biljett vid båten, inga problem.
Ingen vågar naturligtvis säga något bestämt idag, då vore man ju synsk. ![]() The Mayor and the council have confirmed that the island will not be left without a boat to cater for the needs of the locals and the visitors that come to Tilos and has confirmed that there will be a scheduled service every Wednesday and Sunday to connect with the arrivals and departures of the tour operators. När någon frågade om det bara gällde onsdagar och söndagar dök the Mayor, alltså borgmästaren, själv upp i tråden och skrev att nej, det gäller varje dag, det är vad vi försöker. (Jag försöker inte övertala dig att göra något du är orolig för, talar bara om hur det arrangerats tidigare och vilken information som funnits att tillgå nu ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten - åker du inte väldigt sent i september så är varken flyg eller boende lika billiga som första veckan i juni, september är högsäsong på Tilos ... Ta med det i beräkningen
|
|
||||
|
||||
![]()
Ah det låter bra tack snälla för information, ändå vet vi varken ut el in. ( charter el flygstol, onsd-onsd el sönd-sönd) .Ska dock på annan resa i juni därför blir september bäst.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det du behöver kika på är att utresan är på morgonen (så att du hinner med kvällsbåten) och att hemresan inte är alltför tidig.
Jag har just fått klart för mig att mina flygtider när jag ska till Tilos ändrats, så planet hem på söndagen går kl 11.00. Helt värdelöst, för då kan jag inte ta morgonbåten från Tilos utan måste (med tidigare års tidtabeller) åka från Tilos på fredagen. Men med tanke på båtsituationen just nu kan mer än vanligt hända, har jag tur dyker det upp en lördagstur. Annars får jag göra det bästa av Rhodos, det är ju också Grekland :-) |
|
||||
|
||||
![]()
Ving eller apollos flyg?från Göteborg?
|
|
||||
|
||||
![]()
Airtours med SAS från Gbg. Hade tänkt tipsa dig om att de ofta är lite billigare på flygstolarna, men när jag såg flygtiden på hemresan så var det inget toppentips längre.
Ska man bara stanna en vecka är det värdelöst med två nätter på Rhodos på slutet, men jag ska stanna fyra så jag överlever. Men som sagt, eftersom ny båt KAN vara på gång vet man inte vad som händer. Det KAN dyka upp en lördagstur, även om det inte funnits innan. (Får nog försöka pinga Annki här, hon har använt alla tänkbara båtförbindelser till Tilos. Kommer jag ihåg rätt om att det inte funnits någon tur från Tilos på lördagar, Annki?) |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten maja, kika på Fritidsresor också, åtminstone förut har de haft perfekta flygtider. Hemflyget har gått 12.35, jag har tagit morgonbåten från Tilos, ätit en god frukost på Rhodos och sedan i lugn och ro tagit lokalbussen till flygplatsen.
Men då gäller att en ev ny båt inte tar längre tid på sig med Sea star, alt att den startar tidigare för att komma till Rhodos ungefär samtidigt som SS brukat göra. |
|
||||
|
||||
![]()
Fritte värdelöst ut kväll hem natt, avresa fredagar. Reguljärt tar väl hela dagen vad jag kan se. Smidigast att ta charterstol enligt mig. Vänta med att boka in i det sista så brukar priserna gå ner.Gott om flygstolar till Rhodos enl min tidigare erfarenhet iaf 😊
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, kväll och fredag var ju inte mycket att komma med
![]() Om det varit gott om flygstolar i september innan behöver du nog inte oroa dig, men det kräver ju också att du inte är jättenoga med vilket boende du får. September är högsäsong på Tilos och man kan nog inte välja och vraka om man bokar sent. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och Maja68, Apollo och Ving har alltid sett till att få ut sina resenärer till Tilos på söndag kväll, så även om ni bara har flygstol kan ni ta kontakt med dem på flygplatsen då ni anländer och fråga vilken båt de kommer att använda sig av, och varifrån den avgår. Ett alternativ kan ju också vara att ta Blue Star Diagoras på måndag 16.00, men jag förstår om ni vill komma över samma dag, om ni bara stannar en vecka. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Annki, det är tryggt att ha dig!
![]() Förhoppningsvis har guiderna lyckats lära sig det där med båtarna i september. När jag frågade dem samma fråga i maj fick jag svaret att det skulle gå två båtar, en från Mandraki och en från Kamiros Skala ![]() Om inget går i stöpet kommer jag att vara på Tilos när Maja ska dit, isåfall kan jag hålla koll på båtinformationen. |
![]() |
|
|