![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
OK. Men då skulle jag nog välja att stanna kvar på Samos. Som flera andra förespråkat, har man bara en vecka på sej så bör man minimera resor till andra öar än där flygplatsen ligger.
Ett annat förslag är att göra som vi gjorde för några veckor sen. Flyga till Samos, ta en natt i Pythagorion, ta färjan till Agathonissi, stanna där i fem dagar, ta färjan tillbaka till Pythagorion för en sista natt där. Agathonissi ligger rätt nära Samos, så själva båtresan tar bara en dryg timme (med Nisos Kalymnos). Agathonissi kanske inte uppfyller alla era krav (stränderna är hyfsade, men inte excellenta, inga direkta gränder i de två små byarna), men ni slipper definitivt allt det turistiska ni vill undvika (jag är likadan...). Nu vet jag inte hur Agathonissi är i augusti, men jag har svårt att tro det är nån direkt invasion dit ens då. Finns fler här på forumet som säkert har koll på detta. En liten brasklapp bara: vår vistelse på Agathonissi blev förlängd med en dag pga att färjan tillbaka till Samos blev ett dygn försenad. Sånt KAN alltså hända. Vi hann dock med vårt plan hem ändå, eftersom vi hade en dag tillgodo. Senast redigerad av Charleston den 2015-06-23 klockan 15:25. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker ni ska hålla er till ön ni landar på. Det går bort mycket tid för transporter.
Kefalonia är ett bra alternativ, boende i Lassi med fina stränder. Sedan närheten till Argostoli som är en "riktig" grekisk stad, men inte så många små gränder förstås. Man kan gå till staden eller ta bussen. Skala är lite för litet tror jag, men helt ok. Om ni väljer en båtfärd så kan nog kombinationen, landa på Mykonos och ta båten till Syros vara ok, det blir inte så lång båtresa. Bo i Ermopoli eller i någon av småorterna. Syros är absolut inte så turistiskt. Bussar går runt ön. Ana Syros (på höjden i Ermopoli) har små gränder och väldigt fin utsikt. Nu blir jag sugen att åka dit själv. Maten blir inget problem på någon av öarna i Grekland, massor av grönsaksrätter att njuta av. Lycka till med val av ö. Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Det blir svårt att undvika andra turister eftersom ni åker i värsta peaken! Förra året var vi i Batsi på Andros och i Tinos stad. Kan rekommendera båda. Dock kan Tinos vara fullbokat av greker som ska till den stora kyrkan där på Mariadagen den 15/8.
Batsi är lagom för en vecka med fina stränder, men bo i utkanten då det säkert festas en del i centrum. Kefalonia och Samos är också trevliga öar. Lycka till med planeringen! Katitzi ![]() PS. Har ni kollat på Thassos? Senast redigerad av Katitzi den 2015-06-23 klockan 17:28. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror faktiskt att ni skulle trivas på någon mindre ort på Samos!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker nästan lite synd om dig Tiran! Så många förslag. Det måste gå runt i huvudet.
![]() Även Laganas på Zakynthos var en upplevelse. En restresa i september när de festande kidsen åkt hem. Riktigt bra priser på mat o dryck och kristallklart vatten. Bra vägar att åka på så helt ok för oss. Ha inte för stor önskelista. Sol, värme o nyfikenhet är bra förutsättningar för en härlig semester ![]() |
![]() |
|
|