![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Strax efter halvnio i morse kom en moppeuthyrare från Stoupa med en moped till mig. Härligt! Äntligen! Jag kände mig som en ko på kosläpp! Så idag har jag äntligen fått se mig om på riktigt, visst, bara en pytteliten del av Mani, men ändå, jag är nöjd, och så sken solen, en stund i alla fall.
![]() Å hej å hå, å here we go. Under dagen har jag besökt Ritsa beach, Kalamitsa beach, Foneas beach, Delfinia beach, Kalogria beach, Stoupa beach (och byn Stoupa förstås) samt byarna Agios Nikolaos och Agios Dimitrios (där det också finns en strand). ![]() Det mesta var hur fint som helst, men det jag blev mest imponerad av var den lilla fiskebyn Agios Nikolaos, som ni ser på bilden ovan. ![]() Runt den pittoreska hamnen fanns ett flertal mysiga tavernor, och självklart var det svårt att motstå en lunch här. Jag berättade för Stella på morgonen att jag skulle äta lunch annorstädes, och det fick jag göra. ![]() ![]() Målet för dagen var Trachila som ligger vid vägs ände. Men när jag kom till Agios Dimitrios, och såg dessa moln, valde jag att återvända hem. Är det föresten någon som har varit i Trachila? Om vädret tillåter ska jag köra hela vägen ner till Aeropoli och Diros Caves i morgon. Det är egentligen för långt att köra med en 50 cc, men jag är van, och jag har inte mycket val, förutom taxi då, men taxi åker jag bara över bergen. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Aeropoli är jättefint! Vi kom den vägen när vi skulle till Kardamili. Vi hade dimma och regn men såg ändå hur fint där var!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Oj så vacker bilden var från lilla hamnpromenaden i Agios Nikolaos. Det är sånt som jag faller pladask för.
Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Agios Nikolaos.. SÅ.. vackert!!!
Hur långt är det dit från Kardamili? Fint att du fick dig en härlig moppe-tur tillslut!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det ligger lite söder om Stoupa och det finns en vacker gångstig längs med kusten som går mellan de två byarna. Tar ca en timme. Har inte gått den själv men tänkte göra det. Men så träffade jag den snälla servitrisen (numera min vän) som skjutsade mig hela vägen till Agios N (det var där jag var på sardinfestival). Byarna ligger från Kalamata sett: Kardamyli Stoupa och A.N. Det är ca 8 km mellan K och S och ytterligare ett par km mellan S och A.N. Den där gångstigen vore något gör dig Sunny ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Thira du är snart expert på Peloponessos..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om man går kustvägen dit kan man väl ta buss hem? Man vill ju stanna lite när man kommit fram...
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Måste förtydliga mig lite: Gångstigen går alltså mellan Stoupa och Agios Nikolaos. Inte hela vägen från Kardamyli, fast det förstod ni kanske. Det härliga med A.N tycker jag är närheten till byarna runt omkring. Man ser dem med blotta ögat nedifrån byn som små utspridda sockerbitsklungor en liten bit upp i bergen. Det finns tydligen väldigt många utmärkta vandringsleder kring A.N fick jag berättat för mig då jag var där. |
|
|||
|
|||
![]()
Finns det biluthyrare i Kardamyli?
|
|
||||
|
||||
![]()
Agios Nikolaos är mysigt
![]() Tack även Janne och Lissi för gratulationerna. Vi skulle åka till lilla fiskebyn Kitries utanför Kalamata men även här stoppade de mörka väldigt oroväckande molnen oss.Det blev en liten middag i Kalamata i stället. Kör försiktigt Janne om du ska så långt i morgon! |
|
||||
|
||||
![]()
Det gjorde jag, men det blev en lång dag på moppen.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tänkte just på detsamma! Hur orkade du att köra med moppen en SÅÅÅÅÅ lång färd
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det var långt det. Och mycket hann du med, memoarerna läser jag sen gärna.
![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - blir det dårlig med tid til å kommentere akkurat nå, jeg ville gjerne ![]() HERLIG at du har kommet på "to -hjul", at det har vært i alle fall en del sol! - du har sett veldig mye i dag, f i n e steder jeg er veldig glad i ![]() Takk for f i n e bilder ![]() Siden det kanskje ikke er så mange flere Kalimeror enn meg ( ? ) som har vært i Tranchila, prioriterte jeg å legge inn noen bilder derfra nå ![]() i egen tråd, tenkte det kunne være lettere å prioitere da? For det er klart at du må det, det finnes jo så uendelig mye å se ![]() - og siden du har vært helt nede i Ag Dimitrios i dag, kanskje du ikke vil kjøre strekningen igjen? Men på en annen side så er jo superherlige Ag Nikolaos verdt flere besøkj, så.... Ha det fortsatt herlig, Janne, jeg krysser fingrene for s o l i hele morgen ![]() ![]() |
![]() |
|
|