![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har inte varit hos bagarn så vet inte hur det är där. Madares, där jag bodde sist har en alldeles för brant backe upp, men det är så mysigt och utsikten är underbar! En bit bortanför torget finns ett ganska nybyggt hotell, http://www.anopolirooms.gr/en/ de har också en taverna. Ni måste åka bort till Aradenabron Birgitta!! Energierna där är så speciella! Jag har tagit med mina yogadamer dit. Jag brukar ställa bilen vid vägkanten en bit innan bron och gå fram till det ställe där man kan gå ner i ravinen och där har vi suttit och bara njutit. Du har nog sett bilden på mig där jag sitter vid just det stället! Ha det gott! |
|
||||
|
||||
![]()
Jo jag har sett bilden på dig vid Aradenabron, Ann.
Men jag är höjdrädd och skulle aldrig själv kunna sitta där och meditera. När vi var uppe vid bron, som Arne gick halvvägs över stod jag vid brofästet och höll i mig! Jag ska dock överväga att följa med Arne när han ska dit i april Men bron är speciell och har en intressant historia. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Lördag 14 Januari. Chania, Hanim Lounge.
Ånyo en vacker morgon, ehuru en smula kyligt ute. Termometern på balkongen visar nu klockan sju på fattiga 8,2 grader. Kyrkklockorna på tornet nästgårds pinglade igång allredan klockan sju med repris halv åtta samt åtta. Inget problem för oss, men de med önskan om sent sovande morgontid kunna kantänka bliva irriterade… Gårdagen gick i lugnets tecken. Birgitta hade temporär känning av en ond höft, och därav blev det ingen lunchpromenad på byn som tidigare planerats. Efter långsiesta gick vi den korta promenaden upp till Taverna ”Den röda cykeln”. Det är endast ett femtiotal meter att promenera dit. Som vanligt voro vi de enda gästerna. Vi tog plats på inomhusdelen att i den goda stugvärmen iakttataga vad som på menyn fanns att beställa. Arne valde en Chicken Souvlaki och Birgitta fann till sin glädje att det serverades Tomatsoppa. Båda rätterna smakade så rent förträffligt gott. Ett krus vitt beställdes att skölja ner maten med. Vi fick tillfälle att samspråka med Tavernaägaren. På vår förfrågan om vad som skulle ske med den gamla vackra saluhallen hade han lugnande besked att giva. Vid en träff strax efter nyår hade näringsidkare tillsammans med Borgmästaren och Prefekturan enats om att lägga hela projektet på is fram till 2018,och att renoveringen icke skulle taga mer än sex månader i anspråk. Under renoveringen skulle temporära lokaler ställas till näringsidkarnas förfogande just utanför saluhallen. Hemåt vi vandrade vid sjutiden att lyssna på de lokala nyheterna samt sportradion. Nu klockan nio har temperaturen stigit till tio grader, och klockringningen tacknämligt nog upphört. Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i Kalimeras Facebook. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Glädjande nyheter! Och tack för underbara rapporter och bilder. Vi åker till Kreta i början av april och hoppas då att vädret är lite stabilar! Hälsar Lena och Nisse |
|
|||
|
|||
![]()
Älskar att läsa om era resor på Kreta och vill gärna rekommendera en bok som vi fick när vi skulle dit 1986. Boken är skriven av Arne Hirdman och heter Kreta. Den handlar om när Arne med familj vistades en längre tid på Kreta. Underbara berättelser om livet på Kreta på 1950-talet. Man kan nog få tag på den på antikvariat eller liknande. Utgiven på Tiden-Barnängen tryckeri 1960. Vi har återkommit till Kreta nästan varje år sen 1986 och läser gärna om den innan vi ska dit.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|