![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Mina tankar var baserade på vad jag tidigare i den här tråden läste och förvånades över beträffande utegångsförbud. Det var att man enligt uppgift hade infört utegångsförbud på Mykonos mellan klockan 20.00 på kvällen och 08.00 på morgonen. Det skulle innebära att det inte var utegångsförbud på dagtid. Men detta är tydligen olika från den ena ön till den andra, och av det som skrivs ovan drar jag slutsatsen att det på Kreta råder utegångsförbud under dagtid samt fiskeförbud. Det hade jag inte koll på och därav min synpunkt. Fisk är väl ett viktigt födoämne i Grekland? Då gör väl fiskeförbudet att folk får det extra besvärligt nu? Eller hur klarar man det? Masse okunnig vad gäller både fiske- och utegångsförbud |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland införde en total lockdown den 22 mars för att begränsa medborgarnas rörelse.
Det finns en del undantag, som att gå till jobbet, besöka läkare, handla mat och mediciner, att lämna hemmet för att hjälpa familjemedlemmar, särskilt äldre och barn och gå ut med hunden. Man får alltså inte fiska, inte åka ut med båten för skoj skull, man får inte ens bada i havet. Detta gäller i hela Grekland. På just Mykonos för man inte gå ut på nätterna ens med giltig anledning. De som behöver gå ut måste fylla i ett formulär eller registrera sig online eller via sms. Om man går ut utan att ha en giltig anledning riskerar man böter på 300 €, eller ännu mer som i fallet med killen på Kreta. Om man kör bil och stoppas av polisen och inte har en giltig anledning får man 300 € i böter, plus att polisen tar nummerplåtarna i beslag i 60 dagar. Jag rapporterar varje dag om utvecklingen i Grekland på denna sida. |
|
||||
|
||||
![]()
Asså, Greklands svar på Tegnell - Sotiris Tsiodras, rapporteras nu vara landets mest populära person. Liksom vår alltså.
![]() Men jag undrar bara. Ser alla epidemiloger ut på samma sätt? ![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju så olika hur man räknar dödstalen i olika länder. Vissa länder räknar bara dom som har dött på sjukhus och här i Sverige räknas dom som har dött på äldreboenden och hemma också. Därför kan det bli väldigt olika siffror. Det blir stort mörkertal i alla länder. I Grekland visas det att det dör typ 2-3 varje dag, vilket jag har svårt och tro. Vilket fall som helst så hoppas jag att det vänder snart åt bättre håll i alla länder!
Riitta |
![]() |
|
|