![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Sommaren fortsätter och det är bara för oss att hänga med på nya öden och äventyr!
Tiden är som en överlägsen motståndare i en boxningsring, i en match du inte kan vinna. Du fintar, jabbar, backar, duckar, blir nedslagen, reser dig, blir hjälpt av sekonder, kommer upp igen efter kort vila, bara för att åter bli mörbultad. Det känns som att ronderna blir kortare och kortare. Till slut kommer: ten and out. Men än finns lite tid kvar i ringen! Vi har fått nya grannar i Georgios och Pelagias hus. Det är ett tyskt par i 65-årsåldern, där det bara är mannen som brukar vara utomhus. När de i början av månaden anlände i sin tyska bil, önskade vi dem välkomna och hoppades att de kunde svara på grekiska. Nej! Mannen kom och hälsade och vi kunde konversera hjälpligt på engelska. ”Hur länge tänker ni stanna”, frågade vi. Svaret var: ”Kanske 2 veckor, kanske 20 år”. Han har senare berättat att han har cancer med metastaser och att de inte tänker lämna grekisk mark. På den andra hussidan i radhuslängan har ett ungt par flyttat in i den nyrenoverade lägenheten. De jobbar båda som massörer på Robinson Club och med dem kan vi snacka grekiska. På en närliggande tomt har byns rikaste man (?) en av sina grävskopor stående. På området har han tidigare byggt ett litet hus, som han också bodde i. Under våren grävde han en 10 m lång och 3-4 m djup grop framför huset. För djupt för ett nytt hus, tänkte vi. Förklaringen är, han har sålt matjorden, för att någon gång i framtiden fylla igen gropen med sten från någon av sina grusgropar. I Sverige kör tonåringarna Epa. Här har Adrianos (17) tagit körkort och kör nu bil till skolan varje dag. Hans syster, som bor i Schweiz, har lämnat sin bil hos Angelina och Jannis efter sommarsemestern här. Föräldrarna slipper nu köra sonen under hans sista år i gymnasiet. Greker har problem att uttala Y. Ypsilon finns i det grekiska alfabetet men inte med vårt uttal. Gamla vänner kallar Ylva fortfarande Ulva. Nya bekantskaper måste träna minst 10 ggr, innan det börjar likna ett Y. För mig får de gärna säga Ulva. Ni vet ju vad en ulv är. Här jagar hon katter, som förstör blomlanden och knuffar ner blomkrukor och prydnadsföremål. Branden i somras tog sig ända till vår grannby Férma, 3 km åt öster. Som tur var vände vinden och bara den övre delen av byn blev av med sin växtlighet. Inga hus förstördes där, men på den taverna vi besökte, fanns det spår runt ett fönster med förkolnat trä. Längre åt öster är det flera km med utbrända områden i öst-västlig riktning. Har ni varit på fest med greker, har ni kanske sett att de lämnar mycket mat på sina tallrikar, när de ätit klart? Det stämmer också statistiskt enl. ELSTAT (den grekiska statistik-myndigheten). Det årliga matsvinnet uppgick till 201 kg/capita 2023. Värre är bara Cypern och Danmark med 289 resp. 261 kg/capita. Under turisåret 2025 har det skett en ökning med 6,4 % gällande antalet ankomster till Kreta. Beräknade intäkter är 7 miljarder € och flygningarna fortsätter till i mitten av november. Direktflyg sker i vinter till/från München, Frankfurt, Amsterdam, Tirana, ******** och Larnaca.10 miljoner resenärer under 2025 på Nikos Kazantzákis-flygplatsen. Reser du därifrån, kommer det fr.o.m. 1 nov. att kosta 3 € mer än den tidigare avgiften på 3,3 €. Det är dock ingen kostnad för de ankommande. Intäkterna ska gå till den nya flygplatsen i Kastélli. Den nya flygplatsen kommer att förändra turismen på Kreta. Det kommer att bli mer investeringar och fler flygningar även under vintern. Nya turistområden kommer att uppstå med förbättrade vägförbindelser mot den östra delen (Ierápetra och Sitía). Dagens turister söker upplevelser, inte bara boende. Till de 200 000 hotellbäddar som finns, har det de 5 senaste åren tillkommit 250 000 airbnb-bäddar. Resenärerna bokar allt de efterfrågar on-line. Kreta är inte bara sol och hav. Det är kultur, gästfrihet, smaker och traditioner. Det är något av vad ordföranden för grekiska hotellchefer framförde denna månad. Den 9:e visades ”Jag är Zlatan” på den grekiska kanalen ERT 2. Samtidigt var det på kanal Alfa fotbollslandskampen Grekland-Skottland. Undrar vilken kanal som drog mest tittare? Tavernan ”Peskesi” i Heráklion har av Europeiska kommissionen utsetts till Europas bästa ekologiska restaurang 2025. 98 % av råvarorna levereras från deras egna ekologiska gård och resten från lokala producenter. Annars oroar man sig över att souvlaki och gyros ökar i pris. I Aten kostar gyros i pitabröd med kyckling eller fläsk 5 €, medan man i Heráklion får betala 6.5 €. Hos oss på ”Posten” kostar fortfarande 1 flaska öl med mezé 3 €. Det kommer ständigt nya migranter till Kreta längs hela sydkusten, mest till Gavdos. Det är 50-100 nästan varje dag och ibland lyckas man ta fast de som organiserar båtfärderna. Den yngste av dem var 17 år. Ännu en gång gör jag ett försök att tipsa om Sitía, en härlig stad att ta semester i. Vi gjorde ett besök där igen 24-26:e och förvånades över, att det fortfarande var så många besökare där. Den förändring man gjort med de centrala gatorna, så att ett stort område bara var för gående, var perfekt. Tavernorna ligger som ett pärlband längs bukten och är utflyttade från köks-regionerna. Själva gjorde vi lite äventyrliga utflykter med bilen och fick se nya vyer. Vår tvättmaskin Candy fick jobba i 25 år utan reparationer. Nu får vi se om en nederländsk Princess klarar mer än den italienska apparaten. Årets förkylningsspruta kostade 15,5 €. Vår vän C. är alltid snabb i ord och tanke och vi två är de enda kvarvarande i snuskklubben! Han hade nämnt att han måste sätta igång med fysisk träning, eftersom det blivit mycket stillasittande under sommaren. ”Hur går det med motionerandet”, frågade jag några dagar senare. ”Idag har det blivit 5 000 simtag”, svarade han. ”Jag kör med bilen längst bort vid Long Beach, där det finns nakenbadare. Då behöver jag inte blöta ner badbyxorna”. ”Men då kan du ju inte simma på rygg”, replikerade jag. ”Nej, men det beror på att jag har något som tynger på den andra sidan”, sa C. alltid med den sista repliken. Månadens regn var 11 mm. Lägsta temperatur 13.2 grader. Högsta 27,6 och månadens medeltemperatur 21,3. Byns tavernor stänger ner nu, men i stan finns det många turister än. / Jannis, som fortfarande inte känner sig nedslagen. |
|
|
||||
|
||||
|
Tack för härlig månadsrapport!
Idag ska jag ut och plocka svamp i hälsingeskogarna! Tre grader varmt..... Birgitta. |
|
|
||||
|
||||
|
Tack för ny månadsrapport. Alltid lika efterlängtat, spännande och intressant att läsa om ert liv på Kreta.
Kerstin |
|
|
|||
|
|||
|
Tack, Jannis, dina månadsbrev är så efterlängtade och intressanta!!
Älskar Kreta på alla sätt och vis! Det är ett förunderligt och alldeles eget land i Grekland! Fick tidigt (1980-talet) lära mig att kretensarna först och främst är just kretensare och sedan greker...... Ett alldeles speciellt folk som är så gästfria, hjälpsamma och vänliga....... Hoppas bara de orkar med "turisttrycket", det måste vara jobbigt i längden även om det genererar inkomster. Catlady 🐈
|
|
|
||||
|
||||
|
Tack för en igen intressant rapport. Den nya flygplatsen i Kastelli kommer ju alldeles säkert öka turismen i området. Sitia är verkligen en trevlig stad och det känns konstigt att det nu är 11 år sen jag var på en bussresa med väninnan. På den resan bodde vi några dagar i Sitia. Hela östra delen av Kreta skulle jag gärna vilja besöka på nytt. Ja, tiden går så fort....
Hittade Peskesis nätsida: https://peskesicrete.gr/en Kunde kanske vara intressant med ett besök dit om man skulle vara i området? God hälsa till er! / Anne
|
![]() |
|
|