![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tss, det är ju katterna jag är intresserad av egentligen, bygget är inte så noga
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Här är kissarna på grönbete hos "mormor" (notera blicken hos rödingen!): http://i72.photobucket.com/albums/i1...Lisajuni06.jpg http://i72.photobucket.com/albums/i1...ggisjuni06.jpg |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken jägare
![]() Men den grå - skrev du inte att hon var perser? Hon har ju lång nos, ser det ut som. Jättefina katter! ![]() (Om du först lägger in bilden, konstaterar att den är för stor och sen förminskar den på photobucket - då måste du uppdatera på Kalimera innan du ser det färdiga resultatet). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gissade nästan på bondkattblandning. Hårlaget ser lite annorlunda ut än perser och även teckningen i ansiktet. Men jättefin är hon i alla fall och har ett härligt uttryck i ansiktet, mycket bättre (i mina ögon) än de moderna plattnäsorna.
Fast det där första du skriver tänker jag inte kommentera ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Aaarrrgghhh! Vi skulle aldrig byggt någon inhägnad åt katterna! Nu har stackars Raggis blivit stucken av en geting! Han är alldeles svullen på nosen och kinderna
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ah, stackare! Tog sticket utanför munnen? I så fall ska det inte vara nån fara.
Min ene fick ett bistick på balkongen för ett par somrar sen. Som tur var tog sticket utanför munnen, på utsidan underläppen. Han var jäkligt olycklig tills jag lyckades dra ut gadden som biet lämnat. Sen blev han som vanligt igen och svullnade inte ens. Hoppas det går bra med Raggis! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, ink! Har tyvärr ingen aning om var sticket tog. Antagligen på hakan, och sen har giftet spridit sig upp till kinderna. Han har kräkts en massa galla över hela lägenheten och så går han och "sprätter" med bakbenen. Han beter sig lite märkligt. Dessutom kommer man inte fram hos veterinären!! Smått irriterande! Är inte ens säker på att det är en geting (eller bi), men vad skulle det annars kunna vara?
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fy! Det där låter verkligen inte bra.
Hoppas du fått tag i veterinär sen du skrev det där. Om inte: Agrias telefonveterinärer har öppet till 24, tel 0900-100 51 61, kostnad: 25 kr. Tala gärna om hur det gått. |
|
||||
|
||||
![]()
Ink: tack för tipset om Agrias journummer! Bra att ha i åtanke. Ska skriva ner numret och sätta på kylskåpsdörren.
I alla fall så fick jag till slut tag på veterinären, men de hade aldrig hört talas om något liknande (sprättandet med bakbenen alltså). Jag blev tillsagd att hålla grabben under uppsikt vlket var lite svårt eftersom både husse och jag jobbar. Så det blev till att låna en bil och åka hem. Väl hemma möttes jag av en glad röding i hallen med svansen i vädret! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet faktiskt inte. Men jag tvivlar på att det kan gå ner SÅ fort. Jag såg en bild på en ragdoll som fått ett stick i tassen en gång, tassen var som en stor klubba. Och så vitt jag minns gick det inte ner så direkt.
Men katter har ju också en sanslös förmåga att återhämta sig. Så vad skönt att han verkar så pigg igen. Om jag vore du skulle jag nog hålla noggrann koll i lådan så att han både kissar och bajsar som vanligt, det där sprättandet låter ju som nåt obehag bakifrån. Jo, Agria är bra, jag har också använt dem ibland. Googla på "agrias telefonveterinär" så kommer du direkt dit för att få veta öppettiderna, tror det var 16-24 vard och 17-24 helger. |
|
||||
|
||||
![]()
Gåtan är löst!
![]() ![]() Nu hoppas vi att han (och Lisa med för den delen) håller sig borta från allt gulsvartrandigt i framtiden. Grabben är för övrigt helt återställd. Tack inkfish för glada tillrop! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det undrar jag med. SAMMA geting?
![]() Men vad skönt att det slutade som det gjorde! Och fick han sticket när han försökte tugga på getingen så aktar han sig garanterat för getingar i fortsättningen. |
|
||||
|
||||
![]()
Nä, den kravlade runt på vardagsrumsgolvet och verkade lite lätt halvdöd. Självklart är vi ju inte säkra på att det var just DEN som tuggade på Raggis, men död är den i alla fall nu
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om inte annat så kanske dess kompisar ser vilket öde den gick till mötes
![]() ![]() Det är getingår i år och jag gillar det inte alls, just för katternas skull ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
------ En stund senare: Nej, nu har jag kollat det, och enligt en www-sida om getingstick som jag hastigt bedömde som trovärdig, så är det bara bin som lämnar kvar gadden efter stick och därför dör. Getingar och humlor lämnar inte gadden och överlever därför. (Att humlor bränns och inte sticks är också en av alla våra myter om naturen.) |
|
||||
|
||||
![]()
Exakt så är det. Getingar kan sticka flera gånger, det är bina som inte kan det.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Citat:
Katter lär sig bara precis det de vill lära sig... Och allt som flyger och väsnas är leksaker... ![]() ![]() ![]() ![]() Personligen blir jag bara något lite mer hysterisk än katterna när någon geting, eller stor fluga, letat sig in i lägenheten... Då kan det gå livat till här mellan pojkarna och mig... ![]() Den enda faran är egentligen om Pischen fått in getingen i munnen och blir stungen på tungan eller i värsta fall i svalget. Då kan andningsvägarna svullna igen och då har man problem... Det finns ingen chans att en geting kan sticka genom kattens päls. Men att sticka på läpparna eller nosen är ju helt möjligt. Obehagligt för katten men inte farligt. Normalt sett. Men de har 9 liv! Annars hade inte min Ossie varit här nu! För ett antal år sedan så var jag, och dåvarande, "genomgångshem" för en katt som råkat illa ut. Hon var HELT vit, utan att vara albino. Fantastiskt vacker och lugn. En av de vackraste katter jag sett faktiskt... Jag försökte verkligen få kontakt med henne men hon hatade alla män... Hon lyckades t o m pinka på mitt täcke vid ett tillfälle... Jag misstänker att hon blivit väldigt dåligt behandlad av någon man tidigare... Och hämnades på mig......... Hon hamnade efter en tid ute på landet där hon kunde springa fritt. Det var verkligen långt från all ära och redlighet... Och vägar... Senare fick jag höra att hon hade blivit biten av en huggorm, och släpat sig hem... Hon sov i 48 timmar och reste sig därefter och gick på lådan, letade rätt på vattnet, och åt lite. Sedan var hon som vanligt igen... Så katter är otroligt tåliga... Och kommer säkert att överleva oss människor till slut! Peter |
![]() |
|
|