![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Som du ser i den andra tråden är vi några som skaffat intyg från Vägverket på att våra b-körkort även omfattar moppe. Återstår att se om det biter på en grekisk uthyrare.
|
|
|||
|
|||
![]()
Om det trots "moppekörkortet" skulle vara problem att hyra en 50 Kubikare, vilken trots allt räcker för de flesta, så hade jag mycket vänligt föreslagit uthyraren att vi ringer polisen och frågar! Så får vederbörande komma och titta på Lappen och säga om han godkänner den eller inte.
Jag tyckte Förarbeviset såg rätt tydligt ut i den andra tråden, så även om uthyraren är osäker så tror jag nog Polisen godkänner det. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Eftersom jag har AB-kort så påpekade jag det för uthyraren på Amorgos, lite "skrytigt" liksom: "Look i have license to drive motorbike"
![]() Då sa han efter att ha kollat i sin pärm med körkortsbilder på att "B" räckte för att få köra moped i Grekland. Nu verkar det ju tyvärr inte som att alla uthyrare är lika välinformerade så om ni blir nekade är det nog bara att prova nästa moped-hökare längs gatan ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för svar. Jo uthyraren på Santorini var vänlig att tipsa mig om en uthyrare som "chansade" och hyrde ut trots förbudet. Men sa också att om polisen stoppar mig så blir det böter. Och jag hade ingen lust att riskera att komma i kläm med grekiska polisväsendet med tanke på alla framtida Greklandsresor som jag ser fram emot
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Själv har jag inte brytt mig om att skaffa intyget som jag vet att flera av er gjort, har en känsla av att hastighetsbegränsingen som är nämnd kan bli ett större problem. Självklart hoppas jag att alla som vill och har laglig rätt till det, får hyra, för det är ju ett jättebra transportmedel i ö världen. //Helén |
![]() |
|
|