![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Programmet skiter alltså i vad jag säger. Irriterande. Jag vill bestämma detta själv. Lefteris |
|
||||
|
||||
![]()
Du kan bestämma detta själv!
I utforskaren, markera aktuell mapp, välj visa och detaljerad lista, nu kan Du sortera genom att klicka på namn, storlek, typ eller datum. Klickar Du en gång till ändras det till fallande sortering och tvärtom. Om Du vill att detta skall gälla alla mappar så välj verktyg och mappalternativ och flicken visning, klicka på "använd i alla mappar" Starta om. Nu har Du din sortering av mappar & filer permanent som du vill ha det. //PO ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har försökt med allt det där. Det gick inte eftersom datum då bilden togs ersätts med "senast ändrat" på CD:n, typ. Lefteris |
|
||||
|
||||
![]()
Har prövat runt lite och uppenbarligen ändras sorteringen som Du säger vid bränning, fan vet varför. Har använt Nero´s brännarprogram.
Dessutom hävdar ädste sonen/teknikfreaket att DVD-spelare av äldre (+tre veckor?) vardagsrumsmodell enbart läser och sorterar efter filnamn, så där kvittar det hur man sorterat på datum. Jag har inte bytt namn på mina bilder utan behållit kamerans löpnr. Detta blir ju i praktiken även kronologisk ordning så det är väl därför jag inte märkt av problemet. Numera har dock hustru och jag varsin digitalkamera och därmed spricker mitt system om vi ska ha bilderna i samma kataloger. Förmodligen är det enklast att bita i det sura äpplet och döpa om filerna. Picasa kan dock göra detta med en massa bilder i taget och här tror jag lösningen kan finnas, man kan nämligen välja "include date in name" och resultatet blir: Kreta 2005-09-13 09-41-22.jpg och det datumet/klockslaget är när bilden är skapad, inte ändrad! I Picasa, gå till katalogen och markera filerna, välj picture, "batch edit" och rename. Eller varför inte planera öluffandet i bokstavsordning, Amorgos - Zakynthos? ![]() //PO |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det fanns också ett förslag att lägga filerna i mappar, det är inte alla dvd-spelare som klarar detta heller så det är inte alltid så bra. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Jag ska, nu på slutet, tillägga att det hela började, med att, eftersom jag använder flera minneskort, jag fick filer med samma namn/identitet, och att Canons programvara ordnade en mapp för varje datum. Det var när jag skulle renodla detta, placera bildrna i en mapp, för senare bränning, som jag fick mitt lilla problem, om man säger så. Tack PO! Lefteris inte ensam längre |
![]() |
|
|