![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Go-North; är du arg på riktigt, eller har du en liten räv bakom örat?
och det där med "egentligen"...uttalar ni det verkligen som det skrivs? har suttit här och pratat med mig själv nu, länge, för att riktigt höra hur jag säger det. Småländsk som jag är, säger jag det "ejentlien", vackert som en jordgubbstårta på sommarbryggan! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det första g:et hörs inte när jag säger det heller, var gör det det? Däremot är det andra g:et med. "Ejentligen" // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
näe, det förtsa g:et kan inte vara många som uttalar....det var därför jag reagerade på inlggen...men kanske var det "ä:et" so man förfasade sig över? "ejäntligen"....
jag blir ofta tillrättavisad när jag, på svenska, svarar "varför?" när någon ställer en fråga...typ: "kan inte du ringa till Lise?", då svarar jag alltså bara med ett "varför?", vilket retar många. jag tycker det känns helt ok! på engelska säger man ju "why?" och på grekiska "yiati?". |
|
||||
|
||||
![]()
Klaritza - det heter e-jent-li-gen. Det både Rasmus och jag reagerar på är främst det totalt felaktiga ljudet i mitten av ordet: det som låter som ett ng+ljud + k eller bara k. Alltså i-jäng-kli-gen. Det FINNS inget K i ordet, varför peta dit ett?
![]() Hoppas jag förklarat or-däng-kligt nu ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
okej, men nu är jag med! då säger jag ju det rätt, fast med en småländsk shwung i det! |
|
||||
|
||||
![]()
Kom på två ord till som ofta får "felaktigt" uttal
Dektektiv- vad gör en sådan "deckar in" saker? ![]() ![]() Ruschelkana hörs mest av barn, ja nästan alla barn här säger så. Jag kan inte minnas att jag sa så som barn, och eftersom det inte är så himla länge sedan jag slutade att räkna mig som barn, så tror jag inte att det är minnet som sviker ![]() // Helén Senast redigerad av Hellen den 2007-02-26 klockan 20:41. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Botta helt och hållet. VA!!! Stavar man inte så???? Hmmm.... ![]() ![]() ![]() ![]() Annika/GBG |
|
||||
|
||||
![]()
Ett förskräckligt ord som tagit över Internet är coollugn. Kolugn i amerikaniserad dräkt
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|