![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi ger alltid dricks, både här hemma i Sverige och utomlands. Genom mitt arbete så bor jag mycket på hotell här i Sverige, fenomenet att svenskar plockar med sig från frukostbordet syns även här.
Vi har aldrig blivit dåligt bemöta av någon service personal i Grekland, tvärtom skulle jag vilja säga. Självklart att städerskan får 5- 10 Euro/vecka. Däremot har vi flera gånger upplevt att grekerna själva, när de semestrar i sitt eget land, är både krävande och påstridiga mot personalen. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[quote][=KristinaE;97005] Genom mitt arbete så bor jag mycket på hotell här i Sverige, fenomenet att svenskar plockar med sig från frukostbordet syns även här. .../quote]
Fenomenet med å plukke med seg fra frokostbordet på jobbreiser er også noe man ser ganske ofte i Norge. Selv om man får betalt lunch.. Kun en gang har jeg latt være å gi driks i Hellas, da var både maten og servicen og personalet under pari. Jeg ble forvandlet til en riktig irritert og sur turist, det føltes ikke bra. At grekerne selv kan være snåle i fht. tips, det har forundret meg. Nylig etter et utrolig godt meze-måltid, det aller beste. Å diskret legge igjen litt ekstra på bordet (fordi grekeren kun ville gi et par av de aller minste myntene) ble tydeligvis oppfattet som uhøflig. |
![]() |
|
|