Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-16, 21:07
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Rhodos stad

Hej på er.
Jag och min dotter på 18 år ska åka till Rhodos stad i Juli. Vi vill ha lite tips på lite allt möjligt, t.ex ställen att sitta ner o ta en öl eller två. Ska man gå till Gamla stan eller finns det lite lugnare ställen i Nya staden också? (Vi är inte så noga med överförfriskade ungdomar)
Hur är det med priserna på t.ex. mat o dryck där nere? Vi var nere innan dom införde Euro´n o då var det ju billigare sägs det. Vi har bokat en lägenhet i en vecka, Vart kan man handla lite billigare mat eftersom vi inte vill/kan äta "ute" varje dag? Har hört att det ska finnas Lidl där nere, hur ligger priserna där?
Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 15:04
IRSAs avatar

Standard Sv: Rhodos stad

Finns det ingen som kan hjälpa mig? Vi skulle bli så glada för svar på våpra frågor.
Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 17:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Men, så precisera dig lite!!

Antalet serveringsställen i Staden är ju som bekant enormt- minst sagt!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-01-23, 18:25
anoula
Gäst

Postar en gammal tråd med mina bästa Rhodostips på nytt. Hoppas att det är OK med moderatorerna...

Du valde rätt ö i alla fall! Rhodos är en stor och vacker ö och finns något för alla. Tyvärr har denna ö lite dåligt rykte, vilket mycket beror på fulla skandinaver och dito engelsmän i Rhodos stad resp. Faliraki. Men glöm inte att ön är lika stor som Gotland och att här finns massor att se.

Jag vet inte riktigt vad du har för intressen, men här kommer ett axplock av Rhodos guldkorn:

* Gamla stan - ett måste. I den här vackra stadsdelen är det jättemysigt att bara ströva omkring, sätta sig på ett kafé och titta på folk, shoppa eller äta en bit. Jag är dock dålig på restauranger i gamla stan, och brukar undvika att äta här då det brukar vara dyrare än i nya delen av stan. Jag tror att Janne och Mikke vet lite mer om restauranger i gamla stan, kolla de andra inläggen under denna rubrik! Gå hit på kvällen - det är för varmt på dagen.
I gamla stan finns även olika museer för den kulturintresserade och i Mandrakihamnen ett ljus- och ljudspel (som i och för sig känns lite uråldrigt, men man lär sig lite historia) om Rhodos historia.

* Rhodos stad - här gäller det också att se upp för turistfällorna (de är MÅNGA), men på dessa ställen äter du riktigt gott och till riktigt bra priser:

Nioxori: Liten grekisk taverna vid Santa Maria-kyrkan. Stället drivs av en helgrekisk familj som även har ett slakteri och grönsakshandel mittemot. Testa alla deras smårätter! Här samsas du med katter och grekiska kamakis (de sistnämnda brukar vara rätt oförargliga).
Xalki: Denna lilla taverna ligger en bit in på gatan Kathoupouli, en tvärgata till Papanikolao. Även denna en familjeägd krog. Ser oansenlig ut från gatan, men mycket god mat. Mycket grekiskt.
Zum-zum: Papanikolao 6-9. Trevlig restaurang som ägs av två grekiska bröder. Här skall du fråga efter Yiannis, som talar både norska, svenska och grekiska. Hälsa gärna från mig . På menyn finns både skandinaviska och grekiska rätter och allt är utsökt, särskilt kleftiko (lamm med fetaost i ugn) och tsipoura (grillad medelhavsfisk).

* Kallithea - En gammal kurort som ligger ca 4 km utanför Rhodos, på östra sidan. Om du tröttnar på stranden i Rhodos stad, hittar du här fantastiska klippor med stegar ner i vattnet. Kommer du tidigt på morgonen kan du få en klippa helt för dig själv. Hit åker du enklast taxi, men det går även bussar. Nikolas beach är bäst för bad, och på Tassos beach hittar du en fantastisk taverna vid vattnet.

* Vinprovning - Om du tröttnar på att sola och har möjlighet att hyra bil, föreslår jag att du tar dig ut till vingården Emery utanför Embona. Här var jag förra sommaren och det var ett mycket trevligt besök. Vi hade inte ringt innan och bokat något, men blev mottagna med öppna armar! En i deras laboratoriepersonal reste sig bara från skrivbordet och gav oss en guidad tur med provsmakning av olika viner. Kostnad? Gratis!!

*Staden Lindos och ön Symi är två andra trevliga utflyktsmål!

Det finns en massa annat att se givetvis, men här har du lite att börja med.

Senast redigerad av anoula den 2008-01-23 klockan 18:32.
Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 22:39
IRSAs avatar

Tack så hemskt mycket för svar på min fråga. Det var just lite tips på tavernor/restauranger med grekisk mat som jag ville ha. Vi kommer att bo på Annapolis Inn som ligger på: 13, 28 Oktovriou Str, Vet någon om det finns någon mat-affär i närheten?

Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 12:30
akelen akelen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

På Amerikis street mitt emot hotell constantin finns en bra mataffär som heter Lindos.Varuhuset Päppo på 25 mars gatan .
Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 22:14
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Precis längre ner på gatan så har du ett bra matställe som heter Yamas med jätte trevlig personal o god mat. Både ägaren o servitören Michalies pratar svenska.

Lindos supermarket är bra affär där kan du även finna svensk livsmedel.

Trevlig resa.
Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 08:41
IRSAs avatar

Tack, snälla ni för svaren. Det är ju ett tag kvar tills vi ska åka men vi längtar så nu så vi vill ta reda på så mycket vi kan om saker redan nu
Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Romios restaurant i Gamla stan är en av mina favoriter. Adress: Sofokleous 15.
Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 11:45
IRSAs avatar

Ja det är en bra restaurant som jag var på några gånger förra gången jag var på Rhodos, deras pizza var jättegod :-)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.