![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har nu bokat flygstol 2 veckor till Kreta i slutet av april.
Hyrbil är bokad och minst en vecka blir det väl i Paleochora där vi varit tidigare och trivts väldigt bra. För att vidga vyerna vill vi kombinera med åtminstone ett ställe till. Gärna på den västra sidan för att inte behöva åka allt för långt med bil. Mirtos är underbart! Men det är en resa på över 35 mil, vilket vi vill undvika. Vi har en gång kombinerat med Sougia vilket var bra, så det är tänkbart. Tar gärna emot tips, från er erfarna kretaresenärer, på andra pärlor i närheten. Eller kanske på norra kusten på väg tillbaka till Chania? Tacksam för svar Conny och Elisabeth |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sä var den saken klar! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förra hösten var vi en vecka i Paleochora, tog sedan utflyktsbåten till Elafonissi där vi stannade två nätter. Sedan tog vi eftermiddagsbuss till Chania och bodde i Nea Chora de sista dagarna. Det blev en mycket lyckad kombination av ställen. Nea Chora är fint, och mycket trevligare än orterna västerut längs kusten.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi - som åker tvärtom i höst. Först Nea Chora, sen Paleochora ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för era svar!
Jag får väl erkänna att vi inte hade tänkt tänkt oss Chania i första hand, utan kanske en lite mindre ort. Vi var in i Chania stad en gång när vi reste runt med bil på Kreta. Den gången upplevde vi staden som rörig och stökig. Men det förekommer ju en hel del positiva omdömen om stadsdelen Nea Chora här på forumet, så ja, kanske värt att prova. Är det någon som har tips något annat trevligt ställe på den västra eller nordvästra sidan, så hör av er. Conny |
|
|||
|
|||
![]()
April är en toppenmånad på Kreta för oss.
De sista åren har vi älskat april och maj på Kreta. Kanonväder, superservice, trevliga människor (som oftast) och lugn. I år provar vi mars med följe av maj, vi ser hur det går. Om man gillar lite ensamhet finns inga problem. Men man skall veta att det är ganska öde väster om Chania till Kolimbari. Andra mindre turistorter är ännu inte i full matchform. Det är alltid något öppet och så, men det ser inte ut som i turistkatalogerna. Kan ni tänka er att åka omkring lite grand eller skall det vara EN kompletterande ort som skall besökas. I april brukar vi alltid ha sydöst, mest Mirtos, men ifjor var det Makrigialos, som komplement till väst-Kreta. Fundera på vad som är viktigast för er. Paul |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Å andra sidan. Hur mycket bra cafeer, tavernor, museer, kulturhistoria som helst. För att inte tala om den utgrävda minoiska villan i stadsdelen Kastelli. Bara en kvart från lunken i Nea Chora. Skäm bort er. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har använt Nea Chora som utgångspunkt några gånger. Vi gillar bl.a. Akrotirihalvön men även orterna öst om denna. I april kan man lugnt luffa runt och ha sitt bagage med i bilen, det kan vara härligt att kunna improvisera efterhand som man kommer runt och kombinerat med en vecka i Paleochora så kan det bara bli bra!
Läs gärna mitt resebrev "Våren på Kreta" från april 2013, april är en härlig månad att resa i. Kanske det kan inspirera till att ta det lite som det kommer, beroende på hur mycket tur man har med vädret också. Grönskan är så underbar i april! |
|
|||
|
|||
![]()
Vi börjar med 5-6 dagar i Paleochora. Sedan har vi fallit för era lovord när det gäller Nea Chora och avslutar med ett par tre övernattningar där. Måste ju med egna ögon se om ni talar sanning
![]() Har sett att det finns en del tips om boende och matställen på forumet. Tiden där i mellan får vi gå på inspiration. Skulle gärna åkt till Mirtos som vi gillar men det är ju en resa på närmare 60 mil tor. Blir annars på nästa resa. Vi får se. Conny |
|
||||
|
||||
![]()
Conny, det var ett bra val med Paleochora och Nea Chora.
![]() Då syns vi säkert på bägge ställena. Fast vi har även tänkt att hinna med ett besök i Chora Sfakia också på våra 10 dagar. Birgitta och Arne. |
|
|||
|
|||
![]()
Kan man åka buss från Paleochora direkt till Georgiopolis eller måste man åka till Chania och byta där?Går bussarna på lördag och söndag?
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Inga bussar går via G från Pal till Chania. Från Pal finns bara en resrutt. Man måste alltså åka till Chania.
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tack Birgitta,då vet jag vad jag har att gå efter! Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Birgitta...du som har stenkoll på läget...Hur lång tid tar resan från Chania till Paleochora? Jag tror jag har en turlista nånstans men Du vet väl som åkt flera flera gånger.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Resan mellan Chania och Paleochora ska enligt turlistan ta en och en halv timme.
Men i verkligheten brukar det alltid ta en timma och 45 minuter. Busschauffören tar säkerheten först, men det vet inte dom som planerar rutten. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Jättebra....Jag ska ta med min väninna dit när vi är i Nea Chora i början av juni. Bara över dagen....
Sen ska jag ju kanske, kanske bo några nätter i oktober, men de planerna är så lösa ännu. Jag har ju aldrig fått nån känsla för Paleochora konstigt nog.... ![]() ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Birgitta...går det flera turer/dag?
Vi kommer att vara på Kreta de tre första veckorna av juni. Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu på vintern går det tre turer per dag. Tidig morgon, lunch och på eftermiddagen. På sondagar går det två turer, lunchturen är då borttagen.
Jag tror det är samma frekvens på sommaren, kanske man har tre turer även då på söndagar. Hur det är under högsta turistsäsong vet jag inte, men jag tror inte dom ökar turtätheten då. Birgitta (som tycker bussturen i dagsljus är underbar) |
|
|||
|
|||
![]()
Låter mysigt - hur är förresten vädret i Palochora andra halvan april ni som vet? Vad kan ett par yngre tonåringar roa sig med?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vädret kan man aldrig sia om. Men "vintern" är då över på Kreta. Som en svensk, bra sommar var det senast vi var där i april. Få se hur det blir när vi kommer dit denna april.
Och ett är säkert; naturen sjuder av färger! Birgitta |
![]() |
|
|