Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal igår, 10:25
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra november 2025

Månaden är slut och vi har fortfarande dagstemperaturer över 20 grader. Träden fäller inte sina löv. Grannen har ett granatäppelträd, som börjat blomma nu. Ur led är tiden. Men, nu har vi tur och rikligt med regn ska komma nästa vecka. Snart grönskar det!

Det är nog mer än ett år, sedan vi gjorde den ”långa promenaden” högre upp på berget i byn. Men efter en lång natts sömn, vilket är ovanligt, kom vi efter frukosten ut på altanen och det kändes sommarlikt. ”Vi kan väl göra en annan promenad idag”, sa Ylva. Då är det bara att rätta sig efter henne! Det betydde, att vi lite senare vid ett vägval, tog av och tog den långa vägen men i motsatt riktning mot förr. Och vi orkade! Det är ju intressant att åter kunna se de härliga vyerna mot byn och havet, som vi sett så många gånger under så många år.

Vad gör grekerna när turisterna har rest hem? Ylva och jag tog en tripp till en by, Meseléri, som ligger 15 km från Koutsounári. Det var söndag och lunchtid och bara ett fåtal bilar var parkerade. I tavernan var alla bord dukade, så vi frågade om det var bokat för bröllop. ”Nej, så här är det varje söndag”! Vänner träffas för att ha trevligt tillsammans, även om byn är avfolkad. Tavernan blev fylld och getmaten var utmärkt, men hörselskydd hade behövts i den stora lokalen.

Vi har ju skaffat oss en viss erfarenhet av privatläkare i Ierápetra. De har varierande stil. Det normala är att mottagningen har ett väntrum och är läkaren populär finns också en datakunnig, kvinnlig sekreterare. Vår hudläkare har enorm oreda i sin ”verkstad”. Papper, böcker, kaffekoppar och salvor i en enda röra. Kirurgen gjorde en mindre operation utan att ta på sig skyddsrock. Han skar iklädd slitna jeans och t-shirt. Han var dock ytterst renlig vid sitt ”handarbete”, men hade samma kläder vid borttagandet av stygnen två veckor senare. Neurologen tog hjälp av sin sekreterare, när praktiskt jobb utfördes. Reumatologen upprepade samma fyra meningar, vad jag skulle vara försiktig med, vid mina fem besök. Hade jag lytt honom, skulle jag inte ha gymmat under de två år som snart gått. Hur hade livet varit då? Gemensamt för dem alla är att de vill ha betalt utan kvitto.

I Ierápetra ligger kaféerna tätt och vi förundras över att både små och stora så ofta har fullt med gäster. Vad kostar det att dricka kaffe på kafenío? Grekiskt kaffe, liten kopp, kostar oftast 1,50 €. En dubbel mellan 2.10-2.50. (Aten 3,0). cappuccino 2,70-3.30, espresso 2.50-2.90 och frappé 1.60-1.80 €.

Postkontoret (ELTA) i Ierápetra fick stänga vid förra månadsskiftet, vilket också flera kontor på Lassíthi skulle göra. I parlamentet togs frågan upp om Ierápetras nedgradering från stad till by, men eftersom filialen i Ierápetra går med vinst, kan vi se att kontoret fortfarande är öppet.

Tre månader av skolåret har gått och eleverna i Lassíthi har ännu inte fått sina skolböcker. Det är leverantören ”Diofantos” som istället för att leverera uppmanar lärarna att själva komma och hämta materialet.

Jag måste väl nämna Varítzia och ”vendettan”, utan att påstå att jag följt fejden i detalj. Här kommer några tankar, hämtade från en av de tidningar jag läser. ”De många morden med hämndmotiv har startat en genomlysning av manskulturen och vapeninnehaven på Kreta. Drömmen för en pojke här, är att en dag ha en fyrhjulsdriven bil och ett vapen. Bilen kan han få efter taget körkort, men vapnet förverkligas tidigare. Man uppskattar att det finns mellan 600 000 till 1 miljon vapen på ön. Vapenbeslagen ökar liksom försäljningen via Internet. Att ha ett vapen hemma anses som ett måste, särskilt på landsbygden. Vapen har blivit ett sätt att skryta och tecken på låg självkänsla. Alla vet att kriminella grupper handlar med vapen, narkotika, utpressning och skydd och deras namn är kända, men staten blundar. Det finns således en politisk tolerans. Ingen törs ta itu med problemet. Det finns stora familjer med stort inflytande, som gör att politikerna inte vågar”. Vi själva har varit på bröllop där brudgummens far sköt i luften. Ett stort slagsmål upplevde jag och sönerna 1980 i Chóra Sfakíon, då möblerna på en taverna blev till kaffeved och en jagad man precis hann fram till polisstationen. Om vendetta i området hade jag läst om innan.

Den 5:e gick tidsfristen ut för utfärdandet av personnummer. De kommer att ersätta de som fanns förut som AMKA och AFM (skattenummer). Nu har 9 311 529 greker delgivits info om detta via epost, varefter de själva kan hämta sitt nummer på en online-plattform. Nu blir det jobb för revisorerna!

De som förbättrar sina fastigheter (energi, funktion eller estetiskt) kan få ett skatteavdrag på
3 200 € under en femårsperiod. 1/3 avser inköp av material, resten för utförda arbeten. Det som åsyftas är ökad byggverksamhet, jobbskapande och förbättring av energieffektiviteten.

Väderrapporteringen lyder: Utmärkta temperaturer för turister och bofasta. Dygnsmedel-temperaturen var 20 grader med 3 tropiska nätter. Varmast 26, kallast 10, nederbörd 7 mm.

Jag önskar att jag kunde leva upp till detta: ”Life is a lot like jazz……..it´s best when you improvise”, sa George Gershwin för 100 år sedan. Jazz var min ungdomsmusik, men jag har haft svårt att improvisera!

Humorbefriat denna gång, så det får bli en limerick istället.

Du vet bron vid ravinen i Aradéna
som är lättsam, om man snabbt önskar gena.
Det skallrar och låter illa,
som knappast nå´n verkar gilla.
Allra värst om man har darr uti bena.

/ Jannis och Ylva önskar er redan nu EN GOD JUL och ETT GOTT ÅRSSLUT!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.