Kalimera Grekland Kreta.

En dag med frukost, lunch & middag i Chania

Vaknade trötta som sengångare på morgonen. Usch vilken hemsk natt. Jag gick ut för att köpa färskt bröd men bageriet i saluhallen var stängt eftersom det var söndag. Hela Chania var stängt kändes det som. Köpte Papadopolos kex i minimarketen nära oss. Det fick duga denna trötta morgon.

Janne den andra och Gittan var också väldigt trötta när de kom till oss för att äta frukost. Deras rum ligger ovanför baren som spelar hårdrock så de hörde oväsendet ännu mer. Om det fortsätter måste vi flytta sa vi. Tyvärr hade vi bokat en hel vecka, men det spelade mindre roll just nu. Jag gick ner till ägarna Michalis och Sofia och klagade. De kände till att de spelade hög musik på nätterna, och sa att de var polisanmälda. De lovade att det inte skulle upprepas så nästa natt skulle vi sova gott, sa de, och jag trodde dem inte ett ögonblick.

Fyren och vågbrytaren i Chanias gamla stad.

Vi var grymt trötta och vi åt en simpel frukost. Men utsikten var det inget fel på.

Efter denna torftiga frukost gick vi trötta ut på stan. Det var otroligt varmt ute och det kändes i luften att ett det var oväder på gång. Förmiddagen ägnades åt att uppdatera E-guiden om Chania. Vi följde den guidade turen som jag skrev för två år sedan, det mesta stämde fortfarande, men det var några saker som jag måste rätta när jag kommer hem.

Katedralen i Chania på Kreta.

Det mesta i E-guiden om Chania stämde och katedralen låg kvar. :-)

Vi åt en mycket god lunch på Tamam. Den bestod av småpajer och en sallad som också den hette Tamam. Sen gick vi en loj runda i gamla stan innan vi gav upp och gick hem. Nattens dåliga sömn hade tagit ut sin rätt. Väl hemma slappade vi på våra respektive rum. Någon läste, någon sov, någon vilade och någon (jag) satt vid datorn.

Captain Vassilis Hotel. Chania. Crete.

Janne den andra slappar på rummet på Captain Vassilis Hotel i Chania.

När kvällen kom satt vi en stund på balkongen och njöt av utsikt och kallt vitt vin. Vi fick klä på oss för det hade blivit kyligt och regn hängde i luften. Vi hade tänkt äta på Restaurant Synagogue men de hade tyvärr inte öppet på söndagar. I stället styrde vi stegen mot Portes. På vägen dit passerad vi den ökända restaurangen En Plo, som alla som är i Chania bör undvika.

Restaurant Portes i Chania på Kreta.

Restaurant Portes i Chania innan regnet kom.

Vi gick hem redan strax efter 22.00. Det hördes inga ljud från baren under hotellet. Skönt! Kanske hade Michalis haft rätt när han i morse lovade att det inte skulle bli någon upprepning från förra natten. Vi läste lite och hörde bara lite musik, och sedan somnade vi.

Jag vaknade 00.00 av att musiken drog igång igen. Satan i gatan!

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »