Kalimera Grekland Karpathos.

En enkel biljett till Karpathos

Så var det då åter dags att resa på enkel biljett till Grekland, närmare bestämt till Karpathos. Vi har inte planerat för någon hemresa, men det blir antagligen någon gång i november. Vår plan ser för tillfället ut så här: Karpathos, Kassos, Rhodos, Nisyros, Pserimos, Kos, Astypalea, Amorgos, Santorini, Kreta - och sedan hem igen. Troligen kommer planen inte att hålla eftersom våra planer sällan blir som vi har tänkt oss.

Flygresan ner till Karpathos gick bra. En aning vinglig landning eftersom det blåste något förfärligt. Kabinpersonalen sa i högtalarna att vi måste hålla i hatten. Men jag såg ingen som hade hatt så det gick nog bra.

Camilla väntade på bagaget medan jag gick ut för att träffa Riitta som skulle flyga hem efter en vecka på Karpathos. Riitta har varit Kalimerian så länge jag kan minnas, och vi har haft mycket kontakt genom åren. Det här var första gången vi sågs bortanför datorskärmarna, och det var lika trevligt som jag hade förväntat mig.

Bensinstation i Pigadia på Karpathos.

Tankbåten kommer till Pigadia till allas stora glädje.

Vi hade förbokat en taxi till Pigadia där världens bästa Elias väntade på oss med öppna armar. Vårt rum väntade också på oss. Rum nummer fem. När vi kom till Pigadia var det köer utanför alla bensinstationer. Vi trodde det var strejk. Vad annars ska man tro i detta knasiga land. Men det var bara tankbåten som på grekiskt vis bestämt sig för att åka till Santorini med bensin i stället för till Karpathos, som egentligen var planerat. Idag kom tankbåten, och två dagars soppabrist var tillända.

Resturant Vala. Pigadia. Karpathos.

Elias och Camilla på Resturant Vala i Pigadia.

Efter lite småpratande gick vi ut och åt lunch med Elias. Han tog oss till en förhållandevis ny restaurang, som heter Vala, som han själv inte hade dinerat på, men hört mycket gott om. Han hade sparat besöket tills vi kom. Inte blev vi besvikna inte. Vi åt den godaste gigantes vi ätit, och en suveränt god Stifado på kanin, och lite grönsaker. Mums!

Efter lunchen gick vi en kort runda längs hamnpromenaden i Pigadia. Handlade frukostgrejer, och gick sedan hem för att sova. Vi var rejält trötta efter att ha varit vakna sedan 03.10. Tröttheten satt i hela dagen och hela kvällen så vi stannade hemma och åt middag på balkongen.