Kalimera Grekland Kimolos.

Den märkliga svampklippan Skiadi på Kimolos

Idag gick vi upp väldigt tidigt. Här skulle det upptäckas. Vi var så nyfikna på vad Kimolos hade att erbjuda nu när vi hade bil.

Solen hade knappt gått upp när Camilla gick till bagaren. Efter en lång och härlig balkongfrukost ackompanjerad av skriande åsnor gav vi oss av för att kartlägga Kimolos, som nästan var en vit fläck för oss.

Vi började med den märkliga svampen Skiadi (kallas även The Mushroom) som vi tidigare bara hade sett på bild. Den var inte helt lätt att hitta, vi körde fel flera gånger. Några nyfikna öbor stannade oss och förklarade hur vi skulle ta oss dit. Vi körde dit de sa att den fanns och parkerade bilen.

Skiadi. Kimolos. Signpost.

Vi såg skyltar som pekade mot Skiadi, men den var ändå svår att hitta.

Det tog runt en halvtimme att gå till Skiadi från bilen. När vi kom fram blev vi en aning besvikna, den ser större ut på bild än vad den är i verkligheten. Trots det är den ganska häftigt, och så skänker den skugga, och det är därför den heter Skiadi, som betyder skugga på grekiska.

Den svampliknande klippan Skiadi på Kimolos.

Den svampliknande klippan Skiadi.

Resten av dagen körde vi runt ön, vi såg samtliga stränder, varav några av dem var mycket fina, och alla byar på ön. Kan inte fatta att vi hann med så mycket på en enda dag.

Stranden i den lilla fiskebyn Goupa på Kimolos.

Vi besökte följande stränder idag: Klima, Loutro, Prassa, Alyki, Bonatsa, Kalamitsi och Mavrospilia. Vi kollade även in byarna Goupa och Psathi. Av stränderna är det Prassa som sticker ut från mängden. Den är så fin så att den skulle platsa bland de fantastiska stränderna på grannön Milos.

Prassa beach på Kimolos.

På kvällen strosade vi återigen runt bland gränderna i Chora. Vi besökte Kastro, som är ett av de största kastron som finns i Kykladerna, och ett av de intressantaste. Det finns ett litet privat museum i Kastro, där fick vi en privat visning på cirka en timme. Det var helt fantastiskt intressant! Missa inte om du kommer till Kimolos.

Kastro. Kimolos.

En av ingångarna till Kastro, som är en del av Chora.

Middagen åt vi på ett av de många torgen i Chora. På just det här torget finns en taverna och ett kafenión. Tavernan serverar bara mat från egna odlingar och från egna djur. Snacka om närodlat, och det var så gott.

« Föregående dagStartsidan | Nästa dag »