Kalimera Grekland Skopelos.

Stranden i Skopelos stad och lunch i Panormos

Körde till bagaren och köpte färskt bröd och åt en lång frukost på balkongen med vilsam utsikt över havet. Del Sol är precis som 39 Steps ett mycket bra boende.

Vi kom inte iväg förrän lagom till lunch, en lunch vi hade tänkt äta i Panormos, och dit tänkte vi köra via bergen i stället för längs kusten. Allt detta gjorde vi, men det höll på att gå åt pipan. Men vi började med att kolla in stranden i Skopelos stad där några män på att iordningställa bystranden inför säsongen. När de hade fått upp ett parasoll kände de sig nöjda och gick hem.

Stranden i Skopelos stad.

Stranden i Skopelos stad förbereds för säsongen.

Efter en tids körande uppe i bergen dog mopeden tvärt. Hur vi än försökte gick den inte att starta. Tills smarta Camilla sa att jag kanske skulle försöka att kicka igång den. Och se, det fungerade. Tyvärr dog den ibland i uppförsbackarna, och då var det bara att putta och se glad ut.

Köra moped på Skopelos.

Gissa om det var jobbigt att putta moppen uppför backarna.

Getter och mopeder på Skopelos.

Var det inte uppförsbackar så var det getter som stoppade oss.

Milia beach på Skopelos.

Resan var dock mödan värd. Den här utsikten är värd att kämpa för. Milia beach till vänster.

Väl framme i Panormos var vi trötta och hungriga. Stranden var helt öde. Var är alla turister? Kom hit, verkar solstolarna ropa. Vi satte oss på en av de tre tomma tavernorna. Det var bara vi. Tills en utflyktsbåt dök upp i viken. Det var en Mamma-Mia-tur som utgick från Skiathos. Det var säkert 200 personer ombord på båten, och alla skulle äta på "vår" taverna. Vilket liv det blev!

Solstolar i Panormos på Skopelos.

Tomma solstolar i Panormos.

Efter lunch körde vi till Kastani beach. Alldeles i närheten av Kastani hittade vi en underbar liten fin strand utan namn. Vi döpte den till Kalimera III. Kalimera II ligger också på Skopelos, och Kalimera I finns på Koufonissi. Jag kan försäkra er att det var härligt att bada här. På tal om bad så är det ganska varmt i vattnet, och väldigt varmt i luften, säkert kring 30 grader! Efter Kalimera III körde vi till några Adrina beach som också var väldigt fin.

Kalimera beach. Skopelos.

Kalimera beach III.

Den underbara hemliga lilla Kalimera beach på Skopelos.

Skopelos Town beach.

När vi kom hem till Skopelos stad höll de fortfarande på att fixa stranden.

På kvällen gick vi till ett ställe inne i gränderna för att äta. Fick ett bord som vi inte ville ha, satte oss ner, läste igenom menyn och tittade oss omkring. Vi kände oss inte välkomna, kan inte säga exakt varför, det var bara en känsla. Så vi reste oss upp och gick vidare. Vi hamnade till sist på Restaurant Alexander där jag åt en mycket god "lamb in the oven" och Camilla åt en minst lika god souvlaki med nötkött, fläskkött, kyckling, korv, köttbullar och bacon. Mycket kött blev det.

Efter middagen gick vi hem och satt en stund på balkongen. Klockan var väl kring elva och det var fortfarande varmt ute. Det har kommit fler turister ni, mestadels britter.

Vi har bestämt oss för att lämna Skopelos på måndag, om det inte är färjestrejk då. Jag frågade på en resebyrå angående strejken, det enda de visste var att det kanske blir strejk, och blir det strejk får vi veta det på måndag. Tack snälla!

« Föregående dag | Nästa dag »