Kalimera Grekland Andros.

En lugn dag i Batsi på Andros

Igår kväll åt vi middag på Taverna Dolphins som är en av tre tavernor på en liten höjd i Batsi. Maten var suverän, och personalen otroligt trevlig. Kyparen var en dubbelgångare till Richard Gere. Trodde först att Richard hade bytt yrke och flyttat till Andros. Men så roligt var det inte.

Idag har vi inte mycket att förtälja. Vi har mest suttit på balkongen och läst på om Andros, ringat in intressanta platser på kartan och intervjuat vår hyresvärd. Imorgon ska vi hyra bil och börja utforska ön, och då är det bra att vara väl förberedd.

Villa Bella Vista. Andros.

Från balkongen, där vi satt och läste om Andros hela dagen, hade vi denna utsikt...

Stranden i Batsi. Andros.

Bättre utsikt från kontoret kan man knappast ha.

Vi bor på Villa Bella Vista som har suverän utsikt från altanen. Här finns bara tre studios. I nummer ett bor vi, i nummer två bor ett par från Finland, i nummer tre bor ett par från Danmark. Hade det funnits ett rum till skulle det säkert ha bott norrmän där. Våra danska grannar reser hit varje år och stannar alltid länge, och de bor alltid i samma rum. Nu ska de vara här i tre veckor. En sak som skiljer Bella Vista från andra ställen vi bott på är att här finns allt, till och med kikare och badrumsvåg finns på rummet. Badrumsvåg skulle vi dock ha kunnat vara utan. Ägaren heter Yannis och är supertrevlig!

Vi har som sagt mest suttit och läst in oss om Andros idag. Med avbrott för lunch förstås. Vi åt den för ön så lovordade Andros-omeletten, som är tjockare och godare än alla omeletter vi någonsin har ätit. Här kommer några bilder från dagen.

Andros. Omelett.

Den berömda Andros-omeletten.

Den här omeletten är för två personer. Vi orkade hälften. Resten fick vi i ett litet paket som vi ska ha på rundresan imorgon.

Taverna Oti Kalo. Batsi. Andros.

Utsikt från Taverna Oti Kalo där vi åt omeletten.

« Föregående dag | Nästa dag »