Öluff till genuina öar i Kykladerna. Sikinos.

Sikinos

En leende och vänlig ö, både befolkningen och ön i sig, som är omväxlande grön och karg. Den gamla delen av Choran är något helt magiskt man blir förflyttad tillbaka många hundra år i dess gränder.

Boende: Tassos Rooms to let tel +3022860 51005, ligger strax före bron/gamla elverket upp till vänster.
Moppe: Manolis Georgios vid EKO-macken på vägen mot Chora, tel +3022860 51205
Tavernor: Lucas och Meltemi nere i hamnen. Almyra ute vid Ag. Georgioviken. I Chora Klimataria som ligger i gränden in till vänster precis nedanför biljettkontoret.
Utflyktsbåtar: Tassos genuina träbåt och Anemoz III som är en modern turistbåt, ligger vid samma brygga på var sin sida.

Sikinos ankomstdag, måndag
Vi lät oss rumsraggas redan på landgången av far (Tassos) och son (Dimitri), de hjälper till med angöringstrossarna, så de står i första ledet. De sa som alla andra "roomsare" att de hade precis vad vi sökte, rum med AC, TV och havsutsikt för 25 €, och det skulle ligga bara några hundra meter bort från piren! Kör i vind tyckte vi så här skall vi väl göra någon gång också utan att jämföra med andra.

Men när vi skulle packa in våra grejor i lokalbussen, då blev vi lite misstänksamma, hur långt bort ligger rummet egentligen? Bara några hundra meter bort försäkrade Dimitri igen. Men vi var fortfarande lite undrande till varför vi skulle på bussen? Dimitri förklarade att det var han som var chaufför och pappan följer med och hjälper oss tillrätta! Vilken affärsidé att använda lokalbussen för sina egna transporter. In med oss, bagaget och fadern i bussen efter en liten bit blev vi avsläppta. Vi gick upp för en liten stenig väg/trappa till ett hus med ett antal rum. Rummet var helt OK, helt enligt beskrivningen, en härlig utsikt över hamnen från balkongen. Att även grannens badrumsfönster även vette ut mot vår balkong blev en liten överraskning för både oss och grannen vid vår första frukost. (Men det är endast rummen i mitten av huset som har detta fönsterproblem).

Hos Flora (en välsorterad affär) nere i hamnen handlade vi till livets nödtorft. Vi packade upp, och inrättade oss i rummet. Njöt av utsikten över en liten GT. När vi efter vår siesta kände oss lagom hungriga, gick vi ner till Meltemi i hamnen och åt en härlig juvetsi, sallad och lokalt rött vin med en intressant smak, inte så mycket syra den här gången. Vi njöt av att bara sitta där alldeles in till kajen, se på folklivet och njuta av tystnaden och lugnet. Sedan blev det sängen!

Andra dagen, tisdag
Brödinköp hos Flora, hon säljer bröd från bageriet i Chora sedan en härlig frukost. Nu skulle det åkas moppe, men vi såg inga moppar bara ett telefonnummer nere vid hamnen på en skylt. Vi frågade öns allt i allo Lucas (egentligen Lucas son Mikaeli) men "allt" nere i hamnen heter Lucas, en taverna, ett antal rooms to let etc. Inga problem för "Lucas" han ringer till sin svåger Manolis som hyr ut mopparna. Manolis kommer med sin bil och hämtar oss, kör upp en liten bit i byn till EKO-macken som han äger och där finns även mopparna. Vanliga 50 cc moppar för 15 € men nya och prydliga, tydligen inga hjälmproblem för PA i Grekland numera, även här hade de hjälm som passade.

Iväg for vi förbi Chora och bort mot Episkori templet, fin bred asfaltväg ända fram till parkeringen vid templet. Vi hade härliga vyer ner över havet och odlingsterasserna. Episkori en lite magisk plats, alldeles stilla och tyst, vi var de enda människorna som var där, dessutom många doftande örter. Vi förstod mycket väl varför man byggt ett tempel/kyrka just här.

Kyrkan (som i vanlig ordning byggts på den hedniska platsen och av delar från det hedniska templet, det skulle ju gubevars bli en kristen plats) var ett lappverk av gamla stenar från det antika templet. Den högra kolonnen vid ingången lutade dramatiskt, det var Doriska kapitäler på kolonnerna. Vi vände åter mot Chora där vi kollade lite på både nya och gamla Chora lite på avstånd, vi inväntade kvällen för en närmare titt. Ner mot hamnen och till stranden i Dhialiskariviken, det var en del förvirring innan vi hittade vägen bort till stranden. Vägen går in till höger vid EKO-macken (från hamnen räknat) följ den brantaste delen uppför och efter några hundra meter håll till vänster, hyfsad grusväg ända fram till viken. En liten sten och sandstrand med träd och grotta som kunde ge skugga. PA hittade en alldeles lagom grotta att ligga i, lite ljusskygg p.g.a. nässelutslagen och penicillin ätandet. De som badade där var både hel och halvnakna (två andra par). Vattnet är som vanligt helt otroligt rent och klart.

När hungern började göra sig påmind drog vi oss tillbaka mot Alopronia, lunch hos Lucas nere på stranden, moussaka och Mythos, gott… Lite bad och sol på stranden, en fin sandstrand med träd för skugga. Efter sol och bad kollade vi stränderna på bägge sidor om hamnen och det verkade inte stämma helt med våra guideböcker. Piren verkade vara nybyggd så den lilla stranden bakom kunde nu nås vi en liten gång från baksidan på "väntsalen" på piren. På andra sidan ner till stensamlarstranden fanns det numera en anlagd cementerad stig som går nästan ända fram till stranden. Den börjar vid slutet av gatan som går genom "byn" på andra sidan viken. Därefter det vanliga lite insmortning och vila på rummet.

På kvällen begav vi oss upp till Chora, den gamla delen var helt underbar, man blev förflyttad många hundra år bakåt i tiden. Dessa trånga gränder och de små välskötta vita husen, det var helt bedårande och utsikten ut över ön och havet gjorde det hela inte sämre.

Biljetter till Folegandros med avresa på torsdag med Nissos Thira kl 11:50, 4,20 €, fixade vi på biljettkontoret uppe i Chora. Middagen åt vi på Klimataria i gränden in till vänster precis nedanför biljettkontoret, där satt vi mitt i gränden och åt omelett och kyckling i citron, sallad och vin, 16 €. Kycklingen smakade himmelskt…Färd ner till rummet och lite vin på balkongen i den ljumma kvällen.

Tredje dagen onsdag
Frukostbröd skulle inhandlas, PA ner till Flora på moppen, stängt? Lucas son (egentligen sonson) servitör hos Lucas, såg min undrande min och upplyste mig om att Flora är uppe i Chora och köper bröd! En kopp kaffe hos Lucas i väntan på att Flora skulle komma ner från bageriet. När hon kom var brödet rykande färskt, hon låste upp affären med nycklarna som hon lämnat på fönsterblecket!

Utflykt med båt till Georgioviken, vi åkte med Tassos båt som sonen Dimitri körde, de åker till viken kl 11:00 och 12:00, 4 € per person. Vid samma brygga fast till höger ligger även Anemoz III, som är en modern utflyktsbåt, de har betydligt större skylt och gör mer reklam för sin båt än vad Tassos gör. Tassos har en liten handmålad skylt där det står deras avgångstider. Vi var de enda som åkte med Tassos båt, mysigt att åka en genuin grekisk träbåt med "dunk, dunk motor".

Efter cirka 15 minuter var vi framme vid den härliga viken. Men där fanns parasoller!! De ägdes av samma bolag som hade Anemoz III. Men där fanns även träd som gav en härlig skugga för PA:s nässelutslag. Stranden lite stenig, så lite svårt att gå i och ur, men längre upp var det go sand. Mysig liten taverna på stranden Almyra heter den, lite Ouzo med tilltugg satt fint efter båtturen.

Lunch blev det på Almyra, resans dyraste, fisksoppa med tillbehör och öl, 39,50 €. Vi blev hämtade på från stranden av Dimitri angiven tid, en härlig båttur tillbaka till Alopronia.

En härligt stilla kväll, dagens hetta har lagt sig, ön börjar vakna till liv igen. Vi avslutar kvällen nere vid stranden hos Lucas med lite Ouzo och tillbehör.

Avresedag, torsdag
En härlig morgon varmt och soligt väder, bjöd Sikinos som vanligt på. PA ner till Flora för brödinköp, en stunds väntan på Flora medan hon köper bröd i Chora, lite kaffe i väntan på brödet. Frukost på balkongen, det börjar att ljumma till på ute på balkongen lite efter kl 10, när det knackar på dörren och Dimitri kommer och meddelar att färjan kommer en timme TIDIGARE, kl 10:50 inte kl 11:50. Nu blev det bråttom, bra med resväska och påspackning, snabbt packat och klart.

Vi kom ner till kajen i god tid där andra mer eller mindre yrvakna färjepassagerare kom med andan i halsen. Vi träffade på en norsk familj, Bente, Nils och Kristian som också ö-luffade, det blev en del snack om bra öar etc. Vi kom iväg med färjan kl 11:00, givetvis kunde inte PA hålla sig utan började snacka med de norske igen, Bente, fruen, det var hon som hade hand om guider och kartor! Återigen gjorde PA reklam för Skyros och våra svenska guider, Kalimera.nu och Willmaguide.

Vi lämnade nu en liten härlig ö som vi lärt uppskatta på många sätt, befolkningen är helt underbart vänlig, ön bjöd på en hel del variationer i landskapet trots sin litenhet.