Öluffa till genuina öar i Kykladerna. Iraklia.

Naxos

Naxos transfer, första dagen, söndag
Vi gick av färjan lite missmodigt, piren rakt in. Kollade först båttider avgång med Express Skopelitis kl 13:00 nästa dag 6 €. Sedan kollade vi efter rum och det fanns en rumsförmedling som vi såg rakt innan för piren, vi stövlade in där och undrade om dem kunde fixa något snabbt och lätt, som låg nära hamnen. Det fanns Lygdamis som låg i andra änden av hamnpromenaden. Vi fick rum i källaren utan uteplats och AC, men svalt i rummet, för övrigt fanns alla utrustning 40€. Sedan ner till Sankt George stranden för lite bad och äte på något snabbställe på stranden. Men det var väldigt mycket folk där, tusentals badande, jösses det var lite ovant.

PA ringde till våra vänner norrmännen och de fanns en liten bit bort på stranden, som nu hade blivit utökad med Nils söster och hennes familj, man och son. Vi utbytte lite erfarenheter och sedan tipsade PA lite om Schinoussa, Serifos och Sifnos. Efter badet en promenad in i stan för proviantering därefter sedvanlig insmortning och siesta.

På kvällen gick vi till turistfällan Flamingo, restaurang med servering på en takterrass och levande grekisk musik. Det var en härlig utsikt från taket ut över hamnen och bort mot Paros. Bra musik och maten var helt ok, tillsammans med vin 27 €. Vi visade vår uppskattning för musikerna de spelade och sjöng bra, så vi startade applåderna, personalen noterade detta, vilket resulterade att vi bjöds på en del vin. Mycket vin blev det och något "trötta" begav vi oss hemåt i natten, då gällde det att veta var man bor. Skylten utanför hotellet var släckt vilket inte gjorde det hela lättare, men vi gick bara en gata för långt innan vi vände och kom rätt!

Naxos transfer andra dagen, måndag
Efter en underbar morgon, men ingen balkong och utsikt till frukosten, gick vi bort till den lilla stranden före S:t George stranden, där var fyra äldre grekiska damer och badade. De hade lite svårt att ta sig i och ur, men med hjälp av käppen som fick följa med ut i vattnet gick det bra, mycket information utbyttes förstod vi. Efter vårt bad iväg till rummet för att bli av med saltet från kroppen och sedan lite koll av packning och iväg mot hamnen.

När vi kom ner till hamnpromenaden så var Express Skopelitis på ingående. Då blev det fart på I, inte skulle vi missa färjan en gång till. Men vi hade inte behövt hasta, i vanlig ordning tog lastning och lossning god tid, 40 min försenade kom vi iväg. Ut på ett lugnt hav, vi hade medvind så det fläktade inte mycket uppe på "soldäcket".

Iraklia
Iraklia är en härligt lugn liten ö, med liv som går mycket lugnt och stilla, helt tyst. Där kan man inte göra så mycket annat än att bara vara och njuta av den härliga naturen och de vackra vyerna. Iraklia blev något av resans favorit, med sitt lugn och sin gästvänlighet. Boendet på Zografos med dess utsikt är ett minne för livet.

Boende: Villa Zografos tel/fax +3022850 71946

Taverna: Gavallos vid campingen

Ankomstdagen, måndag
När vi väl kommit i land på Iraklia så blev vi mötta av Studio Glafkos, men de skulle ha 60 €, vilket PA tyckte var rena Athenpriser! Därefter fram med vår guidebok och vi skulle börja kolla efter Rooms to let men det var lite svårt att hitta efter beskrivningen. Det hade hänt en del på ön med hus och träd sedan texten skrevs. Uppför kullen var det var, det insåg vi inte så där intuitivt och inte såg vi någon gata/väg heller. Det var hett som bara den och dessutom siesta så det var mycket lugnt.

De ställen vi hittade var fullbokade, så nu fram med telefonen och vi ringde till Villa Zografos som ligger 700 m bortom Livadistranden. De hade rum lediga men de skulle också ha 60 €, det är då en himmelns dyr ö tyckte vi, enligt damen skulle det vara First Class! Vi slog till, maken (Yannis) kom och hämtade oss.

Han körde oss över kullen förbi stranden och uppför vägen mot Chora, sedan svängde han av till höger och körde nästan rakt upp för en backe fram till Villa Zografos. Läget var helt fel (borta från all ära och redlighet), men ändå totalt rätt. Villa Zografos ligger helt för sig själv mittemellan hamnen och Chora, helt tyst, men vilken UTSIKT!!

Himmel och pannkaka den var helt enormt, vi såg över till Schinoussa, Koufinnissi, Keros, Amorgos och även en liten bit av Naxos. Det tog nästan andan ur oss att sitta där mitt ibland alla dessa härliga öar i småkykladerna. Utsikten bara den var värd 40 €. Dessutom fanns det en trädgård framför altanen, där det fanns massor av gröna växter, springbrunn och en liten grillplats. Yannis förklarade för oss att han skjutsar oss vart vi vill, det var bara att ringa så kom han och hämtade. Rummet var verkligen First Class, trevligt inrett, där fanns AC, TV, Kyl, köksgrejor, kaffebryggare, vattenkokare, "horhuspropeller" i taket, hårtork och t.o.m. brandvarnare! Nakna lampor fanns det inte här, inte.

Efter att vi installerat oss firade vi lite på altanen och njöt av den gudomliga utsikten, det var yndigt! Yannis har vatten och läsk till försäljning så det går lätt att komplettera med drycker. Vi tog en härlig promenad ner till stranden, den var verkligen härlig, inga stenar utan sand hela vägen ut i vattnet. Lite försenade intog vi lunchen på Gavallas Taverna vid campingen, Imam, gris i ugn, greksallad och tre öl, maten smakade mycket gott, 19 €. På väg hem från tavernan kom Yannis körande, så vi fick lift den sista biten. Vägstumpen upp till huset, den backen var inte att leka med insåg vi senare. Inte så långt men rätt så brant och så värmen.

Vi avtalade tid om skjuts upp till Chora och dess Super Market kl 20:00. På avtalad tid kommer det en för oss okänd bil, med en yngling i som heter Niktaros, son till ägaren av tavernan (även ägare av bageriet och affären). Sonen skjutsade oss upp till Chora, han berättade att under vintern pluggade till sjöbefäl inne i Athen.

Vår rundvandring i Chora tog inte så lång tid, det fanns bara en gata och kanske 15 hus, det var mycket lantligt och genuint. Utsikten uppifrån Chora var hänförande åt alla håll. Vi tog en Ouzo med tillbehör på tavernan, det var gott och mysigt att sitta där och titta ut över ön och insupa atmosfären. Sedan handlade vi i affären som hade ett mycket begränsat sortiment, men vi fick ihop till livets nödtorft. Hemfärden stod fadern för, jösses vilken fart genom Chora's enda smala gata, hade vi mött någon person så hade blivit en olycka. Men vi kom hem mycket snabbt, ingen tidsspillan där inte. Sedan satt vi och njöt på vår altan av utsikten i månskenet, ljusen borta på Schinoussa syntes tydligt, alldeles tyst var det.