Öluffa i Grekland. Del 3. Ios

Ios 1 juni- 5 juni

Vi var de enda som gick på färjan och vi fick också se öns enda taxi. De flesta låg och sov på golv bänkar och i fåtöljer. Det var först när vi närmade oss Ios som det blev liv och rörelse. Det var bara ungdomar som gick av båten, och i hamnen var det mycket liv och rörelse trots den sena timmen.

Vi möttes av Lofos Village (45Euro)där vi skulle bo. Vi fick ett jättefint rum med internationell standard högst upp med utsikt över hela byn, poolen och havet åt andra hållet. Sov några timmar för att sedan gå upp och äta frukost på ett ställe, hyra moppe och bege oss till Mylopotas. Stranden var mycket finare än vad den ser ut att vara på kort, och vi blev glatt överraskade. Tillbringade eftermiddagen där för att sedan titta in på Ios Palace dit vi bestämde oss för att flytta.

På kvällen gick vi in till stan och tittade runt i gränderna. Stan var mycket mindre än vad vi hade förväntat oss och det var inkastare överallt och de flesta uteställen sökte personal inför sommaren. Vi åt god pizza på en takterrass och det fläktade skönt. Luften dallrade av värme och efter att ha tagit varsin drink på ett mysigt ställe gick vi hem. Det var skönt att lägga sig då vi inte sovit många timmar.

På morgonen åt vi frukost på samma ställe som dagen innan, sedan checkade vi ut och bar ner packningen till bussplatsen. Jag tog bussen till Mylopotas och Sebban tog moppen. Vi checkade in och åkte sedan till Magnari, det stod i guiden att det fanns taverna och solstolsuthyrning, men när vi kom dit var stranden helt tom och inte en enda mänsklig rörelse hade varit där. Vi satte säsongens första fotspår i sanden. Tyvärr kunde vi inte stanna så länge då vi bränt oss på den långa turen dit, dessutom hade vi inte tillräckligt med vatten med oss.

Vi åkte tillbaka och la oss i solstolarna på Mylopotas resten av dagen. När vi kom hem till hotellet satte vi oss på vår stora terrass och njöt av utsikten mot havet, skrev dagbok och åt lite nötter. På kvällen åt vi thaimat på Dolphino, det var dyrt men smakade jättegott. Här märkte jag av mygg för första gången, jag blev totalt uppäten. Efter det gick vi till Harmony för att ta en drink, det var ett mycket trevligt ställe.

Vaknade av att det var lite blåsigt, gick ner till frukostbuffen som var väldigt god med ägg, frukt, bröd, pålägg, yoghurt olika juicer och sötsaker. Tog moppen till Ag Nikolaus stranden som var jättefin med klart vatten och hyfsad snorkling. Vi åt lunch på ett ställe en bit upp i backen, och det var verkligen grekiskt. Så annorlunda mot hur det är i stan. Maten var jättegod och vi satt med utsikt mot havet, kanske var vi säsongens första gäster också.

När vi skulle åka hem möttes vi av massor med bergsgetter, och det var också då vi upptäckte att det inte var Magnari vi varit på dagen innan, lite snopet och vi blev fulla i skratt. När vi kom hem fick vi säga till om att golvet var dåligt städat TVÅ gånger, och det blev vi lite irriterade på, särkskilt med tanke på att det är ett fint hotell. Vi simmade i poolen och njöt av den sista solen innan vi gjorde oss i ordning för att åka in till stan.

Vi åt på samma ställe som innan, och idag var det lika hett men som tur var blåsigare. Sista dagen och det blåste ganska mycket, vi låg på Mylopotas och köpte gyros till lunch. Lämnade in tvätten på Far out och la oss sedan vid poolen. Där låg vi länge och gottade oss i en skön "solsäng" med utsikt mot stranden. Vi åt Fajitas på Harmony och avslutade kvällen med backgammon i hotellbaren.

Chora på Ios.

Ios Palace Hotel. Mylopotas.

Ios Palace Hotel.

Utsikt över Mylopotas beach från Ios Palace Hotel.