Öluff till små öar i Dodekaneserna. Del 2.

Symi

Båten fylldes snabbt med turister som kom med bussar och alla skulle först till Panormitis, ett kloster på Symi, innan båten gick till Symi hamn. Där låg den fram till eftermiddagen då den gick tillbaka till Rodos. Denna tur upprepas så gott som varje dag.

Fick direkt kontakt med en kvinna (Mary Pergantis med pensionat Egli) som erbjöd rum med utsikt över hamnen. Vi fick eget kök, sovrum, altan och badrum låg i ett eget hus intill altanen. Rummen var "så där", luktade unket, men utsikten! Väl värd pengarna 40€. Att sitta under vinrankorna och se seglarna komma och gå, det är något att minnas. Vi kunde t.om. se fotbollsmatchen England-Portugal på en storbildsskärm rakt över hamnen, med hjälp av kikaren förstås.

Första lunchen på Symi var en stor besvikelse. På tavernan som hette Trawler (ägd av vår landlords släkting) fick vi en riktig turistfällemåltid bestående av en greksallad så liten så liten så vi trodde inte det var sant, maten dålig, vattnet glömdes bort. Så dit gick vi inte fler gånger. Middagen upplevdes lika dålig, tzatzikin smakade surt, kalamarin var seg, så till Dimitris taverna gick vi inte heller fler gånger. En annan taverna som däremot fick två besök var Neraida som trots flera långbord med många gäster serverade oss snabbt. Evas Café fick många besök och ägaren blev glad då jag berättade att jag hette Eva. Hans farmor hade grundat kafét, Evangelina hette hon.

Symi i Grekland.

Moppe hyrdes för att titta runt på Symi. Det var så varmt att man ibland fick hålla för ansiktet när man åkte, det var som att ha en blåslampa riktad mot sig. Vi åkte till Marathonda och badade och njöt. Getterna var ettriga och hängde över staketet till tavernan, personalen försökte jaga bort dem, men de var snabbt tillbaka. Getter mötte vi även mitt på vägen tillbaka hem.

Nästa dag tog vi en rundvandring i Choran och Sven hittade ett par skor i en skoaffär. När jag berömde ägarens fina stenbelagda innergård till bostaden, blev vi inbjudan till honom. Besöket avslutades med att han kom med några blommor i en liten bukett!

Det vackra stengolvet hos skohandlaren på Symi.

Det vackra stengolvet hos skohandlaren.

Efter 4 dagar var det dags att packa och förflytta oss till nästa ö på vår lista.

Båten, Marina, kom till slut ett antal timmar försenad. Detta var en systerbåt till Rodanthi, och även här var poolen tömd numera. När vi åkte med Rodanthi från Pireus till Kos för 8 år sedan var poolen fylld med stojande barn (och vatten!). Undrade den gången hur många bakterier som simmade där samtidigt. Inte mycket folk var med Marina. Var är alla turister?

Tilos

Framme på Tilos frågade vi efter rum på Annas Studios, men där var fullt. Fick däremot erbjudande om rum i grannhuset, hos Michalis Marina Studios. Även detta högt beläget med utsikt över hamnen. Här fanns många charterturister från Norge och Danmark och även Sverige. Ving hade en skylt utanför. Rent snyggt och trevlig personal. Handlade på Yiannis Supermarket och fick alla kassarna hemkörda. Underbart att slippa släpa tunga flaskor!

Tilos var en ö som vi tyckte mycket om, lagom stor och med möjligheter att vandra, även om vi inte utnyttjade den möjligheten. Kände att vi hade kunnat stanna länge här, men eftersom vi gärna ville till Nissyros och Telendos på vår väg till Samos, fick vi bestämma snabbt om vi skulle stanna 4-5 dagar eller endast 3. Valde det senare alternativet och sa att Tilos kan vi ta en gång till.

Sista dagen på Tilos tog vi bussen till Megalo Chorio och snubblade på Elefantmuséet. Fick en guidning av damen på muséet. Svårt att fatta att det verkligen funnits mini-elefanter på ön. Promenad i choran som var som choror brukar vara, trånga gränder, vitkalkade hus, vackra stenbelagda gårdar och blommor i alla former av krukor (läs oljedunkar), blommor som växte i springor i gatorna, bougainvilla som växte som en portal. Bussen tillbaka till hamnen gick en omväg över ön, tack sa vi och fick se mycket mer än vad vi tänkt oss.

Torget med taverna på Tilos.

Symi på Kalimera » | Tilos på Kalimera »