Födelsedagsfirande på Kalymnos

Det var självklart för mej att jag skulle fira min jämna födelsedag på Kalymnos, min favoritö i Grekland. Givetvis tillsammans med min syster Lena och till min stora glädje följde också min son Ulf med. Han hade planerat att stanna några dagar, över min födelsedag, och sen dra till Kos och stanna resten av tiden, allt som allt två veckor. Efter två dagar hade han övergivit de planerna. Ulf hade fallit pladask för Kalymnos. Han har nu planerat att åka dit igen.

16/9 Ankomstdag. Stort kramkalas på Hotel Zephyros där Yannis och Denis hälsade oss välkomna. Vi två systrar hade fått vår "favoritsvit" och Ulf ett rum med havsutsikt, vilket var till belåtenhet. Alla rum på detta hotel har AC och kylskåp, lägenheterna även TV. Naturligtvis hade Smugglers Taverna öppet för att senkomna resenärer skulle få något att äta. Kul att återse Alexis och Eleni. Efteråt "wellcomedrink" hos trevlige Denis på Katina Bar.

18/9. Söndag. Vaknade till klangen från kyrkan i Myrties. Bad och sol på Melitsahas Beach. Alldeles underbart väder, lagom varmt, vattnet nästan ljumt. September är en härlig tid att vara här, även om maj-juni också är bra. Middag hos familjen på Taverna Limioneri i Melitsaha. Anna hade som vanligt lagat underbar mat och Manolis bjöd på en flaska vin till maten. Efteråt en "Nefeli Coffee" (tack för tipset Rasmus) hos trevliga bröderna Apostolis och Stratos på Nefeli Bar.

19/9. På kvällen tog vi med oss Ulf för att visa honom Massouri. Vi passade på att äta middag på "Punibel" Restaurangen där vi åt vår Kalimeramiddag den 21 juni. Deras grillade revben är fantastiskt goda. Tog en drink på "Scorpion" som näst efter "Nefeli" serverar öns bästa drinkar. Sedan tillbaka till Myrties och Katina Bar för att umgås med några nyfunna vänner från England, Gail och hennes trevliga familj.

20/9. Denna dag blev det stranden nedanför "Smugglers" och "Themis". Där är solstolar och parasoller gratis och stranden fin. Lunch på "Smugglers" där utsikten över havet och ön Telendos är fantastisk. På kvällen middag på "Themis", god mat. Sedan styrde syrran och sonen in oss på "Katina Bar" där alla besökare kl 24.00 sjöng "Happy Birthday" för mej, ty då började min födelsedag. Det tändes levande ljus och jag fick en ring i present av Gail. Lena kastade serpentiner och sjöng. Trevligt.

21/9. Min födelsedag. Euro i present av Lena och Ulf att använda som jag vill här på Kalymnos. Systern och jag gick vår promenad på vägen ovanför byarna där man har så fantastisk utsikt över Myrties-Massouri, havet och Telendos. I Massouri studerade jag utbudet i guldsmedsaffärernas skyltfönster. Blir nog något vackert smycke för mina presentpengar. Träffade vår lilla "kompis" sedan flera år, den brunvita hunden Leon som alltid syns springa längs bygatan i Myrties och Massouri.

På kvällen blev det födelsedagsfirande av trevligt slag. Vi hade tänkt åka över till Telendos för att äta men blev övertalade av Yannis, Hotel Zephyros chef, att äta på Smugglers istället. Han påstod att dom hade extra god mat den här kvällen!! När vi var klara med vår middag släcktes all belysning ner på Smugglers, det spelades "Happy Birthday" på stereon och in kom Eleni med en maffig chokladtårta, dekorerad med tända ljus och tomtebloss.

Detta var en överraskning från vår vän Yannis, hotel Zephyros chef. Jättefestligt. Efteråt gick vi till Katina Bar där jag blev uppvaktad av Denis och hans sambo Vikki med vackra smycken. "The Captain" från Norge hade gjort en specialdrink åt mej, han gröpte ur en melon och blandade i en massa goda likörer och spritsorter. Den drinken fick man smutta MYCKET försiktigt på. Detta var en dag och en kväll att minnas.

22/9. Middag på tavernan "Acrogiali" i Massouri, som ligger två trappor ner från bygatan. En av våra favorittavernor med fantastisk mat. Vi åt lamm som man grillar helt på spett över öppen eld. Suveränt gott.

23/9. Köpte guldsmycken i Massouri för mina presentpengar. Roligt att ha något från Kalymnos som minne av detta speciella besök. Middag på "Zorbas" i trappan ner från torget i Massouri mot stranden. God mat.

25/9. Åkte över till Telendos för att visa Ulf denna lilla lugna ö. På vägen tillbaka till båten sprang vi rakt i armarna på en av våra Kalimeravänner, nämligen Liss. Trevligt återseende. Hon bodde på Telendos vid detta besök, det måste var härligt. Lugnet och stillheten råder ju här. Hon var här för att fira en annan Kalimeraväns födelsedag, nämligen Astrid från Norge. Ja, man träffar alltid på någon Kalimeravän här på Kalymnos, vi träffade även Agge och Leif samt BosseW. Trevligt att återse alla.

Vi hade hört talas om en taverna i Massouri som skulle vara något alldeles extra, och den här kvällen gick vi dit för att ta reda på om den var så bra som det var sagt. Och jag kan lova att den verkligen var det. Den heter "Matheos" och ligger mitt emot Hotel Ambiance i Massouri, en trappa upp från gatan. Ett ställe i gammal Grekisk stil; mycket rent och välstädat, och med fantastiskt god mat. Ägaren är en äldre man och detta är verkligen ett välskött familjeföretag. Vi åt bla annat "Pikilia" som är en grekisk förrätt med bl a olika sallader, jättegott. All deras mat var otroligt god och vi vill varmt rekommendera denna taverna, Matheos.

27/9. Ulf hyrde bil den här dagen för att få se lite mer av ön. Han blev helt tagen av öns skönhet, vi åkte en härlig tur. Började i Pothia, öns stad, och fortsatte till klostret Aghios Savvas där vi besökte det vackra kapellet. Åt lunch i mysiga byn Rhina som ligger i "den gröna dalen" eller "mandarindalen" som den också kallas. Där finns en vacker, naturlig hamn och inloppet till denna hamn är en sevärdhet med höga berg på båda sidor.

Därefter gav vi oss ut på lite mindre vägar för att let upp små byar och annat sevärt lite inåt ön. En liten sömnig by, Platanos, kände Lena igen från sitt första besök här år 1990. Då anlitade hon och hennes ressällskap en taxi för att ta dem runt ön och chaffören tog dem bl a hit. Detta var en charmig liten by utanför turiststråken men det fanns en liten taverna där Lena hade ätit vid förra besöket. Tyvärr kom vi vid siesta-time så det var stängt nu men hit tänker vi återvända för att äta och promenera genom byns smala gator. De mindre vägarna på Kalymnos är tyvärr i väldigt dåligt skick så vi vände tillbaka till asfalten.

Vi gjorde också ett besök vid flygplatsen, om den nu någonsin blir färdig. Där blev vi vänligt bortmotade av en grekisk man som upplyste oss om att detta är privat område så här fick vi vända. Vi avslutade dagen i vår favoritby Emborios, där vi självklart åt middag på tavernan "Kastri" hos Maria och hennes familj. Vägen från Massouri och till dit den slutar i Emborios måste ha den bästa utsikten i hela Grekland, kantad hela vägen med vackra blommor, höga berg och så havet. Vi kom mitt i solnedgången och det blev flera stopp för att fotografera.

29/9. Åkte till Pothia för att inhandla present till Denis på Katina Bar som imorgon den 30/9 fyller 40 år, samt till dem därhemma som vattnar krukväxterna. Det är trevligt att komma till Pothia ibland men besöken varar inte så länge. Trafikbullret är oerhört jobbigt och man kör lika fort och galet här som i alla Grekiska städer. Det är så skönt att komma tillbaka "hem" till Myrties och andas ren, frisk och sval luft från havet.
På kvällen blev det stort firande av Denis på Katina bar som fyller 40 år. Alla hans vänner boende på ön samt tillresta släktingar från England uppvaktade honom med presenter, tal m.m. och Vikki bjöd på tårta. Mycket trevligt. Vi sjöng också för Ulf som även han har födelsedag den 30/9.

30/9. Vi var inbjudna till Denis 40-års kalas som skulle äga rum på den lilla ön Pserimos, båten dit går kl 09.00 och är tillbaka kl 17.00. Tyvärr tvingades vi tacka nej, vi tyckte att det var för nära inpå vår avresa från ön. Båten till Kos gick kl 19.30. Synd för vi gillar Pserimos, litet, mysigt och med en härlig, långgrund, vit sandstrand. Det finns några tavernor och även ett hotell, så vill man övernatta och uppleva det totala Grekiska lugnet så går det alldeles utmärkt.

Vi åt vår "avskedsmiddag" på Smugglers och tyvärr var detta också en avskedsmiddag för vår lilla Eleni som inte kommer att jobba kvar på Smugglers nästa säsong. Denna rara, duktiga och ambitiösa flicka ska gå i skola två år på Rhodos och lära sig mer om turism. Oj vad vi kommer att sakna henne men vi önskar henne all lycka i framtiden.

Planet hem var två timmar försenat, men vad gör det när man är i så trevligt sällskap som med Liss, Agge och Leif. Tack vare dem gick tiden fort. Och så Lena och Ulf förstås. Det blev champagne på planet hem för att fira Ulfs födelsedag.

Systrarna Siw och Lena

(skrivet av Siw som var den som fyllde år)