En sommarvecka på Zakynthos

Vi fick en bra flygtid, kl 15.05 skulle planet gå från Kastrup så vi fick sovmorgon, lämnade djuren hos passning och tog sedan tåget till Danmark. Efter ca 3 timmars flygresa var vi på Zakynthos flygplats och steg av planet… till vår förvåning var det varmare i Sverige än vad det då var i Grekland, i Sverige hade det ju varit riktigt högsommarväder dagarna före vi åkte. Senare pratar vi med folk som berättade att det har varit riktigt dåligt väder veckan före med regn och åska så vi har alltså tur ändå.

Vid bagageutlämningen kom vi på att Anders hade glömt en påse i stolsfickan på flyget så han fick springa till tullmannen och fråga om någon kunde hämta den till oss. I påsen hade vi en väska och ett armband som jag köpt på Kastrup, en tidning och några lotter. När påsen kom tillbaks till oss så var det bara väskan kvar. Lite snopet, och det kändes trist att resan skulle börja så. Vart de andra sakerna tog vägen har jag ingen aning om?

Vi blev mötta av Apollo-guider och bussresan till hotellet tog inte mycket mer än 10 minuter. Vi bodde på Poseidon Beach Hotel i Laganas. Till min glädje fick vi ett rum på tredje våningen, till och med med lite havsutsikt. Direkt bestämde vi oss för att promenera ut på stan och äta lite. Kortaste vägen in till centrum var strandpromenaden med alla tavernor, jättefint, men alla envisa inkastare där kom till att reta gallfeber på oss mot slutet av veckan.

Första kvällen åt vi på restaurang Mouria som ligger precis vid början (slutet) av huvudgatan nere vid stranden. Läget var sisådär, utsikt över delvis havet visserligen men även en liten parkering och soptunnor. Trots detta skulle restaurangen komma att bli vår favorit, god mat till bra priser, avslappnad stämning och vänlig personal. Med natten i antågande kryssade vi oss förbi inkastare och uteställen med party med stort P och hittade ett ställe med lagom hög musik att ta en öl på. Vill man åka för att ha en riktig festvecka kan jag varmt rekommendera Laganas, dans på barborden, eldslukning i barerna och horder med berusade ungdomar tillhör vanligheten om kvällarna.

Dag 2 så bestämde vi oss för att åka in till Zakynthos stad. Vädret var jättefint (tror inte vi hade ett enda moln på hela veckan), men fortfarande inte sådär extremt varmt utan lagom skönt och varmt. Bussarna in till staden gick en gång i timmen och det var inga problem med det. Väl framme åt vi lunch på en taverna vid hamnen (souvlaki såklart) och promenerade längs kajen.. otroligt turkost och fint vatten var där! Sen ville vi shoppa lite, frågade oss alltså fram efter shoppinggatan och hittade dit, MEN vi hade ju glömt att dom inte har öppet som i Sverige där och det var nu alltså siesta och allt var stängt. Vi bestämde oss för att åka dit en annan dag igen, tog bussen "hem" till Laganas och badade istället.

Dag 3 och torsdag hade vi bokat in en ö-rundtur med Apollo. Vi fick frukosten på hotellet serverade tidigare, runt 7-tiden och vid 8 kom bussen och hämtade upp oss. Alla medresenärer skulle hämtas upp och vi fick då samtidigt se lite av de andra orterna Kalamaki, Argassi och Tsilivi. Sedan åkte vi uppåt mot bergen och till en utsiktsplats för att sedan fortsätta till ett litet gammalt kloster som var väldigt sött. Härnäst var det dags för de "Blå grottorna". För 7 euro per person så kunde man åka ut i små båtar ca 40 minuter och se de såkallade grottorna. Tycker inte att dom var så mycket att hänga i julgranen utan snarare väldigt överreklamerade, men det var däremot otroligt härligt att komma ut på havet. Nästa stopp (om jag minns det i rätt ordning) var "Dimitris shop" där flera busslaster stannade och kunde köpa lokalt vin, honung, oliver, kryddor och annat. Vägarna uppe i bergen är ofta smala och har inte alltid vägräcken så jag är glad att chauffören verkade ordentligt erfaren.

Vi stannade för lunch i en liten by där "världens äldsta olivträd" fanns att beskåda, som sägs vara runt 2000 år gammalt. Nu började det bli lite varmare och det var riktigt mysigt att sitta där i lugnet och äta grekisk sallad, dricka massor med vatten och prata lite med de andra resenärerna. Nästa anhalt var den största vinfabriken på ön där vi fick provsmaka viner och se hur vintillverkningen går till. Nästa och sista stopp var en utsiktsplats alldeles i närheten av Zakynthos stad där vi åt underbart god och dyr glass och fotograferade vyn. Trötta som vi var efter en heldagsutflykt åt vi middag och satt sedan med ett glas i handen i hotellbaren och såg på VM.

Dag 4 så åkte vi in till Zakynthos stad igen, lite tidigare så att affärerna skulle vara öppna. Hittade dock inte så mycket vi ville köpa. Kändes som att det inte fanns så många "mellanaffärer", alltså antingen vart det saker med låg kvalité och billigt eller också märkes som är svindyrt. Blev ett silverhalsband tillslut i alla fall och såg åt vi en lätt lunch på ett café. Varma och goa badade vi sedan och gick och åt på en restaurang som vi hade spanat in dagen före: Ionian Sea i Laganas. Det var ett väldigt fint ställe som sagt och maten var god (jag åt pasta med skaldjur) men personalen var ganska nonchalant och det drog tyvärr ner helhetsintrycket ganska rejält.

Dag 5 lördag och vi handlar en del presenter att ta med oss hem och äter lunch på hotellet. Beställer ugnsbakad spaghetti med tomatsås och champinjoner. In kom visserligen ugnsbakad spaghetti fast med bacon och köttfärs. Vilket servitören inte såg något problem med så jag fick snällt nöja mig med det och betala fullpris. Inte helt ok tyckte jag.

På eftermiddagen hade vi bokat in en båttur. Vi ville inte åka på en heldagstur så då var alternativet en "sköldpaddstur" på 3 timmar där man skulle få se ett av Zakynthos kännetecken: jättesköldpaddorna. De sa att man skulle åka i små båtar, vilket inte var helt sant, utan det var en rätt stor båt som började färden med att tuffa runt i Laganas bukten och förmodligen skrämma slag på sköldpaddorna när den förföljde dom för att vi turister skulle få en skymt att dom. Bättre blev det sedan när vi åkte ut en bit till "sköldpaddsön" och Keri Caves. Där fick vi bada direkt från båten i det härliga klara vattnet! På kvällen sen åt vi väldigt god svärdfisk på Mouria igen.

Dag 6. Jag vaknade mitt i natten och började känna mig förkyld så vi bestämde oss för att ta det lugnt under den kommande dagen. Vi gick upp och åt frukost som vanligt och la oss för att vila lite efteråt, men somnade och vaknade först klockan halv två aningen förvånade att vi sovit så lång tid. För första dagen hyrde vi solstolar vid stranden och la oss (jag i skuggan, min kära pojkvän i solen) ett par timmar. Dagen förlöpte utan några större överraskningar eller äventyr och jag läste ut ungefär en och en halv bok under söndagen. På kvällen åt vi på ett engelskt-grekiskt ställe på huvudgatan.

Dag 7.
Sista dagen. Även detta en lugn dag
. Vi badade, låg vid stranden och handlade det sista vi ville ha med oss hem. Lunchen intogs i hotellrestaurangen och även denna gången var det inte så lyckat, fick ett grillspett som i princip var rått.. Lagom till sista dagen fick vi riktigt hett väder, air conditionern var rena räddningen denna dag! Åt gott på favoritstället Mouria mot kvällen, tog en drink i hotellbaren och packade ihop oss.

Dag 8. Hemresa! Upp och hoppade klockan 6 på morgonen och blev hämtade två timmar senare efter frukost och packning av det sista. Kom till flygplatsen och fick stå i långa köer väl där. Kom in och flygplatsen var ordentligt packad av människor. Som tur var avgick flyget i tid då alla sittplatser var mer än upptagna på flygplatsen. Hem till Sverige och "kylan" (skönt faktiskt!), en mjuk säng och våra kära djur.

En lyckad resa på alla sätt och vis, men på ett så pass turistigt ställe känner jag dock att det var lagom med en vecka.

Det var allt för denna gången!