Öluffa till okända grekiska öar. Del 5. Limnos.

Limnos är en helt underbar genuin ö, med en mycket varierande natur, allt från höga karga berg till bördiga slätter och kilometerlånga stränder. Härliga människor, vårt boende och ätande hos Barbara och Jannis kommer vi inte att glömma.

Nyttig info:
Hotell Filoktitis; +3022540 -23344, -26073
Moppar, George Daglios Rent a Motobike +3022540 22870 P Kyda gatan strax före fyrvägskorsningen, där vid P-platsen och bilaffären.
Bilar Myrina rent a Car
Taxi
Myrina travel
Bankomater finns bl.a. längs basargatan
Internetcafe finns vid torget längs basargatan, i änden på Garifaldy gatan
Lokalbussar finns men med mycket "otät" turlista, övernattning ett måste på de längre turerna.
Flygplats finns

Ankomstdag, fredag 6 juli
Vi kom fram enligt tidtabell kl 06:00 där stod en enda "roomsare" Jannis en äldre kopia av Anthony Quinn och frågade oss "hotell"? Hans engelska var inte så bra, "nice hotel five minutes"! Vi tvekade en stund, hotell det är ju inte vår grej. Men vi var rätt mosiga så här dags på morgonen, vi hänger med, lite dusch och vila skulle sitta fint. Vi kan ju byta om det inte passar oss.

Vi hängde med i Jannis Audi 80 och i vilken fart, jag tänkte att med den farten kommer vi ju runt ön på fem minuter. Det gick fort, omkörningar och så stopp vid trafikljus! (På grund av smala och enfiliga gator). Men när vi helskinnade väl kom fram, var det ett litet mysigt hotell, Filoktitis med A/C, TV, balkong och duschdraperi! Endast 30€/natt, billigt tyckte vi. Endast ett par kvarter från stranden, några rum har sjöutsikt!

Efter en välbehövlig slummer fram till klockan 10, var det dags för bad. Vi packade ihop badgrejorna och ner i receptionen, där fanns Jannis, hans fru Barbara och deras hund Theresa som välkomnade oss med lite juice och gav oss en del info. Barbara är bättre på engelska än Jannis.

Mot hamnen, visa av skadan skulle vi kolla färjetider nu med en gång! Vi startade vår vandring mot hamnen trodde vi alla fall. Kartfreaken PA tjötade om behovet av karta, vilket I avfärdade med att Myrnia är så litet så där hittar man utan karta! Men inte tusan gjorde vi det. Efter en förhållandevis lång stund, speciellt med tanke på att det var en så liten stad hittade vi hamnen.

Vi fick reda på att till Agios Efstratios (Myrina Travel vid västra delen av torget/hamnen) går det båtar alla vardagar kl 15:00 och åter 06:30, båten heter Aeolis. Biljettkontoret som sålde biljetter till Samothraki var givetvis stängt.

Vi kollade runt i hamnen lite innan vi började ta oss till stranden, vi tog första gatan upp till vänster som visade sig vara basargatan, förlängningen av P Kyda gatan. Där en liten bit upp på vänster sida ligger en bokhandel som säljer de förnämliga Road Edition kartorna. PA snabbt in och köpte en karta och blev mycket lycklig över detta fina "kap". Vi fortsatte denna nästan helt tingeltangel befriade gata, tills vi såg havet på vänster sida, Romelikos Gialos stranden.

Ner till stranden i plurret härligt vatten, sedan lite sol, sötvattensduschar finns på stranden, samt en del fasta tak och parasoller. Vattnet är klarare och renare på den norra delen av stranden. Athosberget på fastlandet såg vi fjärran, mycket mäktigt med sina 2 300 m!

Lunchen åt vi på Cosmos längs stranden, biff i tomat till PA och pasta med skaldjur och Limnos vin, allt smakade alldeles utmärkt, 20 €. Vi hade lite roligt åt den lille grekiske pojken på stranden, han var där med sin mamma. När han torkat efter allt badande och mamman hade klätt på honom för hemgång i shorts, tröja och keps, då duschade han igen med stor glädje! Modern tycktes dock inte uppskatta denna extra dusch lika mycket.

Nu hittade vi ganska snabbt tillbaka till hotellet, det kunde kanske bero på kartan?

Den sedvanliga kroppsvården vidtog, insmortning och en GT, men inget Gin och siesta stängt i affären!! Inte bra, men vi hade ouzo som fungerade som en nödlösning tills affären öppnade. Något senare återställdes dock ordningen med lite GT.

Vi snackade med Jannis och Barbara om förstärkt frukost nästa morgon, inga problem 5 €/person oavsett vad man beställde!?

Vi tog oss ner i byn till hamnen där vi skulle få lite att äta och information om Samothrakifärjan. SAOS Biljettkontor borta vid piren hade öppet och vi fick en turlista för färjan till Samothraki. När vi valde var vi skulle äta kollade PA efter genuina stolar längs hamnpromenaden och det hittade han men det råkade vara ett gyroställe. Men vi beställde in en Souvlaki med sallad som smakade mycket gott, detta sköljde vi ner med en något vass Retsina. Nu hittade vi snabbt hem via basargatan till sängen, vi somnade snabbt efter nattens färjetur och dagens vedermödor.