Öluffa till okända grekiska öar. Del 6. Limnos.

Andra dagen, lördag 7 juli
En härlig morgon, ner till Jannis och för att äta frukost med ägg och bacon, gott! Nu kände vi oss så att vi skulle stå oss en stund. En del diskussioner med Barbara om vadan och varthän som vi skulle åka på ön. Sedan iväg till moppeuthyrare George nästa tvärgata till höger en liten bit ner, om man går ut från Filoktitisrestaurangen till vänster och sedan första gatan till höger. En liten bit ner på höger sida där finns George. Lika mycket snack med George som jobbat i Montreal ett antal år och talar även franska förutom engelska. Moppen kostade 15 € för en dag, (efter att vi fått färjetiderna klart för oss, så planerade vi att åka till Samothraki på söndagen och åter till Limnos på onsdagen), därför hyrde vi moppe endast en dag.

Iväg ut ur stan mot Aghios Dimitrios där landskapet öppnade sig i ett slättlandskap mot norr och öster, det var nästan som "himma" (i Skåne), gröna åkrar, nyskördade fält, för första gången som vi såg skördetröskor i Grekland, även stora traktorer med A/C-hytt, "redit bonneri" med andra ord! Mycket vackert landskap, få olivträd, några andra sorters träd bl.a. mandelträd. Vi for förbi flygplatsen, tog av mot Moudros och sedan upp till vänster mot Romanou och vidare mot Plaka, fin asfaltväg hela vägen. Vi passerade saltsjön Alyki, men tyvärr var där inga Flamingos i sjön. Vi fortsatte genom byn Plaka ner mot viken på en grusväg, en härlig sandstrand över två km lång, helt enormt och full av ljummet härligt vatten, En långgrund strand, sötvattensdusch fanns bredvid kantinen, vid vägbron.

Det fanns ett skjul med några bord och stolar som fram på eftermiddagen bemannades av en dam, och blev en kantin. Äntligen en öl till den svårt törstande och hårt arbetande föraren, men ingen Mythos, i och för sig ingen "lushunnabir" (Öl klass II eller sämre i Skåne), utan en Amstel, så den fick gå ner i brist på annat! I norra änden av stranden ligger en stor fiskehamn som byggs ut och förstärks med vågbrytare med hjälp av EU pengar.

Vägen hem var om möjligt ännu vackrare, från "höjden" söder om Plaka blickade vi ut över slättlandskapet i all sin prakt tillsammans med sjön Alyki . Färden tillbaka gick via Livadochori där vi tog av mot Kalithea och vidare bort till Platystranden, men där var det "turist på burk", en massa folk, parasoller och solstolar, I fick "utslag". Men vi behövde lite mat i magen så vi letade efter en Taverna. Efter att kört fram och tillbaka ett antal gånger fann vi Christos taverna, vi åt lite lätt.

Därefter sol och bad, fin strand, innan det var dags för hemgång. Filoktitis dit skulle vi, men att hitta dit var inte lätt många gator blev det innan vi hittade hem, vi visste inte adressen och hade inte helt klart för oss var hotellet låg. Men slutligen kom vi hem för sedvanligt underhåll av de själsliga och kroppsliga behoven. Vi hade under dagen avverkat cirka 12 mil på moppen, det kändes i kroppen. Vi beslöt att äta hos Jannis och det ångrade vi inte. Stifado, sallad, Limnos vin mycket gott alltihop, on the house (eller "as a souvenir" som Jannis säger) en lagom söt Baklava. Stifadon var den bästa som jag ätit. Mätta och belåtna blev vi, så det var knappt att vi kunde ta oss upp till rummet innan vi somnade.

"Avresedag", söndag 8 juli
En underbar morgon, och vi orkade bara med en normal frukost efter gårdagens goda måltid. Vi packade nu för en tre dagars utflykt till Samothraki, vi la över det vi behövde i våra ryggsäckar. Resväskorna skulle stå kvar på Filoktitis tills vi kom tillbaka till Limnos.

Iväg till stranden för en riktig slappardag, inget moppeåkande utan bara sola och bada. När vi väl kom till stranden upptäckte PA att han glömt sin badhandduk, upp till hotellet med "språng". Barbara undrade vilken färg det var på den vit meddelade jag (ja jag vet att det är "obra") då är den i tvätten, fick jag till svar. Men du kan få låna en här så får du tillbaka din när ni kommer tillbaka från Samothraki returnerade Barbara, vilken service! Det blev en del sol och bad, men I var lite orolig angående färjan, så vi tog en paus i badandet för att gå ner och köpa biljetter. Det var lite varmt inne mellan de trånga gatorna/gränderna, men vid havet var det svalare.

SAOS kontoret var öppet, men vad hjälpte det när SAOS-färjan var trasig, ingen båt till Samothraki idag! I blev något uppbragt och besviken, trots vår noggranna planering smög det sig, eländes elände! Åter till hotellet mitt i siestan med våra ryggsäckar som vi lastade av i receptionen och vi la en lapp om att färjan var trasig och att vi behövde ett rum. Åter till stranden, PA började kunna den vägen rätt bra nu, men känslorna behövde kylas av med lite bad.

Efter att vi badat, solat och samlat oss återvände vi till hotellet, våra grejor var redan uppburna till ett rum, vilken service! Nu behövdes det mer själsligt underhåll än vanligt, insmortningen klarade vi trots allt som vanligt. Vi gjorde en ny planering, vi åker till Agios Efstratios på måndagen och åter på onsdag till Limnos, för att sedan åka till Samothraki nästa söndag.

Lite vila för de trötta kropparna och sedan ner till Jannis och hans goda mat. Lamm i citron till PA, sardiner till I samt sallad och Limnos vin som vi avnjöt, 24 €, mycket gott. Nu blev det sängen inför den omplanerade måndagen, Agios Efstratios kl 15:00, förhoppningsvis, vi började bli lite luttrade.

Avresedag, måndag 9 juli
En till av dessa ljuvliga mornar som vi avnjöt på Limnos. Förstärkt frukost hos Jannis för nu skulle vi ju åka båt idag. Väskorna ställde vi i "Managern´s" rum vid sidan om receptionen. Sedan iväg till Myrina Travel för att köpa biljetter till Agios Efstratios 9,90 €/pers med Aeolis.

Därefter bort till SAOS-biljettkontor för att få tag i en turlista för deras färjor. Inte lätta att läsa deras listor, den visar vilka tider och båtar som kommer till åker från respektive ö. För att ta reda på färjans rutt måste man lägga lite pussel. Vi klurade ut att färjan från Limnos till Lavrio, är samma båt som kommer från Kavala och går via Samothraki innan den kommer till Limnos!

Vi hade från början tänkt avsluta ö-luffen på Limnos av säkerhetsskäl eftersom där finns det flygplats, så att vi kunde ta flyget till Athen om det blev krångel med färjorna. (Samothraki har ingen flygplats). Men vi fick "chansa" på att komma från Samothraki i tid, men vi la till en dags säkerhetsmarginal, valde färjan till Lavrio, färjan till Pireus går ½ -dag senare men tar mycket längre tid, eftersom den dels kör längre sträcka, dels besöker betydligt fler öar.

Vi provade hamnstranden, mycket fint vatten och härlig sandstrand, med några fasta parasoller, enda minuset var att PA hade fått en djävulsk nackspärr, vid minsta felaktig rörelse ont som bara den.
Bort till färjan Aeolis som skulle gå 15:00, men på grekiskt maner kom den iväg först 15:30. En lugn överfart, ingen sjögång, vi var de enda utländska turisterna ombord.