Tre veckor på Alonissos och Evia. Del 5.

Agios Konstantinous transfer
Agios Konstantinous är ett litet färjeläge och knutpunkt på fastlandet, med massor av "turistmatställen", en och annan taverna finns också. Resebyrå finns till höger om kajen (näsan mot land) där finns också en ATM, ytterligare en ATM finns till vänster borta vid köpcentret efter kyrkan. Busstationen ligger alldeles efter kyrkan, det står Bus station på lokalen.

Transfer Måndagen den 12 juli
Vi ankom Ag Konstantinous under ordnade former under förmiddagen, det fanns givetvis en hamnpolis att fråga på kajen. Han hänvisade till en resebyrå som låg borta till höger (näsan mot land). PA iväg dit i galopp, in där och jomenvisst hade de biljetter till Evia med färjan Aliantaz! Jag tar två, sa jag överlycklig utan att veta vart på Evia färjan gick 2,50 € per person. När jag sedan väl fått biljetterna i min hand, då insåg jag att jag borde fråga vart färjan gick!

Färjan gick till Agios Georgios rakt över sundet, det var ju dit vi ville, lyckan var fullständig. Våra stackars magar knorrade det hade ju bara varit lite kaffe imorse och inget mer. Brunch, här skulle ätas vi försökte välja mellan alla mer eller mindre turistiska matställen, en och annan taverna fanns också men de hade ingen frukost/brunch, och vi valde fel! In kom en flottig skinkomelett tillsammans med något som skulle likna toast, men Mythosen var god.

Efter "maten" var det läge att hämta pengar. PA gick iväg till ATM:n vid resebyrån, men efter jag väl knappat in koden blev engelskan väldigt avancerad, jag förstod den inte och förmodligen ingen annan heller. Jag tog det säkra för det osäkra och avbröt uttaget. Och gick till nästa ATM på andra sidan kyrkan vid köpcentret (Dsicount Market). Den var lite skum den också, när jag väl hade kodat in frågade den om jag ville kolla kontot eller AMEX, oberoende av vilket kort jag stoppade in. Efter att ha övervägt situationen en stund, chansade jag och tryckte på AMEX och si då kom det fram knappar för hur mycket man ville ta ut!?

Väl stadd vid kassa återvände jag till "matstället" dit hade det kommit två svenska familjer på väg hem via Thessaloniki. De behövde också pengar och jag förklarade hur den lite speciella ATM:n vid köpcentret fungerade. De lyckades också få ut pengar.

Färjan avgick på utsatt tid, vi gick upp på övre däck och kollade ut över sundet mot Evia, nu kom den där härliga pirrande öluffarkänslan i magen igen! Vi viste inte var vi skulle bo inte heller visste vi hur det såg ut dit vi var på väg. Efter cirka 45 minuter var vi framme vid Agios Georgios.

Norra Evia Agios Georgious

Nyttig information: Soulas rooms to let ligger längs strandvägen en bit innan den svänger av till Kavos, Thannasis taverna O Giannis (infocenter), Lahardissa ön, telefonnummer för båttransport till ön finns på skylt vid Kavosstranden, Färjebiljettkontoret ligger rakt innanför piren

Agios Georgios är en härlig liten by, där är det mest greker som semestrar, många Atenare har sommarhus här. På garageuppfarterna var det antingen en Merca (sommarhus) eller en traktor (lokalbefolkningen).

Den inhemska turismen medför att bil/moppeuthyrning inte finns, inte heller någon ATM. (ATM finns i Istiea och i Ag Konstantinous på fastlandet, på Club Med finns biluthyrning) Men det är otroligt lugnt, ingen jäkt/stress ytterst få kattor och alla hundar var kopplade. Stort utbud av tavernor mm och stränderna var ljuvliga speciellt den på "Paradisön". Dricksvatten finns i kranar längs "strandvägen".

Mycket få utländska turister, vi blev kända i byn som "Malmö", alla visste vem vi var och var vi bodde etc.

Norra Evia i övrigt har mycket att erbjuda massor av stränder, byar, slingrande vägar genom pinjeskogar med härliga vyer ner över havet.

Ankomstdag Måndag 12 juli
När vi närmade oss Agios Georgios tyckte vi det var lite märkligt, byn såg mer eller mindre ut som en spökstad. För det första inga "roomsare" och sedan ett antal stängda hotell/pensionat och nästan inte en människa så långt ögat kunde nå?

Vi tog till vänster efter att vi gått iland inte en själ att fråga, väldigt lugnt! Men efter en stund fick vi syn på en ung tjej, men hon var från Aten så hon visste inget om rooms to let här i byn. Lite längre bort såg vi ett apotek. In på apoteket, de brukar kunna engelska, men damen bak disken visste lika lite som den unga tjejen.

Visserligen var det mitt i middagshettan och siestan (34 grader), men någon borde väl vara ute och även veta något. Vi behövde en öl och skugga det var helt klart. Vi tog in på närmaste servering och beställde varsin Mythos. När servitrisen kom ut med ölen, sa hon att hon hade hört att vi letade efter någonstans att bo? Bingo…, det är så det funkar i Grekland, frågar man en eller två personer så sprider det sig blixtsnabbt.

Flickans "svärmor" (mor till pojkvännen) hyr ut rum, mycket bra tyckte vi men var ligger stället?

Lite längre ut på udden, vi skulle dricka vår pilsner i lugn och ro, så skulle vi gå iväg sedan. Efter en stund var flickan redo att följa oss bort till lägenheten. Vi lämnade väskorna på serveringen, föll lägenheten i smaken skulle vi få dessa hämtade.

Väl framme hos Soula visade hon oss två olika lägenheter, en etta med utsikt in mot ön och en tvåa med härlig utsikt mot havet. Efter en stunds prutande fick vi tvåan för 40 € per natt, AC, TV, ett separat fullt utrustat litet kök och t.o.m. draperi i duschen.

Evia. Utsikten från lägenhet nr 1 hos Soulas bort mot byn.

Utsikten från lägenhet nr 1 hos Soulas bort mot byn.

Soulas man hämtade våra väskor, vi packade upp och gjorde oss hemmastadda. Gudomlig utsikt från balkongen vi såg delar av ön, havet och fastlandet. Det kändes gott i skrotten att vi kommit till Agios Georgios som verkade vara en liten härlig by.

Nu skulle det badas och givetvis galopperade vi iväg över stock och sten runt närmaste udden norrut, istället för att lugnt och stilla följa vägen mot Kavos (som vi lärde oss lite senare). Vi hamnade i ganska ett snårigt ställe men efter att vi brutit "ny väg", kom vi äntligen fram till stranden. Det var skönt med ett bad och en liten slummer på stranden, efter resan och den tidiga morgonen. Vi återvände till lägenheten nu via vägen, konstigt nog var det mycket enklare och snabbare :-).

Den något enklare vägen hem från stranden  på Evia.

Den något enklare vägen hem från stranden :-)

Väl hemma vidtog den obligatoriska kroppsvården av de nu så vackert bruna kropparna…
Efter vätskejustering och siesta vandrade vi iväg för att bunkra upp, vi tog oss till Super Marketen borta vid färjepiren. Det var en riktig "kött och musikhandel" de hade "allt". På återvägen träffade vi för första gången Thanassis som tyckte att vi skulle äta hos honom nu genast på hans taverna O Giannis. Men vi ville först gå hem med våra varor.

Åter till Thanassis och nu blev det full fart på det mesta, han hade vänner i Malmö som han kontaktade och sa att han hade besök från Malmö (Skåne). Mat kom in i massor, fisk, beefsteki, sallad vin, patates melon mm. Vi snackade lite allmänt om norra delen av Evia med Thanassis.

När vi ätit färdigt kom Anna och George, båda två hade arbetat i Malmö som lärare, De har ett hus här i byn med ett antal lägenheter. Nu fick vi ännu mer information om denna del av ön och speciellt om Agios Georgios. Om moppehyra, utflyktsbåtar etc. inga problem fanns vid denna timme.

Kvällen förflöt i samma anda och tempo, ingen hejd på något, efter en stund tyckte Thanassis att vi skulle ha varsin whisky varpå han ringde till sin syster i serveringen bredvid (där vi tog vår öl tidigare idag) och vips kom det in varsin whisky till herrarna, vilken service! Kvällen fortsatte i samma stil fram emot klockan ett.

Då drog vi oss hemåt efter denna rivstart på vår vistelse på Evia. Sängarna var extra sköna efter en sådan dag och kväll. Innan vi la oss satt vi en stund på balkongen och bara njöt av utsikten över havet, ljusen från byn och från fastlandet.

Andra dagen Tisdag den 13 juli
Efter en härlig men varm morgon, PA iväg till bageriet borta vid piren, Apotekets termometer visade 33 grader. Någon information fanns inte vid utflyktsbåtarna till Lihadonisia, åter till lägenheten. Längs vägen hade några grönsakshandlare parkerat lite tomat och frukt till frukosten, gôtt.

Vi åt en härlig frukost på balkongen samtidigt som vi hade generalöverläggning om utflyktsbåten. Vi beslöt att kolla igen borta vid båtarna för att försöka få någon information. När vi väl kom till båtarna var det lika öde utom på en båt vid sidan av utflyktsbåtarna. Men den var chartrad av Club Med (Hotellet med stort H som ligger cirka 5 km söder om byn) de skulle på dykutflykt.

Vi gick bort och snackade med Thanassis om båtarna till Lihadonisia. De går från Kavos, jag kör er dit så kommer de och hämtar er med båt från ön! Jaha tyckte vi det var ju väldigt vänligt, sedan när ni skall hem ringer ni så kommer jag och hämtar. Nu blev det nästan för bra men han stod på sig, så vi tackade ja till denna generositet. Han ringde till ön och de skulle komma om cirka en kvart och hämta oss. Helt fantastiskt tyckte vi en mycket O-grekisk ordning! Vi åkte iväg bort till den långa fina stranden Kavos och strax kom det en båt från ön och hämtade oss och några till på stranden.

På vägen ut till ön fick vi en rundtur runt ön där vi tittade på de övergivna husen (ön var bebodd till -64) och även på ett vrak från andra världskriget. På vägen tillbaka till ön såg vi två sälar häftigt, vi vet inte vilken sort om det var munksälar eller någon annan art.

Väl framme på ön så ingick fria stolar/parasoller i överfartsavgiften 2 €/person, billigt och mycket gemytligt ute på ön. Där fanns även en bar med mat och tillbehör, givetvis tog vi stolarna längst ut på udden. En härlig bris från havet och en ljuvlig sandstrand, inte konstigt att grekerna kallar ön för paradisön.

Stranden på ön Lihadonisia nära Evia i Grekland.

Stranden på ön Lihadonisia, "Paradisön".

Fritidsbåtarna som kom ut till ön la till på ett exemplariskt sätt. Motorerna stängdes av i god tid och båtarna bogserades sedan in för hand till "parkeringsplatserna" bojar som fanns vid strandens ena sida. Inget buskörande med båtarna, helt otroligt välorganiserat.

Lunchen som vi åt var mycket god, chicken souvlaki, patates smakade mer än bra, alldeles utmärkt. De som driver ön har även en Pizzeria Pemento inne i byn. Vi fördrev eftermiddagen med sol, bad och en och annan öl, Amstel dock!

Vi sa till i baren om hemfärd och de fixade det genast, så vi ringde till Thanassis han skulle komma om en stund, inga problem. För transport t/r ön, inklusive lunch samt några extra öl betalade vi endast 27 €.

Väl i land började vi promenera mot byn, Thanassis kom efter att vi gått en liten bit, otroligt vilken service, vi tackade och bockade!

Väl hemma vidtog de sedvanliga efter "beach" aktiviteterna, vi fick en härlig och välbehövlig siesta. När vi väl vaknade och kommit ur sängarna, bar det iväg bort till Thanassis för lite äte.

När vi satt där och smörjde kråset kom en SVENSK familj som har hus i byn! De var också skåningar, förklaringen till anhopningen av skåningar som besöker Agios Georgios var mycket enkel. Anna och George som hyr ut lägenheter annonserar endast i Sydsvenska Dagbladet (ges ut i Skåne). Många skåningars första besök i Agios Georgios har varit som hyresgäster hos Anna och George.

Vi hade ett mycket trevligt samtal mellan borden, de hade mycket erfarenheter från trakten som delade med sig av. Deras favvostrand i byn var Avrastranden vid Tavernan Avra på vägen mot Kavos.

Vi försökte få klarhet i detta med moppe/biluthyrning men Thanassis var lite undvikande i detta ärende. (Senare förstod vi att på Med Club kan man hyra bilar. Men, de har All Inclusive för gästerna, dvs. ingen business för de lokala affärsmännen, med dem skulle man inte göra affärer).

Thanassis skulle undersöka vidare under morgondagen angående bilar/moppar, eventuellt att vi hämtade en från fastlandet. Vi promenerade hem tillsammans med svenskfamiljen, maken där var utrustad med ficklampa ibland rätt så behövlig. Men att ha vänster fot i vattnet går också bra. :-)

När vi väl kommit till lägenheten tog vi en liten stund på balkongen och sedan slocknade vi genast i sängarna!

Tredje dagen Onsdag 14 juli
En seg men härlig morgon, hett så in i 35 grader och helt vindstilla, vi åt frukost inne idag. Helt omöjligt att vara på balkongen i denna hetta.

Bad var nödvändigt, vi tog den enkla vägen till Avrastranden, vi var inte de enda som var i behov av avkylning. "Hela" svenskkolonin var samlad där. Men va skönt det var att komma i det svala vattnet, vi var i så länge att skinnet började skrumpna på händerna. Sedan lite sol och snack med de övriga, det var en trevlig och härlig stund på stranden.

Vi avnjöt en något sen lunch med lite Ouzo och diverse rätter för det facila priset av 22 €. Mera sol och bad under resten av eftermiddagen, bada var ett måste i värmen. En och annan liten skön slummer blev det i skuggan av parasollen. Idag hade tröttheten kommit ikapp oss, det var skönt med en riktig slappardag. Våra vackra kroppar njöt i fulla drag och vi med dem, en härlig eftermiddag. Hem för kroppsvård och en liten skön siesta, det satt gôtt att komma in det svala AC-kylda rummet en dag som denna. Vi fick oss en välbehövlig vila innan vi intog byn.

Thanassis skulle försöka hitta moppeuthyrning alternativt biluthyrning på något ställe här på norra delen av ön eller inne på fastlandet vid Agios Konstantinous

Under tiden avnjöt vi en härlig måltid på Pastitio, Tirosallad mm och lite vin. Nästan lite väl mycket mat, Thanassis skickade med oss lite Ouzo för matsmältningen. Vi hade en stilla vandring genom byn tillbaka till lägenheten . Vi hade en härlig stund på balkongen där vi njöt av Ouzon och alla glittrande ljus från, ön, havet och fastlandet.