Tre veckor på Alonissos och Evia. Del 6.

Fjärde dagen Torsdag den 15 juli
En ljuvlig morgon, frukost åt vi inomhus på grund av hettan. Vi drog till Avrastranden efter att ha packat det nödvändigaste. Det är en mycket praktisk liten strand, solstolar och parasoller, sötvattensdusch och Taverna inom 10 meter. Av svenskarna var George den ende som vi träffade. Vi hade det härligt på stranden men var lite frustrerade över att vi inte tycktes få tag i någon moppe att hyra. Men det löser sig förmodligen på ett eller annat sätt . Vi avnjöt en god lunch på citronkyckling, fylld zucchini o Ouzo 19 €.

En skön slummer på stranden med mera sol och bad, när vi kände oss nöjda, gick vi hemåt och mötte Thanassis, som meddelade att det inte fanns en enda moppe att hyra på norra Evia eller på fastlandet (Agios Konstantinous) p.g.a. den ekonomiska krisen hade de slagit igen, men bilar då, undrade vi??

Kanske, Thanassis skulle återkomma i ärendet, något frustrerade fortsatte vi till lägenheten. Där träffade vi på en av döttrarna i huset hon jobbar på Club Med, hon skulle kolla på jobbet angående moppar/bilar.

Något frustrerade fick de vackra kropparna en tvagning med åtföljande insmortning. Vätskejusteringen hjälpte upp humöret lite men inte fullt upp. Nu blev det full aktivitet på förslag bussar/färjor eller taxi, samtliga alternativ beaktades och förkastades.

Efter vår sedvanliga siesta, skulle vi till byn, på vägen ut träffade vi på dottern igen och hon sa att återkommer i ärendet. Vi promenerade till södra änden av byn, himmel och pannkaka hur mycket rum/tavernor/hotell det finns! I augusti måste det vimla av folk här (det måste vara tusentals bäddar).

På vägen tillbaka träffade vi på Anna och George på Pizzerian Remetzo (samma ägare till "Paradisön"). George skulle kolla på fotboll något grekiskt lag mot ett lag från Albanien. Vi åt pizza (PA bara lite för Thanassis hade gjort en specialare på melitzanes). George lyckades, trots att han var den ende fotbolls intresserade i sällskapet, att ägna sig åt maten varje gång grekerna gjorde mål, så han såg alla målen i repris :-) ! Pizzan var mycket god, härligt pålägg och knaprig botten.

På vägen till lägenheten fick PA sin specialare hos Thanassis, vi diskuterade moppetorkan igen. Nästa dag kunde vi få skjuts till "Den gyllene stranden" bortom Club Med av Thanassis. Han är ju helt otroligt vänlig denne man. Han skulle iväg på ett ärende under förmiddagen, men vi är ju inte så där väldigt morgonpigga så det skulle nog lösa sig!

Hem till den härliga balkongen för lite Ouzo och den magnifika utsikten, innan sängarna tog emot oss.

Femte dagen Fredag 16 Juli
En mycket skön morgon och idag åt vi frukost på balkongen det var lite svalare idag. Dottern kom och gav oss telefonnummer till Matoula som sköter uthyrningen på Club Med. Vi gick bort till vår välgörare Thanassis men han var fortfarande i Istiea men skulle komma om en stund. Vi gjorde en del kompletteringar i Super Marketen och PA bar hem varorna. När vi återsamlats ringde vi Matoula och frågade om moppe, några moppar fanns inte men väl bilar.

Bilhyran per dag var 45 € samt 15 + 15 € (totalt 75 € för första dagen) för transfer till/från hotellet! Transfer för vaddå, nu fick vi inte ihop det riktigt, transfer? Uthyrningsfirman visade sig vara från Chalkida och hade lokalkontor i Loutra Edipsou, bilen skulle köras till/från Loutra Edipsou, där uppstod kostnaden. Stämman hade möte och frågan bordlades.

Thanassis kom tillbaka från sin utflykt och skjutsade oss till den Gyllene stranden, vid Gregolimano. En mycket vacker och härlig strand, det såg nästan ut som i tropikerna. Men vid "kantinen" var det mycket dunka-dunka vi drog oss söderut på stranden, en bit bort hittade vi pinjeträd som gav skugga och stranden var lika fin som borta vid dunka-dunkat. Vi inrättade oss på stranden och under pinjen. Vi ringde Matoula och bokade en bil inför morgondagen och att vi skulle träffas på Club Med klockan nio.

Därefter tog vi en lång promenad söderut på stranden, eldsvådan förra året hade nått ända ner till havet, det fanns ett antal svarta träd där, vattnet var ljummet och härligt att strosa omkring i. Vi återvände till vår "place" och efter en stund kom ett grekiskt par, boende i Aten, denna strand var deras absoluta favorit av stränder i hela Grekland. Vi hade en underbar eftermiddag på stranden. Kantinen fixade mycket goda Club Sandwiches som vi intog tillsammans med lite Ouzo.

När vi sent på eftermiddag äntligen kunde slita oss från stranden ringde vi till Thanassis och han frågade var är ni? Vi är på stranden, det är jag med sa han, men han var vid Kantinen mitt i dunka-dunkat! Efter att vi släckt törsten med en öl tog vi oss tillbaka till byn. Väl hemma pratade vi med Soula om att hon kunde beställa taxi till imorgon lördag för skjuts till Club Med, det fixade hon.

Vi intog rummet och den sedvanliga kroppsvården vidtog, nu med lite extra pirr i magen imorgon skulle vi på utflykt med bil! Siesta och sedan iväg för lite äte hos Thanassis, octapus och kyckling mätta blev vi. Hem till balkongen för en stilla afton inför morgondagens utflykt.

Sjätte dagen Lördag 17 juli
Vi vaknade nog minst tre gånger på morgonen för att kolla klockan vi ville ju inte missa taxin. Det var ett tag sedan vi ställt klockan. Den ringde så småningom och vi intog en mycket lätt frukost kaffe och en persika. Taxin kom på utsatt tid. Iväg till Club Med resan kostade 12 € .

I vakten frågade vi efter Matoula, hon finns i receptionen sa vakten och släppte in oss, något som vi blev mycket förvånade över. Det är ju "All inclusive" på Club Med, men det är klart med vår ärliga uppsyn, så var det ju ett enkelt beslut att släppa in oss :-) .

Väl inne frågade vi i receptionen efter Matoula, hon kommer snart, lätt att känna igen "she is rather skinny" enligt killen i receptionen. Efter stund uppenbarade sig Matoula och hon var lika förvånade som vi att vi blivit insläppta.

Nu skulle hyrespapperen för bilen fyllas i och det tog tid, jag har aldrig varit med om så mycket administration och mängd papper/dokument som skulle fyllas i, kollas och kopieras. Efter en god stund så kom vi äntligen iväg i vår lilla Toyota Aygo 1,0. Det spelade inte någon större roll vilken växeln som man hade i, hastigheten ändrades inte nämnvärt, det var bara brummandet från motorn som blev annorlunda. Men den fungerade alldeles utmärkt.

Vi åkte iväg mot nya djärva mål bort mot Edipsos. Vägen gick genom Gialtra, där gatorna var så smala, att gubbarna på gubbfiket fick dra fötterna åt sig, om de ville ha tårna kvar! Vägen följde bukten nära stranden, med vacker utsikt bort mot Edipsos och Loutra Edipsou. Väl framme i Edipsos tog vi av till höger mot Loutra Edipsou, efter några få km var vi framme i byn. Men vilket kaos, jösses det var ett mini Pireus vi tackade vår lyckliga stjärna att vi inte hade åkt färja hit! Det var folk och bilar överallt smala och enkelriktade gator. Vi åkte fort ut från detta inferno mot Rovies och Limni. Mycket bra väg för den lilla Aygon ner till Limni.

Utanför Limni följde vi huvudvägen över ön mot Strofila där vägen till höger går till Chalkida och den till vänster går mot Istiea. Mycket vackra vyer på vägen över ön, den lilla motorn i Aygon fick jobba ordentligt när vi klättrade uppåt. I början var det olivlundar men ju högre upp vi kom, desto mer tog pinjeskogen över. Pinjedungarna skuggade oss skönt samtidigt som det doftade frisk och härligt! Genom byarna Mirtias, Dafni och Kecheries innan vi slutligen kom fram till Strofila där vi tog av norrut mot Agia Anna och färden ner mot havet igen.

Ner till stranden Agali massor av parasoller på den långa sand/grus stranden, inte riktigt i vår smak men brunch var nu ett måste! Vi hittade en taverna nära stranden, lite kyckling, lokal korv sallad och öl det satt fint. Bort till stranden ganska höga vågor, men friskt och svalkande i havet, efter en liten slummer var vi redo att fortsätta vår färd. Vi skulle vidare mot Paralia Kotsikas, när vi väl hittat ut ur byn möttes vi av en "svart backe", den gick rätt upp. I med ettan på den lilla Aygon som kom upp, men den här backen är minst lika brant som backen upp från Paradise Beach på Mykonos (som den var för några år sedan), Men vi belönades mångfalt på den slingrande vägen var det många härliga vyer över landskapet och ner mot havet samt Skiathos/Skopelos.

Väl framme i Paralia Kotsikas fann vi en härlig liten vik med röda klippor (som Kokkinokastrostranden på Alonissos), ett antal mysiga tavernor låg inne i skuggan men mycket båtar längs stranden. En mysig liten badvik, men lite mycket båtar i vår smak, vattnet hade väl inte heller bästa dagsformen, samt att vi hade mycket kvar att upptäcka på ön.

Efter att ha kollat runt lite åkte vi vidare, nu upp mot huvudvägen, väl där satte vi kurs mot Pappades och vidare mot Vasilika. På vägen njöt vi av en fantastisk vy över Vasilikastranden ungefär 5 km lång och det var inte mycket folk där.

Vasilika beach på Evia med fastlandet och Skiathos i fjärran.

Vasilikastranden med fastlandet och Skiathos i fjärran.

Vackra vyer från de små sömniga byarna som avlöste varandra längs vägen, Ellenikia, Agno- vanjo, Gouyesi, Armisto, Pefki nere vid havet, vi gjorde en avstickare dit. Där var det mycket bilar, tavernor och folk inte riktigt i vår smak, lite väl stökigt.

Men nu var det förstärkning av kassan som gällde, mot huvudorten Istiea via Asiminion och N. Sinasos. Vi hittade norra Evia's två ATM:er inom synhåll från varandra. De ligger längs den enkelriktade gatan ner från torget mot havet, bägge två ligger på gatans vänstra sida! Snabbt och lätt utökades kassan, Istiea var mer eller mindre slumrande i siestan inte mycket rörelse på byn.

Nu ville vi bada enligt uppgift skulle Agios Kampos ha en bra strand, via Neos Pirgos tog vi oss ner till Agios Kampos. En liten fin hamn som hade ett torg och även en lång och inbjudande strand. Färjor går till och från Glifa på fastlandet. Efter att vi svalkat oss med en öl, vidtog helkropps avkylning i det härligt ljumma vattnet. Det blev en liten härlig slummer för den idoge chauffören. Styrkta till kropp och själ startade vi färden tillbaka till Agios Georgios.

Vi passade på att kolla vägen bort till Kovas och även den lilla byn Lichada, där var det några hus, bl.a. ett hus helt i trä (lite alpstuk) och en kyrka som lär ha ett eget Golgata inne i kyrkan. Men det var mycket vackra vyer över ön och in mot fastlandet.

Hem till lägenheten för den vanliga omsorgen om våra vackra kroppar, som nu fått en härlig Eviasolbränna. Vätskekontrollen var i det närmaste akut efter en hel dags åkande, detta speciellt för den så idoge och mycket alerte chauffören. Vi ringde även till Matoula och förlängde hyran till på måndag morgon.

Siestan var ljuvlig, många intryck som fick sjunka in lite extra, gôtt!

Efter väl genomförd siesta, var det magen som skulle ha sitt, nu tog vi oss ner till Pizzeria Remetzo. Vi satt uppe på takterrassen och åt mycket goda pizzor, härligt att sitta där i den ljumma brisen och kolla ut över byn och havet. Kvällen avrundades hos Thanassis med lite vin och snack innan vi tog oss hem till balkongen för en stilla stund där med den lite magiska utsikten över byn, det glittrande havet och in mot fastlandet. Sängarna hade intagit högsta beredskapsläge, vi somnade genast, många intryck att smälta från dagens utflykt.

Sjunde dagen Söndag 18 juli
En härlig morgon men vi åt en något spartansk frukost, ost, tomat samt kaffe. Men vi tänkte bättra på födointaget med en stadig lunch. Efter att ha kollat hur många kilometer vi kört, kom vi fram till att Agios Kampos tur och retur skulle bli helt perfekt. Vi körde samma väg som under gårdagen, mycket vackert runt Gialtrabukten pinjeklädda berg och vackra vyer ut mot havet och upp möt ön. Väl framme i Agios Kampos intog vi en liten Ouzo på första bästa taverna, vilket hissade upp aptiten ytterligare några grader.

Men innan ätet solade och badade vi, samt tog en stärkande promenad längst västerut på stranden. Där borta ligger en mycket stor fastighet med staket runt (ägs av en skeppsredare). Bortom Skeppsredarens eremitage, där låg det ett antal små fina inbjudande stränder, som var helt folktomma.

Efter den nyttiga och stärkande promenaden var vi redo för lunch, vi intog en av tavernorna längs stranden. Vi åt Branjes (ockra) och citronkyckling nerskjölt med lite vin. Vi fortsatte vårt hejdlösa solande och badande tills det var dags att åkta tillbaka till Agios Georgios.

Men innan vi anträdde färden kollade vi på ett rooms to let, som ligger längst ner till vänster på vägen ner till Agios Kampos. Sinos hette placet fullt prisvärt 25 € (utan prutning) med AC, kyl och havsutsikt.

När vi hade varit så duktiga att dels tagit en långpromenad och dels kollat på ett rooms to let, så förtjänade vi en riktig god glass. Tillbakafärden körde vi återigen längs den vackra Gialtrabukten.

Väl hemma i byn tankade vi endast 20 liter inte mycket för två dagars körning upp och ner på slingriga vägar. I hyran ingick 150 Km per dag, totalt 300 Km. Den lille ingenjören hade räknat ut det så fiffigt att när vi lämnade tillbaka bilen så hade vi åkt 297 Km, voila! Totalt kostade bilhyran 105 €, (90 € för två dagar samt en transfer á 15€ den andra transfern prutade vi bort). Men jösses va bilar det var i byn, alla weekendfirare skulle hem, cirka 500 bilar lämnade ön denna afton. Som alltid är lastning och lossning ett skådespel i Grekland, det verkar som det är första gången i världshistorien som man skall på eller av en färja!

Vi tog oss till lägenheten för den mer eller mindre akuta kroppsvården, vätskejusteringen var mest överhängande efter denna härliga dag vid stranden. När den välbehövliga siestan var över, vaknade de raska kropparna till liv igen. Nu var hungern inte att leka med, inget kunde hindra oss för att få lite mat. Vi passerade Thanassis, men han var inte på plats, vi fortsatte bort till Stella, där vi åt ett alldeles utsökt lamm i ugn. Dottern till ägaren talade utmärkt engelska och även servicen var alldeles förträfflig.

På vägen hem träffade vi på Thanassis och vi fastnade där en stund och snackade med honom och hans kompis biodlaren och byns VA tekniker. En Ouzo för matsmältningen slank ner under tiden som vi diskuterade det idag i Grekland något heta ämnet pensionsålder. Efter en skön promenad längs strandvägen en stilla stund på balkongen innan vi intog sängarna.

Åttonde dagen Måndag 19 juli
En härlig morgon trots purrning kl 07:45, för vi skulle till Club Med och Matoula för att lämna tillbaka bilen. Efter en enkel frukost for vi iväg, men först bunkrade vi för frukost och lunch. Bröd, pajer, tomater, nektariner, Ouzo och vin köpte vi.

Väl framme kontrollerade Matoula bilen väldigt noggrant hon fann inget att anmärka på, den var i samma skick som när vi hyrde den.

Vi vandrade bort till den Gyllene stranden och vår lilla glänta där, Kantinen hade inte öppnat och dunka-dunkat hade inte heller satt igång ännu, skönt.

Efter ett tag dök kaptenen med fru upp de blev lite förvånade över att hitta oss igen på "deras ställe". Men de tycket det var kul att snacka lite, de skulle åka hem till Athen på eftermiddagen.

Vi vandrade iväg längs stranden tills vi såg Loutra Gialtron i fjärran, vi stötte på en del fiskande greker på vägen. Det var många härliga vikar längs stranden, nästan helt öde förutom "fiskarna". Vi fick en mycket skön promenad längs stranden, det var ben varierande strand, ibland sand och efter det sten och klippor.

I oktober 2009 var det en stor brand på ön som tog sig ända ner till stranden. Det fanns ett antal svartbrända träd längs vår promenadväg. När vi kom tillbaka var det dags för lunch, vi brandskattade den medhavda matsäcken duktigt. Därefter hade vi en skön siesta i intill de brusande vågorna, yndigt!

Vi frågade lift in till byn med Kaptenen och hans fru, vi fick gärna åka med till byn, de skulle lämna stranden vid tretiden.

På vägen till lägenheten beställde vi aftonens middag hos Thanassis, havskräftor med pasta.

Vi kom hem till lägenheten ganska tidigt, där vi hade lite mellanservice lite vatten och vila. Därefter fortsatte vi till Avrastranden och kastade oss oförväget i de brusande böljorna. När vi väl kommit ur det sköna vattnet, var det dags för en öl. Lite mer sol och bad innan vi återvände till lägenheten för den sedvanliga insmortningen och vätskebalanseringen. Den goda skönhetssömnen infann sig och väl vederkvickta efter den var det dags för utgång.

Golden beach. Evia.

Några av de svartbrända träden söder om den Gyllene stranden.

Vi tog oss till Thanassis och åt den helt osvenska blandningen av kräftor, tomat, pasta, vitlök etc. men va gott det smakade tillsammans med ett härligt torrt vin, änglarna sjöng högt och länge.

Svenskfamiljen kom förbi, de hade utökats med en son och vi hade en "nice chat" mellan borden. Hemgången längs "hamngatan" i den sammetslena grekiska natten med de glimmande ljusen från fastlandet var förtjusande, så skulle livet vara när det är som sämst. Vi njöt ytterligare en stund på balkongen, vi tyckte att vi hade haft en helt fantastisk dag. Sängarna tog emot oss och vi sov den oskyldiges sömn ända till morgonen.