Tre veckor på Alonissos och Evia. Del 7.

Nionde dagen Tisdag den 20 juli
En härlig morgon, med lite normal frukost, vi hade idag storslagna planer. Trots värmen skulle vi promenera till Kavos (c:a 5 Km) och ta båten över till ön. Det var 33-34 grader varmt i skuggan.

Vi bunkrade upp med vatten både inombords och i flaskor innan avfärden, det var hett så in i ….vi blev alldeles genomblöta av svett. Men det blev ingen backlash till spinningpassets värstinglåt trots detta, det var inte ansträngande utan "bara" svettigt. Vattenpauser hade vi i skuggan på lämpliga ställen, det var mycket behövligt. När vi nästan var framme blev vi omkörda av svenskfamiljen i en liten röd bil. Efter en liten stund kom den lilla röda tillbaka och erbjöd oss skjuts men då var det bara några hundra meter kvar, så vi avstod.

När vi kom fram till stranden gick vi bort till svenskfamiljen och tackade för omtanken. Vi ringde till ön och de kom och hämtade oss samt ytterligare några badsugna och även denna gång fick vi en rundtur. Vi såg sälar den här gången också, häftigt.

Väl framme på ön så skulle vi självklart ha stolarna längst bort, i vanlig ordning. Bad var nu mer eller mindre akut efter vår vandring, det svalkade skönt i böljorna. Till lunch tog vi de goda kycklingspetten, patates, grillad ost och tomater som vi sköljde ner med lite Ouzo, denna så livgivande dryck!

Men en stund efter lunchen såg vi hur mörka moln tornade upp sig in över fastlandet och de kom in över ön också. En lätt skur blev det men vi kunde skyla oss under parasollerna vid baren. Regnet varade inte så länge så vi återupptog badandet efter liten stund.

Efter en härlig dag ute på ön åkte vi tillbaka till Kavos och började promenaden hem igen, denna gång gick vi på stranden där det så gick. Vi hittade djur som vi aldrig sett tidigare, de såg ut som stora blodiglar, vilket det kanske var. När vi passerade Avrastranden låg svenskfamiljens överhuvud (frun) där och solade.

Vi fortsatte hem för en mycket välbehövlig kroppsvård, vätskejusteringen var överhängande och betydlig mer omfattande än normalt. Men väl otörstiga och väl insmortade kände vi oss väl till mods och lite stolta över dagens vandring.

Kim ringde och talade om vilket hotell vi skulle ha när vi kom till Thessaloniki. Han hade inte lyckats boka, det var ingen lokal resebyrå som ville befatta sig med två personer i två nätter, Galaxias hette hotellet som hade några rum lediga 70 €/natt och ligger nära havet och flygplatsen.

Efter en mycket behaglig och helt nödvändig slummer, var vi redo för "action again". Soulas man Tannis kom och gav oss ett strutsägg! Detta skulle vi ta med Thanassis för tillagning!! När vi satt på balkongen och begrundade vårt nyförvärvade ägg kom grannen förbi på traktorn, han skulle hämta hustrun som arbetade på Club Med. Varje morgon körde han henne till jobbet och hämtade henne sedan på kvällen/eftermiddagen med traktorn, han hade specialtillverkat ett säte på en av framskärmarna, för frun att sitta på.

Stämman hade överläggning om vad vi skulle ge till Thanassis för all hans service och hjälp, köpa något var ju ganska uteslutet. Men en Kalimertröja tog vi med oss. Den blev mycket uppskattad dock lite liten, men kunde vara ett mål att komma i den så småningom.

Vi ville ha likadan mat som igår Karabida, (havskräftor) eftersom den var helt outstandig och lika gott idag, Thanassis kom först med ett mycket gott lokalt vin och sedan med en Tzantalis, nu blev nästan änglarna högljudda, vilken måltid! Trots, att vi satt och snackade Thanassis till långt över midnatt, med ytterligare vin och en och annan whisky, så hittade vi hem, vänster fot i vattnet :-) . Det blev sängen direkt, ingen omväg om balkongen inte.

Avresedag Onsdag den 21 juli
En helt ljuvlig morgon, lite tunga i huvudet var vi, men vi klarade av packningsbestyren utan större besvär. Vi betalade till Soula och lämnade våra väskor i hennes vård. Vi själva tog oss till Avrastranden, för några uppfriskande dopp och lite sol.

Men i samband med lunchen fick den av oss som inte skött vätskeintaget, på rätt sätt under gårdagens promenad (och det var inte PA) lite yrsel och illamående. Men efter en liter vatten och en öl rättade det till sig. Några fler dopp i det ljumma vattnet och en del sol så gick vi tillbaka till Soula och bytte till "reskläder". Väl uppklädda började vi den lite sorgliga vandringen bort mot färjan, på vägen bjöd Thanassis på lite färdkost i form av Ouzo.

Färjan gick på utsatt tid kl 16:30 och 2,10 €/person, väl framme i Agios Konstantinous tog vi oss till busstationen som ligger till vänster om kyrkan (näsan mot land). In där och beställde två biljetter till Thessaloniki, det finns inga biljetter till Thessaloniki svarade damen bakom disken! Va i himmelens blå och Sarons änglar går det ingen buss till Thessaloniki!!??

Nu blev det riktigt tungt, va gör vi nu? Men damen bakom disken vinkade på oss och sa att hon skulle ringa någonstans vart förstod vi inte. Men efter det samtalet var allt löst. Vi skulle ta lokalbussen till Lamia och sedan vidare med fjärrbussen till Thessaloniki. Det var givetvis som vanligt grekerna känner bara till det som själva säljer/har hand om och inget annat.

Vi slog till på en biljett till Lamia á 4.30 €, bussen kom bara efter ett par minuter, så vi fick snabba oss att få i oss de inköpta glassarna. Vi fick en vacker liten tur med bussen till Lamia. Väl inne i Lamia och framme vid bussterminalen, en ganska stor anläggning, parkerade vår buss intill fjärrbuss nr 5, den till Thessaloniki. Biljetter fanns att köpa inne i terminalbyggnaden, 23,70 €/person, bussen skulle gå ganska omgående inom en kvart. Vi hade riktigt flyt där, med bussar och tider.

Ute på "Riksettan" igen, E75. Vi såg Evia och Paradisön på nära håll och det var med viss saknad, nu hade vi lämnat öarna för den här gången. Vi körde genom ett mycket bördigt landskap och sedan vidare där vi fick de mäktiga bergen, Olympos och Co på vänstersidan. Väl framme i Thessaloniki och Makedonia bussterminal letade vi efter 78:an, flygbussen, eftersom hotellet låg bortom flygplatsen, enligt Kim. Hållplatsen för 78:an ligger utanför kupolen, till höger mot utfarten.

Biljettkassan var stängd så här dags vi 10 tiden på kvällen, men biljett gick att köpa på bussen utan problem. En blå automat finns i bussen, man väljer först önskat belopp (till flygplatsen 0,70 €) sedan i med rätt belopp eller högre, (ingen växel tillbaka). Vi lyckades få två biljetter ur denna maskin, om vi skulle stämpla dessa i stämpelmaskinen eller ej framgick inte, men resan påverkades inte alls av stämplade eller ej. Vi kom fram till flygplatsen efter en timmes färd genom Thessaloniki.

Väl framme gick vi till taxikön och sa att vi ville åka till Hotell Galaxias, vild palaver uppstod bland taxichaffisarna om var detta hotell låg någonstans. Vår chaufför ville köra oss långt ut på Halkidiki. Men när det väl lugnat sig och vi påpekat att det skulle vara i närheten av flygplatsen, kom de fram till var det var.

Thessaloniki, Agia Triada Beach

Tillsammans med byarna Epivares och Nei Perea som ligger på rad längs stranden i "Thessalonikibukten". Ett mycket bra ställe att ha som transfer-ställe på för resa till/från från Thessaloniki (15-20 min från flygplatsen). Det finns billigare hotell i byarna såg vi, övrig service som tavernor, affärer etc. fanns i mängd. Stranden var mycket badbar, den består av sand och är mycket lång.

Ankomstdag Onsdagen den 22 juli
Iväg med taxin och efter 20 minuter 22 € senare var vi framme vid hotellet, tjusigt så in i, kan det verkligen vara rätt? Enligt Kim skulle ett vanligt dubbelrum med frukost kosta 70 €/natt. Klart över vår budget men okej för två nätter. PA in till receptionen och kollade, det var rätt ställe, men de hade slut på standard rummen. Endast exceutive rooms fanns kvar, nu började pengavarningsklockorna ringa hos PA. Men rummen var inte dyrare än 100 € per natt inklusive frukost, ingen av oss hade lust att åka en meter till så här dags för att leta hotell, klockan var nästan midnatt.

För oss ö-luffare var rummet mer än överdådigt stort med en liten separat hall, kristallkronor i taken, morgonrockar, mm. Men vi hade en härlig utsikt ut över havet och in mot Thessaloniki. Vi tyckte detta var en värdig avslutning på vårt båtluffande. Vi njöt en stund på balkongen innan den stora sängen tog emot oss.

Andra dagen Torsdag den 22 juli
Efter en ljuvlig morgon i vårt lyxiga rum, nu var det helt nödvändigt med frukost, vi fick ju ingen middag igår.

Ner till frukostmatsalen, där fanns det både omelett, korv, ägg, bröd, yoghurt, müsli, kaffe, te och kaka mm :. Mätta och belåtna började vi utforska hotellet. Pool fanns det givetvis trots att hotellet låg 20 meter från havet! Hotellet hade solstolar/parasoller och servering på stranden, helt suveränt. Vädret var lite mulet, så vi intog balkongen i väntan på bättre väder, Kim fick påringning och tack för han fixat bra hotell (som vanligt), utom vädret som kunde vara bättre, där blev det däremot lite klagomål!

Agia Triada Beach. Thessaloniki. Grekland.

Utsikten från balkongen, denna mulna förmiddag, Thessaloniki i fjärran.

Efter en stund lättade molnen och vi tog oss ner till stranden där det blåste rätt friskt. Vågorna var ganska höga och drog med sig sand och annat från botten, det var inte så inbjudande . Istället tog vi en promenad längs stranden västerut. Vi passerade en semesterby som verkade vara avsedd för militärer/poliser, stranden fortsatte långt bort och var till synes helt öde..

Österut var det mer action mot Epivares och Nei Perea där fanns det tavernor och butiker, stranden var mycket lång, flera kilometer. Vi hittade även en riktig taverna, en med sittovänliga stolar och blårutiga dukar, Olivetri.

Kalvkött med aubergin och tomatsås blev vår lunch, underbart gott, änglarna sjöng i takt med vågorna. Mätta och belåtna vände vi åter mot hotellstranden där vi tog en liten lur, vinden hade mojnat betydligt, så det var helt underbart gott på stranden. Vi njöt så länge att vi fick lite mycket sol på nosen, trots vår hyfsade solbränna.

Senare på eftermiddagen tog vi oss upp till rummet, balkongen var alldeles för "hot" för att vi skulle kunna sitta där. Istället njöt vi av svalkan i vårt spatiösa rum, vi började kolla packningen inför avresan nästa morgon. Vemodet lägrade sig över församlingen, detta lättades upp med lite Ouzo på balkongen, där det blivit lite svalare, det kändes lite bättre men inte bra :-(.

Vi slappade en stund i kristallkronornas sken, svalt och skönt, innan vi masade oss iväg till Olivetri för middag. Vi kände av gårdagens resande, vi var lite lagom mosiga av resan, samt att vi haft en härlig dag på stranden.

På Olivetri avnjöt vi en superb middag med vin och andra tillbehör innan vi tog oss tillbaka till hotellet. Vi avnjöt en sista stund på balkongen innan vi la oss i den stora sängen bland kristallkronorna.

Avresedag Fredagen den 24 juli
Purrning klockan 06:00, usch tidigt och så skulle vi till yttermera visso lämna Grekland för den här gången. Ner till receptionen för betalning, taxin kom på kom i tid och vi iväg till flygplatsen. Efter en resa på 15-20 minuter så var vi på flygplatsen, incheckningen gick geschwinnt utan dröjsmål och inget AA på vägen hem :-) .

Vi lyfte på utsatt tid till München klockan 08:05 och framme klockan 09:20, tyvärr hade vi lite väntetid i München, avresa därifrån först klockan 14:45. Vi fördrev tiden med bagage claim papperet och lite allmänt strosande på flygplatsen.

Väl framme i Köpenhamn var vädret som vanligt, svalt och mulet.

Hälsningar PA Gustafsson (PA)

Alonissos på Kalimera » | Evia på Kalimera »