Vår första öluff. Del 4. Naxos.

NAXOS

Skönt att avsluta med en ö som vi redan besökt och skönt att bo i Chora. Vi tittade i affärer, solade och badade på Georgiosstranden och på Plaka, kollade på dotterns dator hur det såg ut med strejker inför hemresan och hälsade på papegojan i zooaffären på huvudgatan. En dag promenerade jag till Plaka medan övriga familjen tog bussen. Inget jag rekommenderar, men det går att göra. Man följer Georgiosstranden först, passerar vindsurfarna, får sedan gå en bit längs vägen (gå rakt fram när vägen delar sig) till Agios Prokopios och sedan kan man följa stranden. Tog drygt två timmar med skobyten, simturer och glasspaus.

Trevligt att äta lunch på Paradiso eller O´Manolis. Bäst är Paradiso. Deras korv är nästan lika god som korven på To Chyma, Chora, Amorgos.

Fotis taverna i Agios Prokopios på Naxos.

Äntligen fick jag sitta ute vid gatuborden på O'Fotis taverna i Agios Prokopios och dricka retsina!

Inne i Naxos stad rekommenderar vi framför allt tavernan To Kati Addo (hoppas jag skrivit namnet rätt), en liten familjerestaurang. Följ hamnpromenaden. Vid Grotta tours tar man till höger och så ligger den rakt fram. Några bord, ganska oansenligt, men maten är fantastisk! Jag åt god kaninstifado och maken åt god grillad fisk, men framför allt var förrätterna goda: nagasaki aubergine och dakos (bröd och tomat med riven feta - mycket godare än det låter). Där åt vi två gånger.

En kväll gick vi in på To Kati Addo och frågade om vi bara kunde ta något att dricka och titta på fotboll (Uruguay-Holland). Det gick bra. Maken beställde in en raki och en mythos. Jag hade läst på Kalimera att man inte dricker öl och raki tillsammans, så jag lade genast beslag på ölen. Maken fick sin raki i ett dricksglas, mycket is i, men glaset var stort och rymde en avsevärd mängd raki. Som ung ägnade sig maken åt kemiska experiment som gick ut på att separera vätskor (endast för eget bruk)och det här smakade som sådan separerad vätska som ej passerat kolfilter… Restaurangvärden kom efter en stund ut med ett tefat med rejält saltad gurka för att underlätta rakiintaget.

Barnen ville återbesöka Scirocco vid torget. Det är inte min favoritrestaurang, men den håller stilen. Jämn, bra kvalité på maten och proffsig personal som har full koll.

Sista kvällen var vi på Dolphins vid hamnpromenaden som också var bra, men fisken var snäppet bättre på To Kati Addo tyckte maken. Jag åt småfisk, gavros, babykalamaris m.m. Där såg vi också Spanien vinna fotbolls-VM. Det firade vi med glass efteråt!

MAT OCH MEZE

Frukost har vi ätit på hotellbalkongen eller i Egiali på hotellets gård. Lunch oftast något enkelt på hotellbalkongen - grekisk sallad, bröd, vattenmelon. Kokmöjligheterna där vi bott har mest handlat om att koka vatten till kaffe.

Vi har ätit middag ute varje kväll, ibland också lunch. Tycker inte priserna har ökat så väldigt jämfört med tidigare år. Middagar för fyra personer med ibland 1-2 förrätter och en halv liter vin och läsk till barnen har kostat 45-60 euro med dricks. Ibland dyrare i samband med fotbolls-VM när man har suttit riktigt länge och beställt mer.

Nya saker som vi smakat: get, dakos (sallad med bröd och feta), keftedes (bullar) av olika slag: köttbullar i tomatsås, tomatbollar, zucchinibollar - gott allting. Bläckfiskbollar har vi missat. Man ska inte beställa smårätter, meze, när man är hungrig, upptäckte vi. Det blir alldeles för många rätter och man blir alldeles för mätt! Det kan också vara värt att prova korv - det är rejäla köttiga saker med mild kryddning, inget som liknar våra varmkorvar eller grillkorvar.

Jag trodde det skulle vara svårt att hitta bra matställen i Aten, men vi hade inga problem, bara man passerar gyrosställena med inkastare precis i början av Plaka. Det blev en lite dyrare restaurang än normalt vid återresan, Tepina. Sonen, som redan ätit middag på Kentucky Fried Chicken, eftersom han tycker om skräpmat, vägrade att ens ta en läsk. Oavsett vem som står för notan är han ekonomiskt lagd.
"Är ni medvetna om vad den där flaskan vatten kostar?!"

Maken åt en moussaka som var delikat och jag grillade grönsaker med haloumiost som omväxling. Zucchiniblommor fanns på menyn, men de var tyvärr slut. Men det ger ju ytterligare en anledning att återvända till Grekland.

Och blir det en Greklandsresa till - risken är uppenbar - så blir det öluff. Fördelen är friheten att välja öar och platser själva. Har vi velat stå på en dammig väg under stekande sol har vi precis som byåsnan på Schinoussa kunnat göra det! Vi har varit borta i tre veckor i stället för normalt en eller två med charter. Nackdelen? Möjligen att vi har bott enklare och utan pool, men vi har sovit i lika bra och hårda sängar.

Boendekostnad 45-50 euro per natt för fyra personer. Ingen lyx.
Fantastisk utsikt på The Big Blue i Katapola.
Det mest hotelliknande var Pension Galaxy i Egiali.
Stort rum och bra kokmöjligheter på Agnadema på Schinoussa.
Enkla små rum på Hotel Maroulis på Naxos, men trevlig hjälpsam värd och ett välutrustat gemensamt kök.
Hotel Ilion i Aten hade centralt läge om än trashigt område. Dyrare än övriga boenden (100 euro för fyra personer inklusive frukost), men så var det också ett riktigt hotell.

Utsikt över Omonia-torget från Hotel Ilion våning 8.