Jag vill tillbaka till Naxos! Del 2.

Ute på ena udden låg det ett café/restaurang, som säkert hade sina guldår när det var i bruk för ca 20 år sen. Vilket guldläge det ligger! Det hade fått stänga pga det höga ljudet om kvällarna, som de gav då det drevs som en disko om kvällarna. Gick dit en dag för att jag var nyfiken och dels för att fotografera lite. En bra vy fick jag där över St George-beachen och även in mot staden.

Agios Georgios beach. Naxos.

Utflykter gjorde jag också. En dag åkte jag med lokalbussen till Agia Anna för att bada där, men det blev istället en promenad bort till en annan strand. Tror den hette Plaka. Det var fint där, men jag höll till med vid ett poolområde som låg bara andra sidan vägen. Härligt!

Avslutade den dagen med ett biobesök i Naxos stad igen. Utomhusbio - det var en upplevelse det med. Filmen hade engelskt tal, men dock grekisk text! Skratta åt mig själv många gånger när jag glömde bort mig med att läsa texten. Rena grekiskan så klart!

Agia Anna på Naxos.

Utomhusbio på Naxos.

En annan utflykt blev till Paros. En väl värd sådan! Tog båten vid 11-tiden på förmiddagen över till Parikia. Staden grundades tack vare marmorhandeln och blev en romerks marmorcentrum. Promenerade runt i gränderna i området de kallar för Old Market Street, fina mysiga gränder a la Grekland fyllda med småbutiker. Typsikt turiststråk! Men gör inget, det var kul att strosa runt. Åt en hur god caesarsallad som helst! Fortsatte sen promenaden till en kyrka (Ekatontapylianí). Fin kyrka, som består av 3 byggnader. Här ska finnas 99 dörrar och fönster. Legenden säger att då man hittar den hundrade dörren ska Konstantinopel (Istanbul) återlämnas till grekerna. Det finns också ett fotavtryck, som man tror är gjort av Agia Theoktisti, öns skyddshelgon. Grekerna själva tror på att man får tur om man ställer sig i fotavtrycket.

Efter min vandring blev det ett dops innan jag tog lokalbussen till norra ön - till fiskebyn Naoussa. Byn är en lugn och inte så många turister som på många andra ställen. Besök Naoussa när du besöker Paros. Vilket guldkorn! Se bilderna så förstår ni!

Naoussa. Paros.

Ett besök till Portára blev det också. Porten ligger på lilla ön norr om hamnen i Naxos stad, och den byggdes 522 fkr och var ämnad till att bli ingången till det ofullbordade Apollontemplet. Fantastiskt Port och utsikt är det därifrån. Är man där vid solnedgången får man uppleva en jättefin sådan.

Portára. Naxos.

Åh jag är så nöjd med min resa! Att jag åkte ensam ser jag bara som en erfarenhet rikare. Träffade många på resmålet som jag umgicks med. Innan jag åkte fick jag kontakt med andra resenärer innan resan, som jag också träffa på Naxos. Vet ni? Jag vill verkligen tillbaka till Naxos!