Bil- och öluffa på Kreta. Del 2.

Tredje dagen torsdag 5 juli

En ljuvlig morgon, upp till Zackis för frukost, idag var den förstärkt med äppelpaj, söt som den bara kan vara i Grekland. Eller som vi säger i Skåne "det går inte att få upp flabben när man väl har bitit i den"! Ner till rummet för preparering inför cykelutflykt till Korfos. Vi besteg våra järnhästar och trampade iväg. Vi tog en avstickare och kollade på hamnen innan vi fortsatte mot Korfos. Många backar var det och grusväg blev det efter en bit. Vi körde aldrig ner till Korfos, det var mer eller mindre lodrätt väg ner. Vi kollade på stranden en bit uppifrån, liten strand såg ut att vara klapperstensstrand.

Vi vände åter mot Sarakinikostranden, ner på vägen mot stranden. Vi intog en mycket välförtjänt öl hos Four brothers. Ut i de härliga vågorna, sol och bad fram till sen lunch. Greksallad och Mythos lagom äte i värmen.

Fortsatt sol och bad härligt för våra kroppar, detta lugn och den härliga miljön! Kroppsvården var som vanligt mycket sorgfällig, när vätskejusteringen utfördes på "altanen", var syrsorna i sitt esse, det lät som att stå under ett plåttak i ösregn.

Därefter en härlig siesta för de soltrötta kropparna. Dagens middag var en mycket god fisk, ingen kunde namnet på den, men den var mycket god. Till detta serverade Zacki en härlig potatissallad, sedan gjorde han lite reklam för kökets möjligheter. Det kom in lite godsaker som kalamari, oktapus mm. Vandringen ner till rummet gick i månskenet, nästan lika ljust som på dagen. Men sängarna var inbjudande efter en lång dag.

Fjärde dagen fredag 6 juli

Efter en god natts sömn fick vi kurera en frityrrevolterande mage, men den lugnade ner sig. Frukost intogs med den lika härliga utsikten från tavernan. PA var lite spänd idag, väskan skulle komma med färjan.

Ner till stranden fram till ett-tiden, då var det läge att dra sig upp till Consolas och äntra "Consolas Express" för färd ner till hamnen. Theodore ringde från Athen och meddelade att väskan var ombord på färjan, skönt att höra. Givetvis var väskan med, lyckan på topp. Hem till rummet för uppackning och omsvidning till "nya" kläder, skönt. Ner till stranden nu "risslad" (klädd på Göteborgska) i egna kläder.

Sen lunch där väskans ankomst firades med vin. Sol och bad till sen eftermiddag, rätt skönt att i stort sett inte göra "nått". På vägen hem hyrde vi moppe hos Gavdos travel. Vinden lekte i håret på vägen upp till Consolas.

När vi väl klarat av all insmortning, vätskejustering och vila blev det dags för äte. Ikväll fick vi helt ljuvliga Papotsakia (små skor). Vi njöt i fulla drag av maten och utsikten. Men plötsligt börjar en tok, elda en öppen brasa mitt i torkan. Alldeles intill Consolas dessutom, alla blev mycket upprörda och oroliga inför vad som kunde hända. Men tokstollen hade tur elden spred sig inte. När allt lugnat ner sig var det dags för natten.

Femte dagen lördag 7 juli

En härlig morgon, efter frukost iväg mot Tripiti som är Europas sydligaste udde. Men vi hann inte långt, strax före Vatsiana fick vi punka. PA började ringa för att få assistans från uthyraren, andra halvan fortsatte till fots mot Tripiti. Men inget svar hos uthyraren, inge bra. Men strax kom en Jeep förbi med en äldre gentleman. På lite knagglig engelska förklarade han att det var hans son som hyrde ut mopparna. Jag fick skjuts ner till uthyraren för att få en ny moppe, fick en "ny" moppe.

PA tillbaka mot Tripiti, men tog fel väg och hittade in te vägen ner till udden, trots idogt letande och en del skavssår, som läktes först hemma i Sverige. Tillbaka till moppen för transport mot bebodda trakter för tankning av vatten, men punka igen! Inte sant… Ringde uthyraren som nu svarade direkt, jag förklarade min belägenhet och var jag var. Han kom inom 10 minuter, vi åkte till hans far, där fick jag vatten och vi bytte till faderns Jeep. Återigen mot Tripiti denna gång i bil, När vi kom till stigen kom det tre personer på stigen upp från udden. Ett par samt den "ofunna" damen, lyckligt slut på äventyret.

Väl hemma en skölj i duschen innan vi gick ner till Sarakinikostranden, för en öl hos Four brothers. Sedan blev det sol och bad samt lite vila för de trötta kropparna. Efter väl förrättat värv på stranden upp för sedvanlig kroppsvård.

Sedan lite siesta och därefter iväg för äte på Princess i Karitsa. De hade precis startat upp för säsongen så utbudet var lite begränsat, men vi tog grillad kyckling, vin och tomat/lök sallad 23 €, det smakade utmärkt. Vi tog oss hem i den mörka natten, "the milky way" syntes tydligt.

Sängarna välkomnade oss, vi sov de uttröttades sömn.

Sjätte dagen söndag 8 juli

En mycket varm morgon, efter frukost iväg runt ön, ut till Fanari. Mäktig utsikt uppifrån fyrtornet, 360 graders panoramavy. Vidare till Korfosstranden för tidig 12-öl. Mycket varmt denna dag strax under 40 grader. Vägen ner till stranden brant så in i, på ett avsnitt, men vi kom ner helskinnade. Vi tog ett dopp på stranden som består grus, klappersten och sten, lite svårtillgänglig. Men Korfos ligger dessutom i en gryta så det blir hett som i h…

Utsikt från fyrtornet vid Fanari. Gavdos.

Utsikt från fyrtornet vid Fanari.

Vi beslöt att åka upp till Metoxi för lunch, där finns även både rooms to let och ett museum där man samlat gamla redskap, allt från trösksläde till handkvarnar. Kalvgryta med ärtor eller potatis, mycket gott, med lite vin 24 €. Vi smakade även på öns speciella dessert (namnet har jag glömt) men den bestod av grovmalet vete, socker, vatten och eventuellt något mer. Vi har smakat godare desserter, kan vi lugnt påstå. :-)

Vi återvände till hemmastranden för lite sol och bad, efter en stund blev det väl ljummet för PA, som behövde lite mer återhämtning efter gårdagens strapatser. Consolas 10 Down street var ett betydligt svalare alternativ.

Fram på kvällen skulle vi snacka med moppeuthyraren om punkteringarna, PA ner för hämtning på stranden och sedan transport till Consolas. När vi sedan skulle ner till uthyraren var bakdäcket tomt igen, inte sant! Det måste var något i fälgen som sticker hål på slangen. Melo Consolas allt i allo pumpade upp däcket, vi ner till uthyraren vars kalott nästan flög i taket när han insåg att det var punka igen. Vi tyckte givetvis att vi skulle betala för det vi förorsakat. Men den gode uthyraren bredde på, så det var mer eller mindre halva moppen som vi skulle betala. Lite väl mycket tyckte vi, även om bokstäverna blev mycket STORA. Vi bordlade förhandlingarna och drog oss upp till Consolas för kroppsvård och äte.

Under middagen snackade vi med Zackis om punkteringarna och han tyckte vi skulle snacka med den lokala polisen, som just kommit för middag. Efter maten kom han bort till oss och vi berättade vad som hänt. Han tyckte som vi att det var lite ohemult som vi skulle betala. Han föreslog 45 € för allt inklusive hyra, det tyckte PA verkade lite i underkant, men vi kan starta förhandlingarna med det imorgon. Efter en härlig Briam och lite vin drog vi oss ner till Consolas 10 Down street. En mycket fridfull afton och sedan sängen.

Sjunde dagen måndag 9 juli

Frukost och packning för stranden via moppeuthyraren. När jag la upp 45 € på bordet och sa att det var enligt polisens uppskattning, då vek blodet från Stefani´s ansikte. Han kastade sig på telefonen och ringde till den stackars konstapeln som kom genast. Nu blev det väldigt STORA bokstäver en stund. Konstapeln hukade sig, han fick sina fiskar varma tydligen. Intressant skådespel. Givetvis fick konstapeln backa lite, han hade missförstått det hela lite igår. De båda inbyggarna förhandlade fram och tillbaka, för mig hade 75 € varit en lämplig summa. Men efter en tennismatch med ord/bud fram och tillbaka, kom de fram till 60 €. Helt okej för mig, men under protest från Stefani. Men jag fick tillbaka mitt körkort.

Vi liftade med polisen ner till stranden och lugnet började lägra sig. Dock inte vinden den friskade i. Det var få badande i de höga vågorna, vinden svalkade dock i hettan. Lunchen intogs hos Four Brothers lite jigantes, mycket läckra. När vi återvände till stranden hade vågorna dränkt våra handdukar med sand och vatten. Nu blev det lite extra pyssel, upp till lägenheten för att skölja ur all sand som var i handdukarna och det var mycket. Men så småningom lyckades vi få handdukarna rena.

Lite senare fick vi nya grannar två österrikare, Jürgen och Wolfgang glada gamänger, de ville hyra in sig i vår kyl. Deras kyl motsvarade inte alls deras behov, som sanna österrikare dricker de vitt vin blandat med soda!? Vår kyl blev välfyllt, dessa glada gossar hade hyrbil som de tagit med till ön. Efter att vi fått ut hyran för kylen i natura, vidtog insmortningen och den ordinarie vätskejusteringen.

Middag hos Zacki, han ville kolla på mitt körkort, att jag fått tillbaka det! Vi åt stuffed tomatoes, Zacki hade lagat till dessa i vedugnen. Det gav en mild röksmak, det är de godaste stuffed tomatoes som jag ätit. Lika ljuvlig utsikt som alltid. Våra grannar kom och snackade lite med oss innan natten.

Åttonde dagen tisdag 10 juli

Efter viss möda lyckades vi lämna sängarna och intog frukost. Elen borta hela förmiddagen, de höll på att koppla in Consolas eget elverk som skulle ge el 24 timmar om dygnet. Vi snackade med norrmannen och skönheten, de talade om att de var nudister. Gavdos är känt i Europa som ett nudistparadis. Vilket förklarade en del nakna kroppar på stranden. Vi tyckte även att det fanns ganska många samkönade par på ön, inget som störde oss, men ett konstaterande. Fortfarande värmebölja, snabbt ner till stranden och de svalkande vågorna, de kylde av skönt. Vi intog en lätt lunch på Four Brothers sallad och öl, gott som vanligt. Ytterligare sol och bad, PA gav upp lite tidigare för att svalka sig på Consolas 10 Down street. Det satt skönt med lite vila och svalka. Nu fungerade Consolas eget elverk (lite sent för oss) med 24 timmars el.

Den obligatoriska kroppsvården tog vid. Lite vila sedan snack med Jürgen och Wolfgang om Kreta och en del platser de besökt.

Upp till Consolas för äte, biffsteki me patates, vin och mycket snack. Under dagen hade en grupp på cirka 100 personer kommit till ön. De var någon sorts religiös sammanslutning eller konferensgrupp. Denna mängd personer ställer till det för tavernorna på att utfodra dessa mer eller mindre samtidigt, samt att få maten att räcka till. Nu på kvällen stod hela gänget ute i vattnet och sjöng, förmodligen var de" hällörade" (religiösa på skånska). Mörkeret la sig och vi drog oss ner till lägenheten för sista natten på Gavdos. Natten var ljum och härlig.

Avresedag onsdag 11 juli

En lite slö och slapp morgon, ganska varmt. Lite packande innan frukost, sedan upp för den sista frukosten. Många farväl blev det till personal och grannar på Consolas. Betalade för rum mat hos Susan, det gick att betala med kort här på ön! (Forex släng dig i väggen).

Iväg med minibussen till hamnen. Färjan kom lite försenad och skulle avgå om någon timme så vi fördrev tiden med en Mythos på närmaste taverna. När vi väl lämnat ön hittade PA rumsnyckeln i fickan, inte bra! Efter diskussion med besättningen lämnade jag nyckeln till Dimitris. Jag ringde och meddelade Susan att Dimitris hade nyckeln.

Färjan stävade vidare mot Kreta, när vi kom till Agio Roumelis, väntade horder av folk som vandrat ner genom Samariaravinen. Mängden människor förskräckte oss lite, på Gavdos var det svårt att se mer än 10 personer samtidigt. Här var det hundratals, de hade tydligen väntat några timmar på färjan. Vi pratade en del med ett ungt belgiskt par som vandrat ner genom ravinen, det hade varit en stor upplevelse.

Sougia. Kreta.

Sougia, Samariavandrare som går bort till de väntande bussarna.

I Sougia steg alla vandrare av, färjan blev ganska tom igen. Lämmeltåget som traskade bort till de sex väntande bussarna var en imponerande syn.