Bil- och öluffa på Kreta. Del 3.

KRETA

Kreta är stort, med en mycket dramatisk natur, efter 140 mil runt Kreta kan vi intyga att här finns något för alla, allt från bad till antika lämningar. Turistorterna är nerlusade med just turister, men det finns många små pärlor. Maten är mycket god på de allra flesta ställen. Vägarna är för det mesta av grekisk standard, d.v.s. en "krater" kan dyka upp var som. Skyltningen är som vanligt i Grekland, inte så lätt att förstå eller att hitta bakom buskar och träd. Motorvägen har bra standard.

Kartböcker: Crete Anavasi digital eller Crete Road and Touring atlas.

Paleochora

En by som efter några dagars anpassning till civilisationen för oss, visade sig var en ganska mysig turistort. Här finns allt från mycket folk till massor av tavernor, stränder och allt annat för turisten. Paleochora stänger inte ner för vintern så möjlighet till vintervistelse finns.

Nyttig info:
Boende, Margarita uppe bakom kyrkan vid borgen, ingen utsikt från bottenvåningarna men lugnt +30-2823041092 de har Wi-Fi.
Notos biluthyrning, www.notoscar.com
Tavernan i f.d. skolan i byn Anidri norr om Paleochora

Ankomstdag onsdag 11 juli

Väl framme I Paleochora förskräcktes vi åter av mängden människor, vi var ju inte riktigt vana vid detta ännu. Men det stod en yngling vid kajen som frågade om vi behövde rum, vi följde med honom en bit bakom kyrkan och vid borgen. Lugnt och fint ställe helt okej för oss A/C och TV, vi hade planer på att bara stanna några nätter. Efter lite diskussion kom vi överens på 32 €/natt. Grannarna till oss var också svenskar, de hade tillbringat många semestrar i Paleochora, samt varit runt på Kreta och även Gavdos. De berättade om en kåkstad på Gavdos bebodd av rastahippies mellan Agios Ioannis och Potamosstränderna (senare insåg vi att den ligger vid Lavrakasstranden) Den kåkstaden såg vi aldrig.

Men PA:s fötter var ju lite väl såriga just då för vandringar. Efter installation och dusch, iväg för äte, vi tog huvudgatan ner. Där fanns massor av tavernor, caféer etc., när vi inte orkade gå längre tog vi in på Knossos. Utmärkt mat kyckling, Papoutsakia, sallad och vin 18,20 € (billigt). På vägen hem bunkrade vi upp med vatten och slödrick. PA hittade dessutom en kartbok över Kreta, lyckan var fullständig. :-) Hem till det A/C kylda rummet och en stilla ouzo. Sedan natten

Andra dagen torsdag 12 juli

En härlig morgon efter vår första natt i A/C-kylt rum. Vi vaknade tidigt och var väl utvilade. Enkel frukost kaffe och yoghurt, mot stranden.

En riktig Las Palomas strand parasoller och solstolar så lång ögat når. Fin strand men mycket folk, vi vandrade norrut på stranden. Längst bort vid tavernan var det lite lugnare. Riktigt varmt, senare under dagen över 40 grader.

Efter en del sol och bad slog hungern till. Vi drog oss till mitten av stranden och tog in på tavernan med de vita stolarna, nu vankades ägg och bacon mm. Gott men varmt. Mera sol eller mest bad i värmen för att kyla de vackra kropparna. Men mer svalka krävdes vi tog en Mythos på strandtavernan närmast oss. Ruljangsen på, öl, vin och vatten var stor där.

Efter vätskejusteringen lite vila i skuggan, därefter hemgång. Väl hemma genomfördes den obligatoriska insmortningen med stor bravur, likaså den mer än välkomna vätskejusteringen. En god slummer och sedan dags för äte. Vi intog en av tavernorna nere vid hamnen, utsikt över Libyska havet. Stifado för två med sallad och vin 23 €, lite dyrare här vid havskanten. På vägen hem hyrde vi bil hos Notos för resten av tiden på Kreta 13 dagar á 27 för en Renault "Clio" sedan, som vi kunde lämna på flygplatsen. Innan sänggåendet lite läskande på uteplatsen.

Tredje dagen fredag 13 juli

En härlig morgon efter en god nattsömn i ett svalt rum. Lätt frukost och ner till Notos för att hämta bilen. Behaglig bil att köra, iväg till Super marketen för bunkring. På vindlande vägar mot Elafonissi, imponerande landskap, mycket dramatiskt.

En riktigt tropisk strand men vad mycket folk, tusentals men vilka stränder och vilket vatten.

Sol och bad samt vandring över till ön Elafonissi, i knädjupt vatten. Ön var betydligt större än vad vi räknat med. Mer snäckskal där, så stränderna var betydligt mer rosa.

Elafonissos ön på andra sidan viken. Kreta.

Elafonissos ön på andra sidan viken.

Endast kantiner på denna så välbesökta strand, verkar lite futtigt, en taverna borde funka där hur bra som helst. Det blev öl och macka inne i skuggan.

Sedan njöt av det härliga vattnet och solen tills hemgångsdags. Några holländska ungdomar som skulle åka med en av bussarna, skänkte oss deras parasoll, de skulle slängt den annars. Nu när vi har bil så är lite extra bagage inget problem. Vi väntade tills de flesta hade lämnat parkeringen, sedan drog vi iväg till Paleochora.

Kroppsvård och en liten härlig slummer och lite packande. Nu skulle vi ha äte, upp till Anidri en liten by strax norr om Paleochora. I en nedlagd skola mitt i byn, har ett antal damer startat en taverna, berömd för sin goda mat. Vi tog in lite blandat Papotsakia, lokal korv, bacon inlindade dadlar, patates sallad och vin, allt mycket gott utom vinet, som var lite "sherryaktigt", 28 €. Hemfärd och vi hittade till Notos parkering trots mörkret (ont om parkering i byn).

Avresedag lördag 14 juli

En lång härlig natts sömn, vi vaknade först efter klockan åtta, nu blev det lite fart vi skulle iväg till Frango Kastello. Packning och enkel frukost och iväg för bunkring på Super Marketen. Mot Chania och sedan över bergen igen ner mot Chora Sfakion. Vägarna på Kreta är generellt bra, men kratrar kan finnas var som, dock inte på motorvägen. Men skyltningen lämnar som vanligt mycket övrigt att önska, ofta finns skyltar inne i en buske eller häck eller översprejade till oläslighet. Häftiga vyer på vägen över bergen där vi åkte buss förra vägen, men väl nere på andra sidan tog vi till vänster mot Frango Kastello (till höger går vägen till Chora Sfakion).

Frangokastello

Frango Kastello en helt okej ställe, men de var lugnt på fel sätt det var öde, ytterst få turister/bofasta där, vi var de enda gästerna på hotellet t.ex. Massor av tomma rum/lägenheter, mycket tråkigt att se alla dessa stängda dörrar/fönsterluckor. En fin liten strand finns nedanför Kastellet.

Nyttig info:
Flisvos hotell, http://www.flisvos.net/en/flisvos.html#tavern, de har Wi-Fi observera att det finns även Flisvos apartments som ligger uppåt "byn". Milos har rum alldeles invid stranden och även rum i en väderkvarn http://www.milos-sfakia.com/
Det finns ett antal Super Market uppe längs huvudvägen, någon ATM såg vi inte.

Ankomstdag lördag 14 juli

Väl framme i Frangokastello tog vi första bästa väg ner till höger mot havet. Där fann vi Flisvos hotell och taverna. Trevligt och bra standard på rummet A/C, TV, kyl och havsutsikt 35 €. Nu var det lunch/brunchdags vi beställde ägg och med en alldeles utsökt bacon samt Mythos, det satt som en smäck!

Mot stranden, det finns en liten fin organiserad strand nedanför Kastellet, fin sand och ljummet vatten. Där lögade vi oss ända till aftonen. PA tvättade lite, vilket torkade på nolltid i värmen och vinden.

Efter väl genomförd insmortning med tillhörande vätskejustering blev det planering för hur vi skulle tillbringa de resterande dagarna på ön. Därefter lite vila innan vi gick ner och åt middag på tavernan. Vi åt brusk, sallad, lamm och Carbonara och vin mycket hög klass på maten, 28 €. Efter denna utsökta måltid lät vi oss väl smaka av matsmältande dryck på balkongen. Långt från störande ljus, så vi såg massor av stjärnor. Sängarna välkomnade oss.

Avresedag söndag 15 juli

Efter en härlig natt och morgon, packning och ner för full frukost. Det var verkligen en full frukost. Ägg, bacon (lika god som igår), kaffe, rostat bröd, marmelad och färskpressad apelsinjuice. Mycket gott alltihop, 20 €. Gårdagens planering hade gett vid handen att vi skulle åka till Matala för övernattning där en eller två nätter. Ut på de vindlande vägarna, via Sellia upp till "stora vägen". Vidare genom Spili och Timbaki innan vi tog av mot Matala.

Matala

Väl framme i Matala förskräcktes vi över hur turistiskt allt var. Massor av bilar, människor en hel gata full bara med pensionat, rooms to let etc. Vid stranden var det parkering med parkeringsvakter 2 € per bil. Hela stranden täckt av parasoller. Omplanering vidtog genast, Matala var helt klart inte vår "piece of cake".

Matalastrandens parkeringen med p-vakter parasoller och grottor.

Vi kör vidare mot Lentos för övernattning via den lilla byn Vathi (som Jürgen och Wolfgang på Gavdos berättat om). Där lär finnas en liten taverna där en äldre gentleman underhåller live på bouzouki. Vi tog ut kursen kollade ofta i den tjocka kartboken, men när vi väl var i närheten kunde vi inte hitta stället trots ivrigt kartläsande och körande.

Mot Lentas, via Kali Limnes där vi trodde det skulle vara "nice". Men det är ju en oljehamn, fullt av cisterner ute på den närliggande ön. Nu var det Lentas som stod på tur ett mysigt litet ställe men det låg inklämt mellan kullar och berg, såg lite skuggigt och tråkigt ut. Det tilltalade oss inte, så ny omplanering nu var det Mirtos som gällde. Det var vindlande vägar av sämre standard via Krotos, Vasilki, Vagionia, Sternes innan vi kom fram till den stora vägen vid Pirgos (inte det Pirgos vid Mirtos).

Det var mycket rattande och kartläsande för det är ju inte intuitivt fattbart hur man skall köra/följa skyltarna i Grekland. Nu kom vi upp på stora vägen. Vi såg den bördiga högslätten från vägen och den var i gott grekiskt skick, det värsta jobbet var gjort. Bred och rak väg mot Mirtos.