Resa till Karpathos i maj. Del 1.

Jag har aldrig gillat sol och värme, men min make gör det. Till slut lyckades han övertala mig till en utlandsresa 2013. Eftersom ingen av oss hade erfarenhet så gick vi in på resebolaget Ticket för att rådfråga. Vi fick prata med en kvinna o förklarade våra krav, sol, bad, liten ö, inte ”förstörd” av turister utan mer genuint, vara borta i 2 v och vi ville åka innan högsäsongen o den riktiga värmen kom.

Hon föreslog då Grekland och ön Karpathos! Karpathos är en liten ö, ca 5 mil lång och ca 3 km bred på vissa ställen MEN väldigt hög då det är bergigt ;-) Nu hade vi sån tur att när hon kollande priser så fanns det en resa på ”klipp” hos Airtours för 9900 kr (23/5-6/6). Vi bokade direkt och fick ändå lite beslutsångest Hon lugnade oss med att vi hade 10 dgr ångertid på oss. Vi åkte hem och började googla på Karpathos, det var då vi hittade ”Kalimera.nu” och vi började läsa resebrev, kolla på foton, ställde frågor i forumet, köpte e-guiden osv. Vi bestämde oss för att fullfölja bokningen och nu väntade en första utlandsresa om 3 månader! Spännande!

Vi hade fått många tips på Kalimera och jag som är kontrollmänniska började skriva på checklista inför resan med allt man kunde behöva ta med sig. ”Bra att ha” saker och naturligtvis det vanliga badkläder, hygien, kläder osv… Jag började även kolla upp en massa saker t ex försäkringar, boka pass, beställa sjukförsäkringskort från Försäkringskassan. Förbokade platser på planet då vi ville sitta vid fönster och ha större benutrymme, kostade extra men var värt det.

Dagen innan flyget skulle gå fick vi skjuts till Arlanda där vi hade bokat övernattning på ”STF Jumbo Stay” eftersom planet skulle gå 06.35 på morgonen. Faktiskt lite coolt att sova på en Jumbojet!

”STF Jumbo Stay Arlanda.

När vi kom in på Arlanda så var det väldigt rörigt kändes det som, men efter en stund förstod man hur allt skulle gå till. Vi checkade in och inväntade planet ”Novair” på terminal 5… Jag började få fjärilar i magen då jag aldrig tidigare flugit och jag var lite orolig. Vi klev på planet och det bar iväg, tyckte inte starten var så otäck förutom när själva ”suget” kom – var läskigare när man var i luften o såg bilarna. Blev lättare ju högre jag kom o man såg mindre av det därnere!

Planet flög runt Karpathos och in mot landningsbanan, vi landade och det gick bra Det vi reagerade på när vi flög över ön var att den såg så torr ut, inte mycket träd (förstod att det hade med branden för många år sedan att göra). När dörrarna på flyget öppnades slog solen och värmen emot oss , vi var framme! Vi fick våra väskor och tog transfern till Pigadia.

Pigadia. Karpathos.

Där checkade vi in på hotell ”Diakonis”, enrumslägenhet med balkong. Bodde på andra våningen och hade en helt okej utsikt. Vi kom ner med andra planet från Sverige och det var verkligen inte en massa turister på ön På hotellet var vi endast 4 familjer/par så det var riktigt lugnt. Vi packade upp och gick sedan iväg för att kolla in området.

Hotel Diakonis. Karpathos.

Åt lunch på ”Nostimes” precis runt hörnet från hotellet, en gyrostallrik och en souvlakitallrik. Såå gott o ägarinnan Nena (?) är väldigt trevlig! Blev många luncher där… Handlade på Mini-market, låg också runt hörnet, måste ju ha vatten! Köpte även Mythos, Smirnoff Ice, salta pinnar och saker till frukost

Vi badade i några timmar, det var molnigt men vi glömde bort att solen tar mycket härnere, det i kombination med våra bleka svenska kroppar var ingen lyckad kombination Eftersom botten är stenig så lyckades jag tyvärr även få skärsår redan första dagen under ena tån Ingen bra början MEN det kunde ju bara bli bättre eller hur?!

Första veckan bestod av bad och att hålla sig borta från direktsol så den brända huden fick vila…. Vi köpte i alla fall ett par jättebra strandskor med sula som passar utmärkt till dessa ibland steniga bottnar Tips! Om ni köper sådana, gör det i fiskebutiken på shoppinggatan och inte i någon Mini-market, skiljer ca 30 kr/st i pris.