Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-09-06, 11:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Utför med svenskan?

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Jag använder inte försvenskade varianter av engelska ord i mitt skriftspråk!
Jo, Celbe, visst gör du det Svenska språket kryllar ju av engelska ord som genom åren har fått en svensk stavning (och ibland svenskt uttal), det vill säga blivit försvenskade. Det officiellt korrekta är att använda de orden och den stavningen, oavsett om de nyligen blivit svenska eller varit det länge. E-mail är ett typsikt sådant engelskt ord som har flera korrekta svenska former, till exempel e-post och mejl, och de andra som Rasmus räknade upp.

Jag tycker att användandet av engelska ord och engelsk grammatik när man skriver på svenska är värre än särskrivningar, även om jag inte gillar dem heller. Till exempel scooter som många skriver när de menar moped eller lätt motorcykel, och Athen (eller ännu värre Athens) när de menar Aten. Genitiv-s som Aten´s flygplats för Atens flygplats, och plural-s till exempel studios när det heter studior på svenska. Sist men inte minst stor begynnselebokstav på vanliga substantiv mitt i en mening ser man alltför ofta. "Vi gick på en Taverna som heter.. "

Usch, vad jag skulle se rött om jag retade upp mig varje gång jag ser sådant!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.