![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag rekommenderar varmt
Skovelmästaren : berättelser från Kolyma Varlam Sjalamov En berättelse från Gulag-arkipelagen under Stalinepoken. Boken kunna ej släppas förrän sista sidan är avverkad. Berättelsecykeln Skovelmästaren hör till de mest centrala skönlitterära verken om GULAG. Med ilska, bitter ironi och djup människokännedom fogar författaren samman minnen, lägerskrönor och porträtt till en kaotisk men gripande berättelse om en av den moderna tidens mörkaste stunder. Men berättelsen är mer än ett historiskt vittnesmål, den handlar också om människans bräcklighet och styrka, om mod och eftergivenhet inför makten, om möjligheten att överleva moraliskt i en alltigenom omoralisk omgivning. Detta är första gången som en av Sjalamovs berättelsecykler presenteras i sammanhållen form på svenska. Arne Senast redigerad av Arne den 2009-08-26 klockan 14:47. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hon formulerade så hjärtskärande att hon alltid varit så rädd för att hennes pappa skulle gå och dö. Nu var hon inte det längre. Citat:
![]() Hm. Och jag som tyckte att JAG verkar som en tungsint typ när jag ser mina egna bokpreferenser i den här tråden ![]() Dock, ska taga denna under övervägande för senare läsning! I ett tappert försök att försöka framstå som en något lättsinnigare själ kan jag rekommendera en bok som bryter av lite mot övrigt jag läser (dock hör kanske inte Arne till målgruppen ![]() Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo. Rart, roligt och rörande om kulturkrockar och kärlek när en ung kinesiska kommer till London. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tar du med Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist (finns i pocket) får du perfekt läsning mellan alla "tungviktare". Du kommer att lägga ifrån dig boken med ett leende på läpparna
![]() ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Klart du ska, annars skulle man ju inte känna igen dig
![]() ![]() ![]() Citat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|