Kalimera Grekland Naxos.

Oväder med regn och storm på Naxos

Efter regn kommer sol sägs det. Det kan även vara det motsatta: efter sol kommer regn och storm. Det var tur att det var igår som Camilla fyllde år. Om hon hade fyllt år idag hade det inte blivit någon "perfekt dag", som jag skrev om igår. Ovädret började redan under natten då en storm drog förbi och det skakade och brakade i hela huset, och fönsterluckorna väsnades som en magsjuk diskmaskin. Inte lätt att sova då inte.

Oväder på Naxos med regn och storm.

Så här såg det ut när vi tittade ut i morse. Det blev ingen bagare idag.

Kan det vara kallt och regnigt på Naxos? Ja, det kan det.

Vi åt frukost inomhus i vårt allt med stökiga rum. Jag försöker le, men frös för mycket för ett leende.

Senare under dagen sprack det upp och då passade vi på att tvätta våra alltmer slitna kläder. Vi har samma kläder som när vi lämnade Sverige för fem månader sedan, så det är inte konstigt att de börjar bli en "aning" nötta. Fördelen med att kläderna är utnötta är att det inte finns lika mycket textil kvar, och då torkar de fortare. Kläderna hann nätt och jämt torka innan regnet kom tillbaka.

Ttätta kläder på Naxos i Grekland.

Våra kläder torkar snabbt eftersom de är så välanvända. Kastro i bakgrunden.

På kvällen lugnade det ner sig något så vi kunde gå en runda på stan och ta en ouzo på hamnpromenaden. Vi såg vissa tecken på att julen nalkades. I en affär såg vi det första julpyntet i ett skyltfönster. Det är drygt en månad kvar till jul så det är kanske inte så konstigt. Vad som däremot är konstigt är att se julförberedelser i Grekland. Det har vi aldrig varit med om tidigare. Men så har vi aldrig varit i Grekland så här sent på året heller.

Efter julpromenaden, och ouzon på hamnpromenaden, gick vi som vanligt till vår favoritrestaurang Metaxi Mas och åt en mycket god middag. Denna kväll åt vi bland annat en stor tallrik med rödbetor från Naxos. Med blasten kvar förstås, för den är lika god som rödbetorna.

Fira jul på Naxos i Grekland.

Julen står för dörren även i Grekland.

Mumsiga rödbetor alá Metaxi Mas i Naxos gamla stad.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »