Kalimera Grekland Naxos.

Utflykt till Moni, Apiranthos och Chalki på Naxos

Stormen som skakade ön igår är nu ett minne blott. Idag var sommaren tillbaka och vi kunde äta frukost på balkongen igen. Fast lite kyligt var det allt, det syns på bilden nedan eftersom jag har mössa på mig. Snart är även våra frukostar på Naxos ett minne blott. Tyvärr. Men det börjar bli dags att tänka på den refrängen. En refräng som går i moll. Vår långa resa börjar närma sig sitt slut. Inget varar för evigt, inte ens en långresa i Grekland.

Balkong med utsikt på Naxos.

En av de sista frukostarna på Naxos. Mössan var för liten och satt lite väl trångt.

Igår började vi prata om hur det kommer att bli när vi kommer hem till Sverige igen. En sak som slog oss var att julskyltningen kommer vara i full gång när vi kommer hem. Är det något som känns avlägset så är det jul. Kanske är det även snö när vi kommer hem. Usch, hemska tanke.

Här på Naxos säger öborna att det är vinter. Vi håller inte med. Visst är det kyligt på kvällarna, men dagarna är fortfarande varma. Naturen är allt annat än vinterlik, snarare vårlik. Det är märkligt, men här är grönare nu än vad det var i somras. Naturen återhämtar sig förbluffande snabbt, bara det kommer lite regn.

Idag körde vi till några av Naxos många fina bergsbyar. Det är just bergsbyarna som skiljer Naxos och Paros åt. Båda öarna har fantastiska stränder, men det är bara Naxos som har begåvats med många fina och genuina bergsbyar.

Den genuina och pittoreska byn Moni på Naxos.

Vi började dagen med att besöka den fina byn Moni.

Marmorbyn Apiranthos på Naxos.

Sedan strosade vi runt i marmorbyn Apiranthos. Vilken skillnad mot sommaren!

Barozzi-Gratsia Tower. Halki. Chalki. Naxos.

I den mycket trevliga byn Chalki beundrade vi Barozzi-Gratsia Tower.

Chalki. Halki. Naxos. Grekland.

Chalki var tämligen öde så här års. Men lika vackert i gränderna.

När vi kom till Pension Sofi igen pratade vi så smått om "hemma". Hur har våra liv förändrats under resan? Vi pratade också om alla böcker vi läst under resan, satte betyg och diskuterade. Vi började även planera för fortsättningen av resan. Vi stannar här några dagar till bestämde vi, sedan beger vi oss till Aten. Sedan återstår bara två öar tills vi är tillbaka i verkligheten igen.

Kvällens rutiner skiljde sig inte märkbart från andra kvällar. Vi gick och tittade på solnedgången från Portaran (solen går ner 17.00), drack varsin ouzo på hamnpromenaden, kollade in bläckfiskfiskarna på stora piren och åt middag på Metaxi Mas. Den enda avvikelsen från andra kvällar var att vi såg att julskyltningen hade kommit igång på allvar. Det blir en grön jul på Naxos.

Julskyltningen i Naxos stad i Grekland.

Julskyltningen hade börjat på allvar i Naxos stad.

Kastro gamla stad på Naxos.

Den gamla stadsdelen Kastro behövde inte julpyntas för den ser alltid julpyntad ut på kvällen.

Lokala ostar från Naxos i Grekland.

Vi gick förbi en av Naxos ostaffärer och blev väldigt sugna på ost...

Ostbollar från Naxos i Grekland.

...så en av rätterna vi åt på Metaxi Mas var ostbollar. Så himla gott!

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »